Przebudowa mostów kolejowych. Utrudnienia w ruchu mają być minimalne

Zobacz też:
Przebudowie będą podlegały 4 obiekty inżynieryjne - 2 mosty i 2 wiadukty. Najstarszy z obiektów pochodzi z 1909 roku.
Roboty dotyczące wiaduktu w Czernicy będą obejmowały także infrastrukturę drogową. Zostanie tam odnowiona jezdnia oraz powstaną nowe chodniki i ścieżki dla rowerów. Wykonane prace pozwolą na skrócenie czasu jazdy na odcinku Jelcz Laskowice - Wrocław oraz będą alternatywą dla ruchu towarowego, który obecnie z uwagi na zły stan techniczny obiektów prowadzony jest po linii kolejowej nr 132 przez Oławę i Brzeg.
Umowa podpisana została w czerwcu 2021 roku i opiewa na kwotę 41,5 milionów. Wykonawcą zostało konsorcjum, którego liderem jest Nowak-Mosty Sp. z o.o. z Dąbrowy Górniczej. Roboty budowlane zostały zaplanowane na 26 miesięcy z minimalizacją ograniczeń w ruchu.
Z dokumentacji umieszczonej na Platformie Zakupowej PKP PLK S.A. wynika, że zostanie wprowadzona komunikacja zastępcza na okres przełączenia ruchu pomiędzy obecną linią a wybudowanym tymczasowym odcinkiem. Jednak utrudnienia mają być minimalne - planowane jest wybudowanie tak zwanego by-passu, po którym tymczasowo będzie prowadzony ruch pociągów. Prace zostaną wykonane najpierw na jednym, a następnie na drugim torze.
Po przebudowie prędkość na obiektach będzie mogła wynieść nawet 160 km/h, a wiadukty będą przystosowane do dalszej rozbudowy linii do dwóch torów. Prace realizowane są w ramach projektu pn.: "Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej Region Śląski".
W sąsiedztwie przebudowanych obiektów planowany jest także ruch kolejowy w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Z informacji przekazanych przez CPK wynika, że szprycha numer 9, może przechodzić przy tej linii. Na tym etapie nie ma jednak jeszcze konkretów dotyczących dobudowy torów lub skorzystania z istniejącej infrastruktury. Gmina Siechnice sprzeciwiła się realizacji szprychy numer 9 w zaproponowanym przez spółkę CPK wariancie.