Kolejny krok w realizacji Kolei Dużych Prędkości. Przetarg na przygotowanie gruntów

Zobacz też:
Spółka CPK poinformowała o ogłoszeniu przetargów dotyczących budowy Kolei Dużych Prędkości (KDP). Projekty pierwszych odcinków KDP, tj. trasy Warszawa - CPK - Łódź oraz Łódź - Sieradz - Wrocław, wymagają przeprowadzenia prac przygotowawczych takich jak rozbiórki, wycinki drzew oraz badania geologiczne i archeologiczne. CPK planuje podpisanie umów ramowych z 75 wykonawcami w celu realizacji tych zadań.
CPK poszukuje wykonawców, którzy przez kolejne osiem lat będą odpowiedzialni za prace przygotowawcze związane z budową kluczowych odcinków KDP, tj. linii Warszawa - Łódź i Łódź - Wrocław. Te trasy kolejowe mają mieć łączną długość ponad 340 km, a pociągi będą mogły osiągnąć prędkość do 250 km/h. Przetargi dotyczą trzech obszarów: rozbiórek wraz z niezbędnymi pracami dodatkowymi, badania podłoża budowlanego wraz z opracowaniem metodyki badań gruntowych i modelem geologicznym, wycinki drzew i krzewów oraz prace porządkowe, takie jak karczowanie drzew i zagospodarowanie biomasy.
fot. cpk.pl / Mat. prasowe CPK
Marek Langer, Dyrektor Biura Realizacji Podprogramu Kolejowego CPK, wyraził nadzieję, że pierwsze prace w ramach zawartych umów ramowych rozpoczną się zgodnie z harmonogramem jeszcze w tym roku. Pierwszym odcinkiem, na którym rozpoczną się prace, będzie trasa Warszawa - CPK - Łódź, która ma być gotowa do użytku pasażerów w 2028 roku, wraz z uruchomieniem pierwszego etapu lotniska.
Wariant 51 przez Siechnice
Przypomnijmy, że wariant według którego prowadzić ma trasa KDP przez gminę Siechnice biegnie od Wrocławia przy istniejącej infrastrukturze kolejowej za Radwanicami. Następnie mija Siechnice wzdłuż Wschodniej Obwodnicy Wrocławia i przecina rzekę Oławę pomiędzy istniejącym mostem kolejowym i samochodowym. Dalej trasa ciągnie się przy istniejących torach w lasach siechnicko-kotowickich w kierunku Czernicy. Więcej o wariancie inwestorskim pisaliśmy w osobnym artykule.