CPK: Wybrano rekomendowany wariant odcinka Kolei Dużych Prędkości przecinający gminę Siechnice

Zobacz też:
Przebieg trasy w gminie Siechnice
Wariant 51 na terenie gminy Siechnice biegnie od Wrocławia przy istniejącej infrastrukturze kolejowej za Radwanicami. Następnie mija Siechnice wzdłuż Wschodniej Obwodnicy Wrocławia i przecina rzekę Oławę pomiędzy istniejącym mostem kolejowym i samochodowym. Dalej trasa ciągnie się przy istniejących torach w lasach siechnicko-kotowickich w kierunku Czernicy.
fot. cpk.pl / Wariant W51 / OpenStreetMap
Podczas konsultacji z mieszkańcami gminy Siechnice i okolicznych gmin pod uwagę brane były również inne warianty. Szczególne kontrowersje budziła koncepcja trasy biegnącej przez Świętą Katarzynę, przewidująca znaczne szkody i uciążliwości dla mieszkańców. Wariant 51 nie jest też neutralny dla otoczenia - zakłada on ingerencję w obszary Natura 2000 w rejonie lasów między Siechnicami a Czernicą.
Pełną, interaktywną mapę wariantu 51 można zobaczyć na stronie spółki Centralny Port Komunikacyjny.
Z Wrocławia do Warszawy w dwie godziny
Projektowany odcinek Wrocław - Łódź ma długość prawie 200 km. W przygotowaniu do realizacji jest także trasa Łódź - Warszawa. Przejazd całym odcinkiem Wrocław - Warszawa ma zająć około 2 godzin, o połowę krócej niż dotychczas. Trasa ma być przygotowana do prędkości 250 km/h, a prędkość projektowa, do której będzie można w przyszłości podnieść parametry bez potrzeby przebudowy to 350 km/h.
Wariant 51 - co dalej?
W połowie przyszłego roku opisywany wariant, wraz z dwoma alternatywnymi, ma ubiegać się o decyzję środowiskową, wydawaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. W kolejnym etapie musi zostać uzyskane pozwolenie na budowę. Harmonogram przewiduje, że pierwsze roboty budowlane mogą rozpocząć się w 2024 roku.