Cyklostrada - rowerowy raj na Dolnym Śląsku

Zobacz też:
Nie tylko ścieżka rowerowa
Wzorem innych długodystansowych szlaków rowerowych, jak np. Green Velo, Cyklostrada zostanie zaopatrzona na swojej trasie w tak zwane MORy (miejsce obsługi rowerzystów), na których będzie można odpocząć, zająć się naprawą roweru, przygotować posiłek, bądź schronić się od burzy czy deszczu. Powstaną również miejsca biwakowe dla chętnych kolarzy, którzy podejmą się kilkudniowej wycieczki przygotowaną trasą.
Komfort, atrakcje turystyczne i integracja z koleją
Założenie jest takie, aby Cyklostrada dostępna była dla wszystkich, niezależnie od sprzętu czy sprawności fizycznej. Oznacza to, że projektowane trasy mają nie mieć ostrych podjazdów, bądź trudnych technicznie fragmentów.
Projekt stawia przede wszystkim na bezpieczeństwo i dostępność dróg, więc nowe trasy mają mieć po aż 3 metry szerokości i poprowadzone zostaną obecnymi drogami gminnymi, leśnymi i polnymi. Planowane jest obsłużenie najważniejszych ośrodków regionu i atrakcji turystycznych. Ważna ma być również integracja z dolnośląską siecią kolejową. Rower jest coraz popularniejszym środkiem dojazdowym do pracy bądź szkoły, więc połączenia rowerowo - kolejowe mogą ułatwić sprawne przemieszczanie się po regionie nie tylko w ramach rekreacji.
Projekt sfinansowany ma być z wykorzystaniem m.in. środków z Unii Europejskiej i mimo tego, że część tras jest już gotowa, inwestycja według planów pochłonie około 850 mln złotych.
Cyklostrada to projekt długoterminowy - budowana ma być do końca dekady w oparciu o wspomniane wcześniej istniejące trasy. Koncepcja projektu została przedstawiona przez Samorząd województwa pod koniec marca 2021 r.
Zobacz też: Na rowerze w Siechnicach - ścieżki rowerowe, trasa Blue Velo i przewodnik rowerowy