Aleja Wielkiej Wyspy, nowy most łączący brzegi Odry

Zobacz też:
Postępy prac przy budowie Alei Wielkiej Wyspy
Budowa Alei Wielkiej Wyspy to jedna z największych i najważniejszych inwestycji realizowanych obecnie w stolicy Dolnego Śląska.
W lipcu jednym z kluczowych etapów realizacji inwestycji było połączenie dwóch brzegów mostu nad Odrą. Przeprawa nad Odrą powstała tak zwaną metodą nawisową, która pozwala na budowę mostu bez podparcia. Takie rozwiązanie konstrukcyjne polega na sukcesywnym wysuwaniu jednych segmentów na kolejne. Prace wykonywane są jednocześnie od strony północnej i południowej, tym samym nie zaburzając ruchu statków na rzece.
Dynamiczny postęp robót jednak nie oznacza, że most jest już w pełni gotowy. Na ten moment została zbudowana jego najistotniejsza cześć, czyli sama konstrukcja i biegnąca po niej droga. Most ma być gotowy jeszcze w tym roku, natomiast cała inwestycja będzie dostępna dopiero w 3 kwartale 2023 roku. Jedno jest pewne, że prace są już na zaawansowanym etapie, a pokaźną konstrukcję można podziwiać już teraz.
Koszt całej inwestycji to około 234 mln zł.
Powstanie Alei Wielkiej Wyspy to historyczny moment?
Już teraz można żartobliwie stwierdzić, że mająca opleść Wrocław obwodnica śródmiejska jest najdłużej konstruowaną drogą na świecie. Pierwsze wzmianki o planie powstania takiej trasy pochodzą z roku 1921, kiedy ówczesny wrocławski radca budowlany Max Berg stworzył urbanistyczny plan rozwoju stolicy Dolnego Śląska.
Jednym z założeń miała być właśnie budowa łącząca węzeł w okolicach Bielan Wrocławskich, krzyżująca ul. Krakowską i obie rzeki z Kowalami. Przez wiele lat od rozpoczęcia budowy AWW, projekt był wstrzymywany zarówno przez społeczników i reprezentantów okolicznych mieszkańców Wielkiej Wyspy, a także ekologów, jednak wykonawcom udało się osiągnąć satysfakcjonujący kompromis.