Obwodnica Radwanic? Temat wraca, ale konkretów nie widać
Zobacz też:
Droga krajowa 94, łącząca Wrocław z Oławą, stanowi alternatywę do autostrady A4, ale jest również trasą codziennych dojazdów do szkoły czy pracy. Miejscem kulminacyjnym korków jest przede wszystkim odcinek drogi krajowej między Wrocławiem, Radwanicami a Siechnicami. Szacuje się, że w ciągu doby, drogą tą przemieszcza się kilkanaście tysięcy aut.
Powyższy stan rzeczy nie został niezauważony i od dłuższego czasu debatuje się o potrzebie budowy obwodnicy Radwanic i Siechnic w ciągu właśnie DK94. Według promotorów pomysłu ograniczyłoby to nadmierny w tym miejscu ruch, który m.in. ze względu na wprowadzenie kilka lat temu opłat na odcinku autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem a Opolem, jest coraz bardziej wzmożony.
Pomysł ten jest szerzej znany opinii publicznej od bardzo dawna, bo tak naprawdę od lat 60. ubiegłego wieku. Dokładniej rzecz ujmując, powstał on już nawet za czasów niemieckich, ale co z jego realizacją?
W 2008 roku portal investmap.pl tak odniósł się do sprawy: "Zanim wybudujemy Trasę Krakowską, musimy jednak zrealizować kilka ważniejszych inwestycji, jak obwodnice śródmiejska i autostradowa oraz Trasa Południowa". Portal Gazeta Wrocławska również nie pozostawił złudzeń i 6 lat później, bo w 2014 roku wskazał, że "Trasa Krakowska nie jest jedyną inwestycją drogową, o której od lat się mówi, ale na obietnicach się kończy".
Co ciekawe, problem został również zauważony przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad i pod uwagę brana jest zmiana kwalifikacji drogi, z drogi głównej na drogę ruchu przyspieszonego. Zamiar budowy Trasy Krakowskiej nie znajduje się jednak w Programie Budowy Dróg Krajowych, dlatego nie ma nawet możliwości rozpoczęcia jakichkolwiek prac przygotowawczych.
Ostatnio o temacie wspominał portal rynekinfrastruktury.pl przytaczając wypowiedzi posła Pawła Hreniaka, który zasugerował wyasygnowanie pieniędzy na budowę obwodnicy z rezerwy budżetowej lub oszczędności uzyskanych przez GDDKiA. Głównym celem jest umieszczenie projektu w Programie Budowy Dróg Krajowych lub w Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Póki co możemy cieszyć się z otwieranych kolejnych odcinków Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Dzięki niej mieszkańcy nie zawsze musza korzystać z DK94. Oczywiście i tutaj nie brakuje opóźnień, a do zrealizowania całości inwestycji miną z pewnością jeszcze lata.