Miasto i Gmina Siechnice - Portal Mieszkańców. Aktualności, forum, komunikacja.

Portal Mieszkańców Siechnic

Wygenerowano: 09-05-2021
Reklama w serwisie · Kup banner online
4.02.2021

Zadbaj o zdrowie psychiczne. Jak radzić sobie ze smutkiem?

Smutek jest jednym ze stanów emocjonalnych, które nie omijają żadnego z nas. Warto jest jednak postarać się zawalczyć z nim już na początkowym etapie, aby nas nie przytłoczył i nie przekształcił się w coś znacznie gorszego i trudnego do opanowania. Okres epidemii, życie w ciągłym zaniepokojeniu sprawia, że problem może narastać.

Siechnice: Zadbaj o zdrowie psychiczne. Jak radzić sobie ze smutkiem?

Smutek to ból. Ból emocjonalny, który może występować w różnych stopniach nasilenia. Niejednokrotnie jest ściśle powiązany z przykrym doświadczeniem, czy sytuacją wywołującą w nas negatywne uczucia. Można powiedzieć, że jest to normalny stan, który równoważy w naszym życiu szczęśliwe momenty. W takiej równowadze łatwiej przychodzi nam okazywanie zadowolenia. Problem pojawia się, gdy smutek trwa zbyt długo.

Zbyt długie odczuwanie smutku generuje przygnębienie. Z czasem pojawiają się zaburzenia zdrowia fizycznego, a później też i psychicznego. Możemy tą drogą doprowadzić się do depresji.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę? Niepokojące powinny być:

  • utrata apetytu,
  • obniżenie energii,
  • uporczywe zmęczenie,
  • nagłe, trudne do umiejscowienia bóle,
  • spowolnione ruchy.

Zalecana jest wtedy szybka konsultacja z psychologiem czy psychiatrą. Wszystkim kryzysom psychicznym warto zapobiegać, codziennie dbając o siebie. Gdy nie potrafisz zidentyfikować przyczyny smutku, należy przeanalizować dokładnie okoliczności, w jakich nasz smutek powstał. Problemy pozostawione same sobie dadzą nam bowiem znać o sobie w najmniej odpowiednim momencie.
 

Co więc najlepiej zrobić, gdy zaczynasz odczuwać smutek?

Oto kilka sposobów na radzenie sobie ze smutkiem:

  • Zastanów się, co jest przyczyną tego uczucia i pomyśl jak ją wyeliminować.
  • Jeśli przyczyną jest otaczający Cię szum medialny - znajdź chwilę aby odpocząć od natłoku informacji, wiadomości.
  • Gdy wmawiasz sobie chwilową nieudolność, przypomnij sobie odniesione sukcesy.
  • Skup się w swoich wspomnieniach na sytuacjach, w których odczuwałeś radość.
  • Spotkaj się z przyjacielem. Przyznaj mu się do swojego stanu. Opowiedz, co Cię dręczy.
  • Postaraj się czerpać przyjemność z przebywania samemu ze sobą.
  • Włącz ulubiony film komediowy, czy kabaret.
  • Zwróć uwagę na pozytywne drobiazgi: widok za oknem, ciekawy obraz, miłe słowo itp.
  • Zaplanuj na niedaleką przyszłość: spacer, spotkanie ze znajomymi.
  • Zacznij uprawiać sport - wywołuje to wydzielanie endorfin(hormonu szczęścia).
  • Pomyśl o wizycie u specjalisty. Czasami jest to jedyne skuteczne wyjście z tej sytuacji.
     

Zobacz też:

Na podstawie
PAP Mediaroom / Serwis Zdrowie

Wczytuję komentarze...