Jak zaplanować i rozwijać karierę w obsłudze klienta we Wrocławiu?
Zobacz też:
Podstawowe obowiązki pracownika ds. obsługi klienta
Celem osoby zajmującej stanowisko obsługi klienta jest pozyskanie i tworzenie pozytywnych relacji ze stałymi oraz nowymi klientami. Takie osoby muszą umieć zaprezentować produkty i usługi firmy. Zatem można powiedzieć, że do ich obowiązków należy wspieranie klientów firmy w procesie sprzedażowym. Z podstawowymi obowiązkami wiąże się gromadzenie i dystrybucja informacji dotyczących bieżących działań firmy, rodzaju produktów i usług, warunków dostawy lub świadczenia, cen, terminów wykonania zadań. Musimy pamiętać, że specyfika tej pracy wymaga podejścia analitycznego do potrzeb i oczekiwań klientów, rynku oraz sposobu usprawnienia procesu kupna i sprzedaży. Rekrutując się na to stanowisko, musimy liczyć się z obowiązkiem pisania raportów, przyjmowania reklamacji, współpracy z działem kampanii marketingu i reklam, a nawet nawiązywaniu relacji z podmiotami zagranicznymi. W wypadku tego ostatniego możemy być zobligowani do wyjazdów służbowych.
Jak zaplanować karierę?
Kariera osoby odpowiedzialnej za pozyskiwanie klientów wymaga elastycznego podejścia i umiejętności w zarządzaniu. Niewątpliwie osoby po studiach z dyplomem studiów ekonomicznych, zarządzania bądź obiegu dokumentacją najłatwiej znajdą pracę w obsłudze klienta. Jednak samo wykształcenie to zaledwie kilka procent sukcesu. Istotne jest znajomość języków obcych na poziomie minimum B2. znajomość obsługi komputera, w tym programów do zarządzania, pakietów Microsoft, a nawet platform CMS. Istotne jest ważne prawo jazdy. Wszystko oczywiście zależy od stanowiska oraz możliwości pracownika. Obsługa klienta może dotyczyć pracy w recepcji w gabinecie stomatologicznym, w sieci sklepów z odzieżą, w korporacji zajmującej się sprzedażą oprogramowania komputerowego. Jeśli chcemy rozwijać karierę, pomyślmy, gdzie chcielibyśmy się znaleźć za parę lat i co najbardziej odpowiada naszym predyspozycjom i osobowości — wyjazdy za granice i udział w międzynarodowych konferencjach czy doradzanie klientom w cichym, ale dobrze prosperującym sklepie.
Rozwój umiejętności miękkich
Jeśli przejrzymy oferty pracy w obsłudze klienta we Wrocławiu, zobaczymy, że prócz wykształcenia, doświadczenia, umiejętności obsługi zaawansowanych programów i znajomości konkretnych języków liczą się kreatywność, inicjatywa, umiejętność pracy w zespole, wysoka komunikatywność. Są to umiejętności miękkie. Uczymy się ich nie z książek, a poprzez codzienną praktykę porozumiewania się z ludźmi, negocjując, współpracując i rozwiązując problemy. Jeśli chcemy pracować w obsłudze klienta, nie wolno nam zaniedbać tego obszaru rozwoju.
Rozwijanie umiejętności technicznych
Do umiejętności technicznych zaliczymy przede wszystkim umiejętność obsługi komputera i zaawansowanych programów umożliwiających organizację pracy, analizę tendencji na rynku oraz ofert konkurencji, aktualizowanie wyników sprzedaży, uzupełnianie baz danych, sporządzanie dokumentacji i raportów. Jeśli odczuwamy braki w tym aspekcie, warto uzupełniać swoją wiedzę i doszkalać się. Specjalistyczną wiedzę pozwalają uzupełnić lub pogłębić kursy i szkolenia przewidziane dla osób pracujących z klientem.
Networking
Osoba na stanowisku obsługi klienta powinna znać pojęcie networkingu – w skrócie, jest to proces polegający na wymianie informacji o charakterze biznesowym. Do pomocy z partnerami działającymi w tej samej branży co my dążymy do poszerzania wiedzy, umiejętności i kontaktów. Zabiegi te mają zacieśniać współpracę oraz pomóc nawiązać korzystne relacje między firmami, dystrybutorami, klientami i przyszłymi partnerami biznesowymi.
Pozytywne podejście
W świetle powyższych akapitów podejście do pracy może wydawać się dość banalne, lecz nie zapominajmy, że nasza praca skupia się przede wszystkim na indywidualnym kliencie, na jego potrzebach i zadowoleniu. Pozytywne podejście do pracy, otwartość, taktowność i życzliwość zawsze zostaną docenione.
We współpracy z gowork.pl