Ruszyła budowa ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia

Zobacz też:
Budowa finalnej części WOW rozpoczyna się po wielu latach przygotowań. Pierwsze odcinki obwodnicy zaczęły powstawać już kilkanaście lat temu. Trasa, której budowę prowadzi samorząd województwa dolnośląskiego, przebiega od Długołęki, przez Łany, Siechnice, aż do południowych granic Wrocławia. Dotychczas kończyła się na rondzie przy ul. Grota-Roweckiego, gdzie właśnie rozpoczęto budowę dalszego ciągu drogi.
Nowy odcinek będzie miał długość ponad 3,6 kilometra i w dużej części zostanie zrealizowany jako droga czteropasmowa – po dwa pasy w każdym kierunku. Jedynie fragment o długości około 700 metrów pozostanie dwupasmowy. W ramach inwestycji powstaną nowe ronda, most nad rzeką Ślęzą, wiadukt nad linią kolejową Wrocław–Sobótka–Świdnica oraz kładki pieszo-rowerowe.
Z punktu widzenia mieszkańców gminy Siechnice budowa ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia ma szczególne znaczenie. To właśnie przez obszar tej gminy – m.in. przez Żerniki Wrocławskie i Siechnice – prowadzi obecna trasa WOW, z której na co dzień korzysta wielu mieszkańców dojeżdżających do Wrocławia. Domknięcie obwodnicy powinno poprawić płynność ruchu i ograniczyć korki w rejonie południowych wjazdów do miasta, co przełoży się na realne oszczędności czasu dla mieszkańców naszej gminy.
Wiosną tego roku na terenie planowanej inwestycji rozpoczęto już prace przygotowawcze – wycięto drzewa i krzewy oraz zlikwidowano ogródki działkowe kolidujące z planowaną trasą. Teraz budowa wkroczyła w zasadniczą fazę.
Za realizację inwestycji odpowiada firma Skanska. Umowę podpisano 30 czerwca 2025 roku, a wykonawca ma 30 miesięcy na zakończenie prac. Oznacza to, że nowym odcinkiem kierowcy powinni pojechać pod koniec 2027 roku. Łączny koszt budowy wynosi około 264 milionów złotych. W realizację przedsięwzięcia zaangażowane są także władze Wrocławia, które partycypują w kosztach m.in. poprzez przekazanie gruntów i wkład finansowy o równowartości ok. 11 milionów złotych.
Wschodnia Obwodnica Wrocławia, której długość po zakończeniu budowy przekroczy 30 kilometrów, ma na celu odciążenie śródmiejskich arterii i ograniczenie natężenia ruchu w południowych dzielnicach Wrocławia. Dla mieszkańców całej aglomeracji – w tym także południowych gmin, takich jak Siechnice – jej ukończenie oznacza poprawę dostępności komunikacyjnej i zwiększenie komfortu codziennych dojazdów.