Aga i Tom pisze:Często deweloperzy wykorzystując niewiedzę ludzi umieszczają ten zapis w akcie, mianują sami siebie Zarządcami i zarządzają naszą Wspólnotą. Odwołanie ich może nastąpić dopiero wtedy gdy wszyscy właściciele się spotkamy i w obecności notariusza spiszemy notatkę, którą złożymy w sądzie aby zmienić zapis w księdze i powołać nowy Zarząd.
Gratulacje,
Aga i Tom!
To bardzo dobrze, że sami właściciele zaczynają się interesować ustawą i zarządzaniem nieruchomością. To Waszym interesom wyjdzie tylko na zdrowie.
Kilka szczegółów dla uzupełnienia i uściślenia:
1. Nie musicie na zebraniu być obecni wszyscy, wystarczy, jak będą właściciele, którzy w sumie posiadają większość udziałów (ponad 50%). Oczywiście, im więcej ponad połowę, tym lepiej.
2. Zmiany zarządcy, ustanowionego w drodze aktu notarialnego, można dokonać przez przyjęcie uchwały właścicieli, zaprotokołowanej przez notariusza - dlatego na zebraniu obecność notariusza jest konieczna. Podstawa prawna: art. 18. 2a ustawy o własności lokali.
3. Przykładowa treść uchwały w sprawie zmiany sposobu zarządu:
"Działając na podstawie ustawy o własności lokali z dnia 24 czerwca 1994 roku (Dz. U. z 2000 roku, Nr 85, poz. 90 z późn. zm.), właściciele lokali w nieruchomości położonej w Siechnicach przy ul. Cudownej 10 postanawiają, co następuje:
§ 1
1. Z dniem 1 lipca 2009 roku zmienia się sposób sprawowania zarządu nieruchomością wspólną przy ulicy Cudownej 10 w Siechnicach w ten sposób, że odwołuje się zarząd sprawowany przez XYZ spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Ciemnej 2 oraz wnosi o wykreślenie odpowiedniego wpisu w księdze wieczystej nieruchomości.
2. Zarząd nieruchomością wspólną sprawowany będzie przez właścicieli lokali lub osoby fizyczne spoza ich grona, wybrane w trybie art. 20 ustawy o własności lokali.
§ 2
Uchwała obowiązuje od dnia podjęcia."
5. Uchwała musi uzyskać poparcie większości udziałów (ponad 50%, liczone od ogółu, a nie spośród obecnych na zebraniu).
6. Jeżeli na zebranie ktoś nie może przyjść, to może udzielić pełnomocnictwa innej osobie pełnoletniej (komuś z rodziny, znajomemu, sąsiadowi). Nie musi być potwierdzone notarialnie, wystarczy forma pisemna z podpisem właściciela.
Powinno to być pełnomocnictwo rodzajowe (wzór macie tutaj: http://forum.siechnice.pl/viewtopic.php?p=13019#13019 ) Warto wydrukować takie pełnomocnictwa z wolnymi polami na dane osobowe i rozdać wszystkim właścicielom (np. razem z zawiadomieniem o zebraniu, które powinni otrzymać na 7 dni przed zebraniem).
Oczywiście, przy współwłasności małżeńskiej w zebraniu może brać udział albo żona, albo mąż - bez pełnomocnictwa współmałżonka.
7) Na koniec: na zebranie warto wziąć ze sobą dowód tożsamości i dokument poświadczający, że jesteście właścicielami lokalu (ksero aktu notarialnego, odpis księgi wieczystej). Jeszcze się nie znacie, a zarządca czy inna osoba prowadząca zebranie ma prawo sprawdzić, czy w zebraniu uczestniczą osoby uprawnione: właściciele lub ich pełnomocnicy. Żeby potem nie było nerwowych dyskusji i wykluczania kogokolwiek z udziału w zebraniu.
Zróbcie wszystko, żeby przyszło Was jak najwięcej!
Powodzenia!