Witam Siechniczanie,
czy ktoś z Was forumowicze wie coś więcej na temat planowanego uruchomienia szybkiej kolejki łączącej Siechnice z Długołęką? Znalazłem kilka artykułów na ten temat i we wszystkich widnieje informacja, że trasa ta zostanie uruchomiona i będzie obsługiwana przez wrocławskie MPK od "grudnia przyszłego roku" (artykuły pojawiły się w grudniu 2010 r.). Czy realnie możemy liczyć na uruchomienie takiej kolejki podmiejskiej czy to tylko czyjeś senne omamy, które w najbliższym czasie nie znajdą odzwierciedlenia w prawdziwym życiu?
Poniżej zamieszczam linki do w/w archiwalnych artykułów. Piszcie proszę wszystko co wiecie w tym temacie.
http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,88344,8882740,Bedziemy_miec_szybka_kolej_miejska_S_Bahn_Wroclaw.html#ixzz19b2VxOPb
http://archiwro.blox.pl/2010/12/Wroclaw-bedzie-mial-szybka-kolej-miejska.html
http://wroclaw.naszemiasto.pl/artykul/757214,po-wroclawiu-kolejka-miejska,id,t.html
Pozdrawiam
Szybka kolejka Siechnice-Długołęka
Re: Szybka kolejka SIECHNICE-DŁUGOŁĘKA
Akurat zajmuję się sprawami transportu publicznego w Aglomeracji Wrocławskiej u Prezydenta Dutkiewicza.
Właśnie zakończyłem prace nad porozumieniem pomiędzy Marszałkiem a Prezydentem na temat wspólnej organizacji połączeń kolejowych na obszarze Aglomeracji. Do tej pory każdy z nic prowadził prace oddzielnie. Wytypowaliśmy na pierwszy ogień do reorganizacji kilka połączeń. Oczywiście wśród nich jest połączenie Wrocław Główny - Jelcz Laskowice obsługujące Siechnice. Po podpisaniu porozumienia ruszą pracę nad konkretnymi rozwiązaniami. Jedna z możliwości to rzeczywiście połączenie Jelcz - Wrocław - Oleśnica. Choć może to być połączenie Jelcz - Wrocław - Wołów lub mało prawdopodobne Jelcz - Wrocław - Środa Śląska. Właściwe dobranie par stacji końcowych będzie miało duży wpływ na rentowność trasy.
Lokalna komunikacja kolejowa jest prawnie domeną Marszałka. Prezydent Dutkiewicz podpisując porozumienie chce się włączyć w prace nad poprawą skomunikowania Wrocławia z otaczajacymi go gminami i powiatami. Nie wyklucza też wsparcia finansowego dla tych działań. Natomiast incjatywa Wrocławia, uruchomienia własnej kolei bardziej na dziś dotyczy połączenia lotniska z Dworcem Głównym (Świebodzki jest mniej atrakcyjny).
Kolejnym problemem do rozwiazania, który sygnalizujemy w porozumieniu jest problem taryf. Zamiarem naszym jest doprowadzenie do wspólnej taryfy na Obszarze Wrocławia w komunikacji kolejowej i komunikacji MPK.
Bilet na przejazd koleją, tramwajem i autobujem na obszarze Wrocławia ma mieć te samą cenę. W dalszej kolejności ten system strefowy objął by gminy podwroclawskie i tak dalej.
Zarówno Prezydent jak i Marszałek są bardzo zainteresowani poprawż sytuacji komunikacyjnej niestety wiele spraw nie zależy od nich.
1. Remont Dworca Głównego - prawie pewne jest przedłużenie sie prac remontowych poza EUro 2012. Bez ich zakończenia nie ma żadnych szans na zmiany w połaczeniach kolejowych.
2. Stan torowisk na obszarze Wrocławia. Na niektórych odcinkach prędkość podrózna spada do 20 km na godzinę. Potrzebne kilkaset milionąw na poprawę tych torowisk. Inwestycja PKP a stan ich finansów jest powszechnie znany jako zły.
3. Fiasko usamorządowienia kolei lokalnych. Przekazanie samorządom wojewódzkim firmy "Przewozy Regionalne". Dziś jest już pewny jej upadek, o którym juz w momencie przejmowania kolei mówiłem z kolegami z kilku województw.
4. Brak środków na zakupy tabru. Przejęty z PKP wraz z firmą Przewozy Regionalne jest w stanie agonalnym, a nowego kupuje się zbyt mało. Dodatkowo niepotrzebnie przejmuje się nieczynne linie PKP i remontuje się je za pieniądze województwa zamiast wydawać na tabor.
5. Utrzymywanie szeregu lokalnych połączeń o znikomej rentowności (stopa pokrycia wydatków na funkcjonowanie dużej ilości połączeń na Dolnym Śląsku nie przekracza 20 %) tylko z przyczyn społeczno-politycznych.
itd.
To wszystko jest do pokonania. Po podpisaniu porozumienia (otwarte dla wszystkich samorządów) sprawy ryszą dużo szybciej.
Co możemy zrobić w Siechnicach. Mamy ofertę przejęcia stacji kolejowej. trzeba ją poważnie rozważyć. gdybym był pewny, że planowana budowa super szybkiego połączenia Wrocław - Warszawa trasą przez Siechnice jest nierealne rekomendował bym przejęcie stacji i jej remont. Jeśli jednak trasa powstanie do 2020 roku to warto poczekać z przejęciem. Remont wykonają wramach projektu SSK za pieniądze rządowe.
Grom
Właśnie zakończyłem prace nad porozumieniem pomiędzy Marszałkiem a Prezydentem na temat wspólnej organizacji połączeń kolejowych na obszarze Aglomeracji. Do tej pory każdy z nic prowadził prace oddzielnie. Wytypowaliśmy na pierwszy ogień do reorganizacji kilka połączeń. Oczywiście wśród nich jest połączenie Wrocław Główny - Jelcz Laskowice obsługujące Siechnice. Po podpisaniu porozumienia ruszą pracę nad konkretnymi rozwiązaniami. Jedna z możliwości to rzeczywiście połączenie Jelcz - Wrocław - Oleśnica. Choć może to być połączenie Jelcz - Wrocław - Wołów lub mało prawdopodobne Jelcz - Wrocław - Środa Śląska. Właściwe dobranie par stacji końcowych będzie miało duży wpływ na rentowność trasy.
Lokalna komunikacja kolejowa jest prawnie domeną Marszałka. Prezydent Dutkiewicz podpisując porozumienie chce się włączyć w prace nad poprawą skomunikowania Wrocławia z otaczajacymi go gminami i powiatami. Nie wyklucza też wsparcia finansowego dla tych działań. Natomiast incjatywa Wrocławia, uruchomienia własnej kolei bardziej na dziś dotyczy połączenia lotniska z Dworcem Głównym (Świebodzki jest mniej atrakcyjny).
Kolejnym problemem do rozwiazania, który sygnalizujemy w porozumieniu jest problem taryf. Zamiarem naszym jest doprowadzenie do wspólnej taryfy na Obszarze Wrocławia w komunikacji kolejowej i komunikacji MPK.
Bilet na przejazd koleją, tramwajem i autobujem na obszarze Wrocławia ma mieć te samą cenę. W dalszej kolejności ten system strefowy objął by gminy podwroclawskie i tak dalej.
Zarówno Prezydent jak i Marszałek są bardzo zainteresowani poprawż sytuacji komunikacyjnej niestety wiele spraw nie zależy od nich.
1. Remont Dworca Głównego - prawie pewne jest przedłużenie sie prac remontowych poza EUro 2012. Bez ich zakończenia nie ma żadnych szans na zmiany w połaczeniach kolejowych.
2. Stan torowisk na obszarze Wrocławia. Na niektórych odcinkach prędkość podrózna spada do 20 km na godzinę. Potrzebne kilkaset milionąw na poprawę tych torowisk. Inwestycja PKP a stan ich finansów jest powszechnie znany jako zły.
3. Fiasko usamorządowienia kolei lokalnych. Przekazanie samorządom wojewódzkim firmy "Przewozy Regionalne". Dziś jest już pewny jej upadek, o którym juz w momencie przejmowania kolei mówiłem z kolegami z kilku województw.
4. Brak środków na zakupy tabru. Przejęty z PKP wraz z firmą Przewozy Regionalne jest w stanie agonalnym, a nowego kupuje się zbyt mało. Dodatkowo niepotrzebnie przejmuje się nieczynne linie PKP i remontuje się je za pieniądze województwa zamiast wydawać na tabor.
5. Utrzymywanie szeregu lokalnych połączeń o znikomej rentowności (stopa pokrycia wydatków na funkcjonowanie dużej ilości połączeń na Dolnym Śląsku nie przekracza 20 %) tylko z przyczyn społeczno-politycznych.
itd.
To wszystko jest do pokonania. Po podpisaniu porozumienia (otwarte dla wszystkich samorządów) sprawy ryszą dużo szybciej.
Co możemy zrobić w Siechnicach. Mamy ofertę przejęcia stacji kolejowej. trzeba ją poważnie rozważyć. gdybym był pewny, że planowana budowa super szybkiego połączenia Wrocław - Warszawa trasą przez Siechnice jest nierealne rekomendował bym przejęcie stacji i jej remont. Jeśli jednak trasa powstanie do 2020 roku to warto poczekać z przejęciem. Remont wykonają wramach projektu SSK za pieniądze rządowe.
Grom
Re: Szybka kolejka SIECHNICE-DŁUGOŁĘKA
http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,10402993,Znamy_wstepny_przebieg_szybkich_kolei__Juz_sa_protesty.html
Re: Szybka kolejka Siechnice-Długołęka
Nie jestem pewien, ale zdaje sie że mówimy o dwóch różnych projektach. Jeden to tzw. kolej aglomeracyjna. Przygotowałem porozumienie Prezydent - Marszałek o rozpoczęciu organizacji tego przedsięwzięcia. Jest ono otwarte dla wszystkich gmin i powiatów aglomeracji wrocławskiej. Ma być podpisane po wyborach. Docelowo ma powstać 4/5 połączeń przechodzących krosowo przez Wrocław. jedno z nich będzi zaczynać się w Jelczu i będzie przez Siechnicę biegło do Wrocław Głównego. Gdzie będzie miało drugi koniec jeszcze nie jest ostatecznie ustalone. Możliwa jest Oleśnica ewentualnie Wołów ?
Teoretycznie możliwe jest również uruchomienie kolei wewnątrz miejskiej przez MPK. Jeżdżącej np. z nowego stadionu do Brochowa i wówczas raczej stacją końcowa były by Siechnice. ie jest to jednak proste zważywszy na stan remontu dworca Głównego we Wrocławiu.
Drugi projekt to tzw "Y". Super szybkie (ok. 350 km/h) połączenie Warszawy z Wrocławiem i Poznaniem. Zapadła ostateczna decyzja o przebiegu tej trasy. Do Wrocławia pociąg wjedzie przez Oleśnicę - Czernicę - Siechnice - Brochów. Pociąg na tym odcinku nie będzie miał przystanków.
GRom
Teoretycznie możliwe jest również uruchomienie kolei wewnątrz miejskiej przez MPK. Jeżdżącej np. z nowego stadionu do Brochowa i wówczas raczej stacją końcowa były by Siechnice. ie jest to jednak proste zważywszy na stan remontu dworca Głównego we Wrocławiu.
Drugi projekt to tzw "Y". Super szybkie (ok. 350 km/h) połączenie Warszawy z Wrocławiem i Poznaniem. Zapadła ostateczna decyzja o przebiegu tej trasy. Do Wrocławia pociąg wjedzie przez Oleśnicę - Czernicę - Siechnice - Brochów. Pociąg na tym odcinku nie będzie miał przystanków.
GRom