Oświatowe finanse

Ogólne forum Mieszkańców miasta Siechnice
Nauczyciel
Posty: 11
Rejestracja: czwartek, 18 października 2012, 18:32

Oświatowe finanse

Post autor: Nauczyciel »

Wiadomo, że gmina do oświaty dokłada, bo subwencja nie pokrywa w znacznej części wydatków oświatowych. Na stronie internetowej SP Siechnice pojawił się plan lekcji. Nie analizowałam go dokładnie, bo to można zrobić mając pełny dostęp do dokumentów. Jednak już z tego co jest w tym planie uwidocznione można przypuszczać, że żle jest zrobiony przydział czynności i przy takim czasie pracy niektórych nauczycieli gmina wydatkuje za dużo środków.
Mam kilka pytań:
1. Dlaczego oddziały „0” mają zajęcia od 8.00 do 12.20?
Godzina zajęć w oddziale „0” trwa 60 minut, a nie 45 minut; dziennie ma być 5 h czyli od 8.00 do 13.00.
2. Czy nauczyciele oddziału „0” wypracowują w tym czasie swój etat?
4 h 20 minut dziennie to 21 h 40 minut w tygodniu, a etat wynosi 22h.
Przy czasie pracy od 8.00 do 13.00 „wyrabialiby” swój etat + 3h ponadwymiarowe.
Skoro pracują tak jak pokazano na planie to chyba nie płaci się każdemu za etat?
3. Czy Pani dzieląca etat na bibliotekę i zajęcia lekcyjne ma pełny etat w szkole?
11/18 +11/30= 0,61+ 0,37=0,98 ( etat nie może być zaokrąglony do jednego miejsca po przecinku).
Z planu nie wynika nawet, że ma 11/30 w bibliotece ( 1h biblioteczna to 60 minut), bo w poniedziałek jest 3h 35 min., we wtorek 3h 35 min. ( I tak jest, bo zaraz po tym czasie jest godz. „karciana”) i w środę 2h 40 min. Razem 9h 50 minut czyli nawet nie ma 10/30 etatu.
Podejrzewam, że nauczyciel ma zatrudnienie na pełny etat i tak ma płacone.
4. Dlaczego klasy 5b, 6a i 6b mają zdwojenie zajęć na przyrodzie?
Logiczne jest zdwojenie wf – uczniowie idą na halę, j.polski – czas na napisanie pracy klasowej, a po co zdwojono przyrodę ( dla wygody nauczyciela?). Szkoła jest dla dzieci i plan tworzymy pod higienę pracy ucznia.
W klasie 6a występują w piątek dwa zdwojenia co jest już na 100 % nie zachowaniem higieny pracy ucznia.
Podejrzewam, że plan nie jest zgodny z ostatnim aneksem do arkusza organizacyjnego szkoły.

euio
Posty: 9
Rejestracja: środa, 24 października 2012, 18:27

Re: Oświatowe finanse

Post autor: euio »

Nie odpowiem na wszystkie pytania ale odpowiem na te na które znam odpowiedź:
1 i 2: Plan jest może nie jasno rozpisany, ale rodzice wiedzą (i maja to w umowie), że czas na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego jest od godziny 8:00 do 13:00, a dwa dni do 13:30. Nauczycielki oddziału pracują w tych godzinach ze swoimi grupami. Czyli 3x5 godzin + 2x5,5= 26 godzin. Od czasu pracy nauczycieli odejmuje się czas zajęć prowadzonych przez inne osoby, czyli:
2x0,5 godziny na język angielski
2x0,5 godziny na rytmikę
2x0,5 godziny na religię
daje to łącznie 3 godziny.
A więc 26 godzin - 3 godziny zajęć dodatkowych daje 23 godziny- a więc nauczycielki oddziałów "0"- pracują o godzinę więcej niż w etacie. Do tego dochodzą zajęcie opiekuńczo-wychowawcze (czyli świetlicowe), ale to inna sprawa bo to nadgodziny.
3. Panie łączące przedmioty mają pełne etaty- "wyrabiają" je w świetlicach, na zastępstwach itd. Jest to bardzo pilnowane. Jeśli komuś brakuje nawet małej cząstki to albo znajdzie uzupełnienie, albo też nie dostakje pełnej wypłaty i nie może robić awansu- więc jest to pilnowane.
Godziny karciane realizowane są poza tym.
4. Co do "zdwojonych zajęć" podejrzewam, że wynikać to może ze specyfiki zajęć- ale myślę, że tu najlepiej pytać u źródeł- czyli u osoby prowadzącej zajęcia lub u dyrekcji. Obawiam się, że na forum będzie trudno znaleźć na to odpowiedź.
Moim osobistym zdaniem "zdwojenie" zajęć przynosi moze przynieść sporo kożyści- jest czas na wszystko podczas jednych zajęć, łatwiej przygotować doświadczenia, projekty, wyjścia i kompleksowo, wyczerpująco zrealizować temat.
Pozdrawiam

euio
Posty: 9
Rejestracja: środa, 24 października 2012, 18:27

Re: Oświatowe finanse

Post autor: euio »

KORZYŚCI oczywiście.
ojoj strasznie kuje w oczy chwilę po wysłaniu. Wybaczcie!

Nauczyciel
Posty: 11
Rejestracja: czwartek, 18 października 2012, 18:32

Re: Oświatowe finanse

Post autor: Nauczyciel »

Nie odpowiem na wszystkie pytania ale odpowiem na te na które znam odpowiedź:
1 i 2: Plan jest może nie jasno rozpisany, ale rodzice wiedzą (i maja to w umowie), że czas na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego jest od godziny 8:00 do 13:00, a dwa dni do 13:30. Nauczycielki oddziału pracują w tych godzinach ze swoimi grupami. Czyli 3x5 godzin + 2x5,5= 26 godzin. Od czasu pracy nauczycieli odejmuje się czas zajęć prowadzonych przez inne osoby, czyli:
2x0,5 godziny na język angielski
2x0,5 godziny na rytmikę
2x0,5 godziny na religię
daje to łącznie 3 godziny.
A więc 26 godzin - 3 godziny zajęć dodatkowych daje 23 godziny- a więc nauczycielki oddziałów "0"- pracują o godzinę więcej niż w etacie. Do tego dochodzą zajęcie opiekuńczo-wychowawcze (czyli świetlicowe), ale to inna sprawa bo to nadgodziny.

To co czytam to chyba cyrk, zajęcia dodatkowe „wchodzą” w podstawę programową!!!
Oddział „0” ma zgodnie z podstawą programową 25 h, godziny te realizuje nauczyciel wychowania przedszkolnego ( 22 h etatowe i 3h ponadwymiarowe). Zajęcia dodatkowe bezpłatne ( płatne z budżetu gminy) lub płatne przez rodziców odbywają się poza 25h.
Przytoczę tu wyjaśnienie Lubuskiego Kuratora Oświaty
„Zgodnie z art.6 ust.1 Ustawy z dnia 7 września 1991r. o Systemie Oświaty (tj. Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz.2572, z późniejszymi zmianami) przedszkole publiczne prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Par.10 ust.2 pkt 1 ramowego statutu publicznego przedszkola, stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624, z późniejszymi zmianami), wskazuje, że dzienny czas pracy przedszkola, przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego nie może być krótszy niż 5 godzin dziennie (w świetle par. 6 ust. 2 rozporządzenia przez godzinę należy rozumieć 60 minut). W tym czasie nie mogą odbywać się zajęcia dodatkowe, o których mowa w par.6 ust. 3 i 4 rozporządzenia (w szczególności zajęcia umuzykalniające, nauki języka obcego, nauki religii i zajęcia rewalidacyjne).
W związku z licznymi pytaniami uprzejmie wyjaśniam, że dzienny wymiar podstawy programowej wychowania przedszkolnego nie musi być realizowany w ciągu następujących po sobie 5 godzin zegarowych.
Dla przykładu, dzienny rozkład dnia w przedszkolu może wyglądać w sposób następujący:
1) poniedziałek - 7.30-8.30 realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego, 8.30-9.00 zajęcia nauki religii, 9.00-13.00 realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
2) Wtorek 7.30-12.30 realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

Ferdynand Sańko
Lubuski Wicekurator Oświaty
Źródło: http://wnk.kuria.zg.pl/organizacja_religii_w_przedszkolach.html


3. Panie łączące przedmioty mają pełne etaty- "wyrabiają" je w świetlicach, na zastępstwach itd. Jest to bardzo pilnowane. Jeśli komuś brakuje nawet małej cząstki to albo znajdzie uzupełnienie, albo też nie dostakje pełnej wypłaty i nie może robić awansu- więc jest to pilnowane.
Godziny karciane realizowane są poza tym.

To co w punkcie 3. napisano jest kompletną bzdurą i brakiem jakiejkolwiek wiedzy z zakresu prawa oświatowego. Jeżeli nauczyciel zatrudniony jest na podstawie umowy o pracę na pełny etat lub przez mianowanie, to nikt mu nie może płacić w jednym miesiącu za etat, a w drugim za niepełny etat (cyt. „nie dostaje pełnej wypłaty”). Przy „łączonym" etacie nauczyciel musi mieć kwalifikacje do obu rodzajów prowadzonych zajęć. Faktem jest, że każdy z nauczycieli danej szkoły ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć w świetlicy tej szkoły ale musi to mieć odbicie w jego planie. A na planie Pani ucząca j. polskiego i pracująca w bibliotece akurat tego nie ma zaznaczone, a więc pracuje tak jak tam jest napisane. Tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych ( potocznie zwany planem lekcji) to dokument szkolny również do celów płacowych. Co to znaczy, że cyt.” jest niejasno rozpisany”. Ten dokument jest „wybrakowany”!!!
Kolejna bzdura cyt. „wyrabiają” na zastępstwach itd. Czy osoba pisząca wie co to jest zastępstwo doraźne , a co godzina planowa? Nigdy zastępstwem nie dopełnia się etatu.
Od kiedy osoba nie mająca pełnego etatu nie może robić awansu? Do awansu musi mieć co najmniej ½ etatu zgodnie z kwalifikacjami ( plan rozwoju zawodowego może zawierać działania np. z języka polskiego i zajęć w bibliotece jeżeli nauczyciel ma do tego kwalifikacje). Wcale nie musi robić awansu z zakresu 1 przedmiotu, może robić z 2 i więcej ale do każdego musi mieć kwalifikacje.

4. Co do "zdwojonych zajęć" podejrzewam, że wynikać to może ze specyfiki zajęć- ale myślę, że tu najlepiej pytać u źródeł- czyli u osoby prowadzącej zajęcia lub u dyrekcji. Obawiam się, że na forum będzie trudno znaleźć na to odpowiedź.
Moim osobistym zdaniem "zdwojenie" zajęć przynosi moze przynieść sporo kożyści- jest czas na wszystko podczas jednych zajęć, łatwiej przygotować doświadczenia, projekty, wyjścia i kompleksowo, wyczerpująco zrealizować temat.
Pozdrawiam

No i znowu kontra. Podaję odpowiedź bez pytania dyrekcji i uczących tego przedmiotu. W RP obowiązuje prawo. Czy jest dobre czy też złe musimy je przestrzegać. Dz.U.2003.6.69 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 31 grudnia 2002 r.w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
§ 4.Jeżeli specyfika programu nauczania nie sprzeciwia się temu, w planie zajęć dydaktyczno-wychowawczych uwzględnia się:
1) potrzebę równomiernego obciążenia zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia;
2) potrzebę różnicowania zajęć w każdym dniu;
3) zasadę niełączenia w kilkugodzinne bloki zajęć z tego samego przedmiotu.
I na koniec również pozdrawiam.

rozumny
Posty: 2
Rejestracja: środa, 24 października 2012, 22:04

Re: Oświatowe finanse

Post autor: rozumny »

Do nauczyciel. Skąd Pani wzięła plan pracy bibliotekarzy? Nie jest on uwzględniony w planie lekcji umieszczonym na stronie internetowej???!!! Czyżby miała Pani dostęp do innych dokumentów szkolnych???!!! Jak nie zna Pani godzin zajęć grup 0 to proszę nie wypisywać swoich wyliczeń. Najpierw rzetelna wiedza a potem mądrości. Proszę nie podawać nieprawdziwych informacji i wprowadzać w błąd opinię publiczną(bo widać z Pani tekstów, że o to tylko chodzi). Jaka nauczycielka o godzinie 10:00 ma czas na wpisy na forum? Pozdrawiam urzędników z ratusza:)

Nauczyciel
Posty: 11
Rejestracja: czwartek, 18 października 2012, 18:32

Re: Oświatowe finanse

Post autor: Nauczyciel »

Do nauczyciel. Skąd Pani wzięła plan pracy bibliotekarzy? Nie jest on uwzględniony w planie lekcji umieszczonym na stronie internetowej???!!! Czyżby miała Pani dostęp do innych dokumentów szkolnych???!!! Jak nie zna Pani godzin zajęć grup 0 to proszę nie wypisywać swoich wyliczeń. Najpierw rzetelna wiedza a potem mądrości. Proszę nie podawać nieprawdziwych informacji i wprowadzać w błąd opinię publiczną(bo widać z Pani tekstów, że o to tylko chodzi). Jaka nauczycielka o godzinie 10:00 ma czas na wpisy na forum? Pozdrawiam urzędników z ratusza:)
Nie wypowiadałam się na temat planu pracy bibliotekarzy, a na temat planu pracy Pani łączącej w etacie nauczanie j. polskiego z pracą w bibliotece ( A skąd wzięłam? Odpowiadam, stąd: http://spsiechnice.pl/files/plannauczyciele.pdf). Proponuję czytanie ze zrozumieniem tej tabeli.
W kolumnie pierwszej są dni tygodnia, w kolumnie drugiej godziny od – do, w kolumnie trzeciej liczba porządkowa lekcji, a w kolumnie jedenastej plan pracy Pani, o której pisałam. I co tam jest – poniedziałek: 1 i 2 godz. lekcyjna język polski, od 9.50 do 13.25 wielka litera „B” ( to skrót biblioteki), wtorek: 1 i 2 godz. lekcyjna język polski, od 9.50 do 13.25 „B” i na 7 godzinie lekcyjnej tzw. „godzina karciana” - art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a Karty Nauczyciela, środa: 2 i 3 godz. lekcyjna język polski, od 10.45 do 13.25 „B” i na 7 godzinie lekcyjnej „godzina karciana”, czwartek: 1,2 i 3 godzina j. polski, piątek: 1 i 2 godz. lekcyjna j. polski.
Mając takie informacje policzyłam czas pracy, oparłam się na dokumencie prawa wewnętrznego szkoły umieszczonego do publicznej wiadomości na stronie internetowej szkoły. Skoro plan pracy innych nauczycieli bibliotekarzy nie jest jak Pan/Pani pisze uwzględniony to świadczy to tylko o brakach jakie w tym planie występują, a nie o sprawie, którą poruszyłam.
Na stronie internetowej szkoły jest też plan klasy „0” i o tym pisałam w pierwszym poście. Zapewniam, że wiem, iż „zerówka” zorganizowana w szkole podstawowej jest oddzielnym odziałem przedszkolnym podlegającym zasadom kształcenia i organizacji tak, jak w przedszkolu ( oddziały nieferyjne, urlop nauczyciela 35 dni roboczych, nauczycieli nie dotyczą godziny „karciane” i co najważniejsze 25 godzin tygodniowo na realizację podstawy programowej). Jak wygląda praca nauczycieli opisała osoba w poście 2 i do tego się ustosunkowałam.
Cyt.” 1 i 2: Plan jest może nie jasno rozpisany, ale rodzice wiedzą (i maja to w umowie), że czas na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego jest od godziny 8:00 do 13:00, a dwa dni do 13:30. Nauczycielki oddziału pracują w tych godzinach ze swoimi grupami. Czyli 3x5 godzin + 2x5,5= 26 godzin. Od czasu pracy nauczycieli odejmuje się czas zajęć prowadzonych przez inne osoby, czyli:
2x0,5 godziny na język angielski
2x0,5 godziny na rytmikę
2x0,5 godziny na religię
daje to łącznie 3 godziny.
A więc 26 godzin - 3 godziny zajęć dodatkowych daje 23 godziny- a więc nauczycielki oddziałów "0"- pracują o godzinę więcej niż w etacie. Do tego dochodzą zajęcie opiekuńczo-wychowawcze (czyli świetlicowe), ale to inna sprawa bo to nadgodziny.”
Proszę mi nie zarzucać rzetelnej wiedzy i wymądrzania się. Oparłam się na faktach, a wiedzę na temat oświaty mam dużą ( jestem nauczycielem dyplomowanym, mam 34 letni staż pracy w tym ponad 20 lat na stanowiskach kierowniczych w oświacie, jestem również ekspertem do spraw awansu zawodowego nauczycieli).

I na koniec odpowiedź na pytanie moim zdaniem infantylne cyt. „Jaka nauczycielka o godzinie 10:00 ma czas na wpisy na forum?” – taka, która w tym czasie nie świadczy pracy.
Wzorem „rozumnego” nie będę pozdrawiać Urzędników z ratusza, a jeżeli zajdzie taka potrzeba służę jako mieszkanka Siechnic społeczną pomocą merytoryczną z zakresu oświaty.

euio
Posty: 9
Rejestracja: środa, 24 października 2012, 18:27

Re: Oświatowe finanse

Post autor: euio »

Wróce jeszcze na chwilędo "zerówek"- czy jest w jakim dokumencie napisame, że czas obowiązkowej pracy (25 godzin) przedszkola ma realizować jeden nauczyciel- czyli, że ma mieć 3 godziny ponadwymiarowe?Nigdzie takiego zapisu nie znalazłam. Chyba z korzyścią dla wszystkich- dzieci w szczególności jest to zeby część zajęć prowadziły lepiej wyksztalcone, w danej dziedzinie, osoby. I tak jest w szkole. Zajęcia takie jak rytmika czy język angielski (religia wychodzi poza obowiązkowe 25 godzin- stąd w tej szkole 26 godzin) są dla wszystkich dzieci i są nieodpłatnie- trudno je więc nazwać zajęciami dodatkowymi.
Podstawa Wychowania Przedszkolnego wyznacza jego cele,a wtym:
8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie
uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;
2) dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, wyraŜa
je, pląsając lub tańcząc;
3) tworzy muzykę, korzystając z instrumentów perkusyjnych (oraz innych
przedmiotów), a takŜe improwizuje ją ruchem;
4) w skupieniu słucha muzyki, w tym takŜe muzyki powaŜnej.
Czyli nic innego jak rytmika- tyle, że prowadzona przez wykształconą w tym kierunku osobę.
Jeśli chodzi o język angielski to można uznać, że realizuje on potrochu wiele z założeń jak choćby:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i
dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
1) obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują;
grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy;
2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać
w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
3) w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach Ŝyciowych i próbuje przewidywać
skutki swoich zachowań;
4) wie, Ŝe nie naleŜy chwalić się bogactwem i nie naleŜy dokuczać dzieciom, które
wychowują się w trudniejszych warunkach, a takŜe, Ŝe nie naleŜy wyszydzać
i szykanować innych;5) umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania; wie, komu
moŜna podawać takie informacje.
Realizuje też inne cele- ale tojuż cząstkowo. Jeśli jednak to wytłumaczenie angielskiego nie wystarcza to w Podstawie jest też zapis o podziale czasu:
Zalecane warunki i sposób realizacji.
W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci
w wieku przedszkolnym zaleca się następujące proporcje zagospodarowania czasu
przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym:
1) co najmniej jedną piątą czasu naleŜy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci
bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);
2) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci – jedną czwartą czasu),
dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są
tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace
gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.);
3) najwyŜej jedną piątą czasu zajmują róŜnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane
według wybranego programu wychowania przedszkolnego;
4) pozostały czas – dwie piąte czasu nauczyciel moŜe dowolnie zagospodarować (w tej
puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne
i inne).
Tak więc na zajęcia dydaktyczne realizowane według programu wychowania przedszkolnego i tak nie można przeznaczyć więcejniż godzinę dziennie. 2 godziny sa za to na zagospodarowanie przez nauczyciela (2 godziny dziennie= 10 godzin tygodniowo)- więc przez 1 z tych dziesięciu godzin szkoła organizuje dzieciom nieodpłatny angielski.
Ja tu widze tylko korzyści a nie niegospodarność w gospodarowaniu środkami gminy- przecież tyle samo płaci się za godzinę angliście, pani od rytmiki czy nauczycielce wychowania przedszkolnego, która w tym czasie bylaby ze swoją grupą a nie na obowiąkowej, niepłatniej przerwie.
Jak dla mnie tu problemu nie ma.

ula2012
Posty: 1
Rejestracja: czwartek, 25 października 2012, 18:02

Re: Oświatowe finanse

Post autor: ula2012 »

Do "nauczyciel". Co za ignorancja i tupet !!! Trzeba wymagać od siebie a potem od innych. W czasie zajęć zajmuje się pani forum ? Kto pani płaci za tak wykonywaną pracę? :evil: A wg mojej wiedzy zerówki w szkole są FE-RYJ-NE.

Nauczyciel
Posty: 11
Rejestracja: czwartek, 18 października 2012, 18:32

Re: Oświatowe finanse

Post autor: Nauczyciel »

Pani Ulu 2012 prosze nie zarzucać mi ignorancji i tupetu, wklejać brzydkie, infantylne znaczki, bo to nikomu ani niczemu nie służy. Przy kontroli szkoły ( np. NIK) wyjdzie, że nauczyciel nie miał pełnego etatu, za tym pójdą konsekwencje: zwrot nienależnie pobranych pieniędzy, zmiana umowy, utrata prawa do urlopu dla poratowania zdrowia ( przy niepełnym etacie się nie należy) itp.. Zapewniam Panią, że ja od siebie wymagam bardzo dużo. Napisałam w poprzednim poście, że o godzinie 10 nie świadczę pracy, MAM WOLNE i mam prawo wtedy pisać na forum. Nie robię tego w czasie pracy. To mój pracodawca ustala mi godziny pracy, a nie Pani i to właśnie on mi za pracę płaci. Jakim prawem ocenia Pani jakość mojej pracy pisząc cyt. "Kto pani płaci za tak wykonywaną pracę?" Tak to znaczy jak?
Częściowo się z Panią zgodzę, odnośnie "feryjności" ale tylko nauczyciela jeżeli ma umowę zawartą z dyrektorem szkoły ( nie sądziłam, że ta sprawa została nieuregulowana). "Zerówka" od noweli UoSO z października 2011 jest na 100% "nieferyjna".Ale o tym piszę poniżej.


Po nowelizacji UoSO, która weszła w życie 14 .10.2011 r. zmieniono brzmienie art. 6 ust. 4 oraz art. 14 ust. 7.

Art. 6. 1. Przedszkolem publicznym jest przedszkole, które:
1) realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;
2) zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie;
3) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
4) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
2. Publiczna inna forma wychowania przedszkolnego, o której mowa w art. 14a ust. 1a, zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym jednak niż czas określony w przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust. 7.
3. Do publicznej innej formy wychowania przedszkolnego stosuje się przepisy ust. 1 pkt 1 i 3, a do niepublicznej innej formy wychowania przedszkolnego - przepis ust. 1 pkt 1.
4. Przepisy ust. 1 stosuje się również do oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej.

Art. 14. 1. Wychowaniem przedszkolnym obejmuje się dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat. Wychowanie przedszkolne jest realizowane w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego.
1a. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat.
1b. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
2. Przedszkole realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego.
3. Dziecko w wieku 5 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu, oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej lub w innej formie wychowania przedszkolnego.
3a. Obowiązek, o którym mowa w ust. 3, rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 5 lat. W przypadku dziecka, o którym mowa w ust. 1a, obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpocznie spełnianie obowiązku szkolnego.
4. Zapewnienie warunków do spełniania obowiązku, o którym mowa w ust. 3, jest zadaniem własnym gminy.
5. Organ prowadzący ustala wysokość opłat za świadczenia udzielane przez:
1) przedszkole publiczne w czasie przekraczającym wymiar zajęć, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2;
2) publiczną inną formę wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki ustalony dla przedszkoli publicznych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2.
6. Do ustalania opłat za korzystanie z wyżywienia w przedszkolach publicznych oraz publicznych innych formach wychowania przedszkolnego przepisy art. 67a stosuje się odpowiednio.
7. Do oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej stosuje się odpowiednio ust. 2, 5 i 6.

Interpretacja MEN


Tzw. „zerówka”, czyli oddział przedszkolny zorganizowany w szkole podstawowej, przedszkole oraz inne formy wychowania przedszkolnego (dla dzieci 3-5-letnich) znajdują się w katalogu miejsc, w których dziecko może realizować wychowanie przedszkolne (art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty [Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.]).
Oddział przedszkolny jest podstawową jednostką organizacyjną przedszkola i w świetle art. 61 ust. 1 ustawy o systemie oświaty nie wchodzi w skład struktury organizacyjnej szkoły podstawowej (nie jest klasą). Praca oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej jest zorganizowana w taki sam sposób, jak praca przedszkola tj. zgodnie z ramowym statutem przedszkola (załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624, z późn. zm.).
Oznacza to, że oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych funkcjonują według modelu przedszkolnego. Dzienny czas pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola oraz z uwzględnieniem potrzeb rodziców/opiekunów prawnych dzieci.

Uchwała nr XI/91/11 Rady Miejskiej w Siechnicach z dnia 29 września 2011 r. określiła, że na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego przeznacza się bezpłatnie 5 godzin dziennie. Dyrektorzy szkół i przedszkoli otrzymali prawo określenia czasu przeznaczonego na bezpłatne nauczanie. Dodatkowo na mocy innych przepisów bezpłatnie odbywa się też nauka religii.
Pozostałe zajęcia to zajęcia dodatkowe i powinny być płatne.


Biorąc pod uwagę ramowy statut przedszkola ( dotyczy też „zerówek”) z § 13. 1.Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców (prawnych opiekunów) dowiadujemy się ilu nauczycieli może pracować w oddziale.
Podstawę programową mogą realizować tylko nauczyciele z kwalifikacjami do wychowania przedszkolnego, a mają je w myśl przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U.Nr50, poz. 400), od 1 września 2009 r. kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach i klasach I-III szkół podstawowych posiadać będzie osoba, która ukończyła:
1) studia wyższe na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia wyższe na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
3) studia wyższe na kierunku (specjalności) innym, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
4) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiadającej nauczanemu przedmiotowi lub prowadzonym zajęciom lub
5) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności innej, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć lub
6) studia wyższe na kierunku pedagogika w specjalności przygotowującej do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym lub
7) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności przygotowującej do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym.

Skoro oddział „zerówki” ma funkcjonować w myśl przepisów tak jak przedszkole to jest po 14.10.2011 r. oddziałem „nieferyjnym”.

Inna sprawa to zatrudnienie nauczyciela oddziału „zerowego”. Jeżeli ma umowę o pracę na czas nieokreślony lub przez mianowanie z dyrektorem szkoły to jest nauczycielem „feryjnym”. I tu jest niespójność przepisów, bo kto ma pracować w ferie z dziećmi ? W wielu miastach i gminach na koniec maja 2012 r. rozwiązano ten problem poprzez wypowiedzenie warunków pracy i płacy w szkole ( wiązało się to z zapłaceniem odpraw) , zatrudnienie nauczycieli przez dyrektora najbliższego przedszkola i oddelegowanie do świadczenia pracy na terenie szkoły w „zerówce” lub powołanie zespołów szkolno - przedszkolnych. W takim układzie zarówno „zerówki” jak i nauczyciele tych oddziałów są „nieferyjni”.
Wprowadzenie nauczycieli specjalistów do zajęć podstawy programowej: wf, muzyka, j.angielski to za duża ilość wprowadzonych nauczycieli ( złamanie przepisów), a przy tym każda z tych osób musiałaby mieć kwalifikacje z wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej, nauczania początkowego itp… a z tego co wiem to nie mają. Stąd wynika, że zajęcia te powinny być zajęciami dodatkowymi płatnymi z funduszu rodziców zgodnie z wyżej cytowaną Uchwałą RM Siechnice.

grom
Posty: 693
Rejestracja: wtorek, 30 marca 2010, 09:15

Re: Oświatowe finanse

Post autor: grom »

Ciekawa dyskusja. Tylko po co te emocje i brzydkie przytyki. Widać wyraźnie, że są problemy z organizacją pracy w przedszkolu i zerówce.
Dobrzeby było gdyby wypowiedział się w tej JOSz. Ma on chyba coś do powiedzenia przy organizacji pracy w tych placówkach.
A tak na marginesie. Mści się tutaj brak referatu oświaty w Urzędze Gminy. Oświata zużywa połowę dochodów budżetu a "zajmuje się" nim JOSz, który zgodnie z przeznaczeniem miałbyć firmą usługową wobec placówek oświatowych w zakresie remontów, obsługi ksiegowej, itd.
GRom

pawelkotowic
Posty: 21
Rejestracja: poniedziałek, 10 września 2012, 13:54

Re: Oświatowe finanse

Post autor: pawelkotowic »

Czytając post Pani nauczyciel wynika, że my rodzice, płacący nie małe podatki do gminy, znowu musimy dopłacać do edukacji naszych dzieci!!!!!Bardzo dziękujemy Pani "nauczyciel"l!!!! Tylko tak dalej! To jest Pani genialny sposób na uzdrowienie naszej szkoły?????? Brawo!!!

pawelkotowic
Posty: 21
Rejestracja: poniedziałek, 10 września 2012, 13:54

Re: Oświatowe finanse

Post autor: pawelkotowic »

Chyba już wystarczy problemów dla młodych rodziców w naszej gminie!!!!! Brak miejsc w przedszkolach, brak żłobków, kiepskie warunki lokalowe w szkole i jeszcze dodatkowe opłaty. Pani "nauczyciel" chyba wychował swoje dzieci w innych czasach i nie może zrozumieć nas młodych rodziców. Kopanie nas po kostkach to już wielka przesada!!!!!!!!!!!!!

pawelkotowic
Posty: 21
Rejestracja: poniedziałek, 10 września 2012, 13:54

Re: Oświatowe finanse

Post autor: pawelkotowic »

Do wszystkich, którzy czytają to na forum. Proszę przeanalizujcie dokładnie wpisy Pani nauczyciel. Widać w nich , że ta Pani ma tylko jeden cel - uzdrawianie finansów, ale nie naszych tylko gminy!!! To jakiś nowy sposób naszych rządzących na wyciągnięcie pieniędzy z naszych kieszeni!!!!! Co za pierdoły wypisuje o zerówkach . Przecież dobrze wiemy do której godziny mają zajęcia nasze dzieciaki. Skąd ta Pani wie kto i jak jest zatrudniony w szkole?????????? I to wielkie zaangażowanie w nie swoje sprawy?! Pozdrawiam

Nauczyciel
Posty: 11
Rejestracja: czwartek, 18 października 2012, 18:32

Re: Oświatowe finanse

Post autor: Nauczyciel »

Szanowny Panie „pawelkotowic” ja nie ustalam prawa w RP.
W naszym kraju organem ustawodawczym jest Sejm, który dokonał nowelizacji Ustawy o Systemie Oświaty. Promulgacja tego aktu prawa nastąpiła 29 września 2011 r. (Dz.U.2011.205.1206). W myśl tej ustawy Rada Miejska Siechnic miała obowiązek w terminie 14 dni ustalić wysokość opłat za świadczenia udzielane przez przedszkole publiczne i publiczną inną formę wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki. Delegację ustawową wypełniono i uchwalono Uchwałę nr XI/91/11 Rady Miejskiej w Siechnicach z dnia 29 września 2011r. w sprawie opłat za świadczenia w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach prowadzonych przez Gminę Siechnice. Promulgacja uchwały nastąpiła 9 listopada 2011 r. (DZ. URZ. WOJ.DOLNOŚLĄSKIEGO 2011.229.3941) i w terminie 14 dni wchodziła w życie.
Wykonanie uchwały powierzono Burmistrzowi Siechnic i to Pan Burmistrz odpowiada za jej właściwe wykonanie. Swoje żale kieruje Pan pod niewłaściwy adres. Ja wykazałam, że nie jest prawidłowo realizowana.
We Wrocławiu uchwalono więcej godzin bezpłatnych dla dzieci objętych rocznym przygotowaniem przedszkolnym (http://www.p95wroc.przedszkola.net.pl/opłaty.html) ale każda gmina rządzi się swoim budżetem, a on wiadomo jest różny.
A teraz odpowiem na pytania prywatne. Moje dzieci urodziły się w rocznikach „wyżowych” 1982, 1984. Starsze dziecko uczęszczało do przedszkola przez 4 lata i za przedszkole płaciłam zgodnie z obowiązującymi w tym czasie przepisami, ostatni rok pobytu w przedszkolu był przygotowaniem do szkoły i też był całkowicie płatny. Zajęcia dodatkowe były płatne. Młodsze było „chorowite” i niestety musiałam zrezygnować z przedszkola i zapewnić opiekę w domu ( pracowałam, a moim dzieckiem zajmowała się w tym czasie nieodpłatnie moja mama). Za „zerówkę” w szkole nie płaciłam ale realizowano tam tylko program nauczania, nie było zajęć dodatkowych. Do szkoły moje dzieci chodziły , gdzie wskaźnik zmianowości wynosił 2,73 , a nauka trwała na trzy zmiany.
Mamy teraz XXI wiek i warunki powinny być zupełnie inne niż były. Fakt, że w Siechnicach dzieci chodzą na jedną zmianę do szkoły jest sytuacją bardzo dobrą. Pisze Pan, że płaci podatki – ja też płacę, wszyscy płacimy. Nie mam nic przeciwko budowie żłobków, przedszkoli, budowaniu boisk, placów zabaw w Siechnicach. Ja „nie kopię Pana po kostkach”, co się Panu należy Pan ma. Jednak jako Rodzic też Pan musi ponosić koszty kształcenia dziecka. Naukę języka obcego za darmo dziecko ma od I klasy szkoły podstawowej, chce Pan aby uczyło się wcześniej to ma Pan płacić ( podstawa programowa nie przewiduje nauki języka obcego). Za rytmikę rodzice w przedszkolach płacą a Pan chce za darmo. Coś Pan dostaje od Państwa a reszta to Pana „Inwestycja”.
Ja nie uzdrawiam finansów gminy ale chcę aby były wydatkowane zgodnie z prawem. A skąd o pewnych sprawach wiem. Czytam ze zrozumieniem na BIP - ie, stronie internetowej i znam przepisy prawa oświatowego.
W „Planie Nadzoru Dolnośląskiego Kuratora Oświaty” na rok 2012/2013 w tabeli w pozycji 6 jest „Prawidłowość organizacji oddziału przedszkolnego” w przedszkolach i szkołach podstawowych. http://www.kuratorium.wroclaw.pl/okno/4597.pdf.

ODPOWIEDZ