rozpoczęcie roku szkolnego

Ogólne forum Mieszkańców miasta Siechnice
grom
Posty: 693
Rejestracja: wtorek, 30 marca 2010, 09:15

Re: rozpoczęcie roku szkolnego

Post autor: grom »

PS. Niedługo (za rok) wybory nowego Burmistrza i Rady Gminy. Mamy już jednego pewnego kandydata - star zapowiedział urzędujący burmistrz, słyszy się o kolejnych. Czyżby nie mieli nic do powiedzenia na temat przyszłości naszej oświaty.
Grom

mania2013
Posty: 10
Rejestracja: piątek, 27 września 2013, 16:24

Re: rozpoczęcie roku szkolnego

Post autor: mania2013 »

Dramat tej placówki polega na "bylejakości działań" aktualnej dyrekcji, niedopełnianiu i zaniedbywaniu obowiązków a nie na skłóceniu nauczycieli. Jak świat światem ludzie mieli, mają i będą mieli różne zdania . Grono jest dosyć zgrane, poza jednostkami, które są odrzucone od dawna (za poprzednich dyrekcji również), bo nie są w porządku

koza71
Posty: 11
Rejestracja: poniedziałek, 21 października 2013, 18:33

Re: rozpoczęcie roku szkolnego

Post autor: koza71 »

Co do koncepcji punkt ATMOSFERA. Jak może być rodzinna, skoro jest tyle drażniących, niesprawiedliwych i niedokończonych spraw. Dyżury są układane nieuczciwie i nieadekwatnie do etatu. Nie można się doprosić konkretnej listy, ile kto ma godzin i jak to się ma do dyżuru. Są zmieniane z dnia na dzień o czym nauczyciele nie są informowani .

mania2013
Posty: 10
Rejestracja: piątek, 27 września 2013, 16:24

Re: rozpoczęcie roku szkolnego

Post autor: mania2013 »

Jak ktoś ma nieczyste sumienie to wiadomo, że listy nie zrobi. Wtedy się by wydało ile układająca dyżury ma godzin. A to jest wielka tajemnica, ciii ... :oops:

widawa
Posty: 1
Rejestracja: poniedziałek, 28 października 2013, 23:36

Re: rozpoczęcie roku szkolnego

Post autor: widawa »

Cytat z Grom :" Dyskusja może pomóc w znalezieniu choćby minimalnej, wspólnej płaszczyzny."

Oczywiście, należy analizować, dyskutować, ratować ......
Należy mieć świadomość, że nie da się znaleźć wspólnej płaszczyzny.
Działania aktualnej kierującej szkołą, władz gminy od maja 2012r. całkowicie zantagonizowały stosunki pomiędzy władzą i nauczycielami. Wg mnie nie da się zasypać tego rowu i udawać "miłość wzajemną".

Oceniając sposób traktowania pracowników szkoły nasuwa się pytanie - czy druga strona chce porozumienia?
Władze nie chcą słyszeć postulatów nauczycieli.

Zapisy w koncepcji są interesujące. Zderzymy je z faktycznymi działaniami dyrekcji.

grom
Posty: 693
Rejestracja: wtorek, 30 marca 2010, 09:15

Re: rozpoczęcie roku szkolnego

Post autor: grom »

Proponuję do dyskusji inne spjrznie na oświatę w Siechnicach opracowane przeze mie i moją żonę Agatę.

KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA OŚWIATY W MIEŚCIE SIECHNICE

I. Założenia.
1. Typ szkoły - Zespół Szkół (Szkoła Podstawowa i Gimnazjum).
2. Organ prowadzący – Gmina Siechnice.
3. Siedziba – Siechnice, ul. Szkolna 4 i ul. Świerczewskiego 40/4.
4. Rodzaj placówki - szkoła publiczna.
5. Charakter - zespołu szkół rejonowych z klasami wiodącymi.
6. Zadanie - przygotowanie uczniów zespołu do dalszego kształcenia w szkołach ponad gimnazjalnych na możliwym do osiągnięcia i oczekiwanym przez nich poziomie (zawodowym, technicznym i licealnym).

II. Podstawowe zasady funkcjonowania Zespołu Szkół.
Mając na uwadze fakt, iż Zespół Szkół (dalej nazywany Zespołem) będzie nową placówka oświatową, proponuję:
1. w zakresie działań edukacyjnych:
a. Podstawowe zajęcia edukacyjne w Zespole będą realizowane w ramach przewidzianych przez Ministerstwo Edukacji przedmiotów i ilości godzin.
b. W klasach wiodących Zespołu uruchomione zostaną bloki dodatkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych (blok zajęć - matematyczno -fizycznych, biologiczno-chemicznych, humanistycznych lub artystycznych i sportowych).
c. Zajęcia edukacyjne realizowane będą w oparciu o programy i podręczniki zalecane przez Ministerstwo Edukacji.
d. Programy będą uzupełniane przez nauczycieli. Docelowo w gimnazjum funkcjonować będą (dla poszczególnych przedmiotów) programy własne (autorskie) nauczycieli, wychodzące naprzeciw potrzebom uczniów oraz potrzebom wybieranego przez nich rodzaju szkoły ponad gimnazjalnej.
e. Wyjściowa siatka godzin zajęć edukacyjnych uzupełniona zostanie o dodatkową ilość godzin, zgodną z koncepcją nauczania wiodących przedmiotów w klasie.
f. Ilość klas z przedmiotami wiodącymi będzie uzależniona od ilości młodzieży chcącej się w nich uczyć oraz od możliwości finansowych gminy. W szkole będą funkcjonować klasy o następujących układach przedmiotów wiodących:
> matematyczno – fizyczny (zwiększona ilość godzin matematyki i fizyki),
> biologiczno – chemiczny (zwiększona ilość godzin chemii i biologii),
> informatyczny (zwiększona ilość matematyki i zajęć z technologii.
g. W miarę zgłaszanych potrzeb uczniów, mając na uwadze rosnące możliwości kadrowe i finansowe szkoły, zwiększana będzie ilość godzin zajęć edukacyjnych z innych przedmiotów (zwłaszcza języków obcych, humanistycznych oraz przygotowujących do nauki w szkołach zawodowych).
h. W klasach wiodących podczas zajęć wiodących będą wprowadzane elementy dwujęzyczności, np. w języku polskim i angielskim.
i. Nauczyciele w pracy dydaktycznej będą stosować pełną gamę metod nauczania:
> zarówno metody tradycyjne podające (np. wykład) jak i różnorodne metody aktywizujące (np. praca z projektem), Placówka będzie popierać opracowywanie i stosowanie innowacji pedagogicznych, wychowawczych oraz organizacyjnych,
> zespół szkół będzie kładł szczególny nacisk na zajęcia praktyczne poprzez korzystanie z różnorodnych form wsparcia multimedialnego i innych środków dydaktycznych, korzystanie z laboratoriów, wizyt studyjnych oraz z zasobów bibliotecznych.
> w gimnazjum w klasach wiodących zasadą będzie indywidualizacja pracy z uczniem (na zasadzie mistrz –uczeń), poprzez stosowanie tutoringu.
j. Nauczyciele będą koncentrować się na efektywności nauczania poprzez:
> wprowadzenie oceniania kształtującego,
> wyrobienia nawyku samokształcenia jako metody - bazy dla samo rozwoju uczniów,
> stosowanie najnowszych środków ITI i multimediów.
k. Realizowana współpraca ma służyć odblokowaniu potencjału, talentów i kreatywności uczniów; kierunkować ich spontaniczny rozwój; wspierać ucznia w jego wyborach, rozwoju intelektualnym i osobowościowym. Ostatecznym celem ma być dostosowanie metod i środków nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów, nadążanie za rozwojem ucznia i ukierunkowywaniem tego rozwoju – nowoczesny model nauczania, w którym każdy ma możliwość świadomego kształtowania swojego rozwoju.
l. Zespół Szkół będzie zwracać szczególną uwagę na uczniów wybitnie zdolnych.
m. Zespół Szkól będzie oferował uczniom możliwość wyboru nauki kilku języków, ze szczególnym ukierunkowaniem na język angielski i niemiecki.
n. Zespół Szkół będzie zwracać uwagę na uczestnictwo uczniów w życiu kulturalnym gminy i pobliskiego Wrocławia (od kina po teatr, operę i filharmonię). Będzie kreował świadomych odbiorców dóbr kultury.
o. Uczniowie Zespołu Szkół będzie aktywnie uczestniczyć w wydarzeniach patriotycznych i obchodach świąt narodowych. Szacunek dla wartości patriotycznych winien być wyróżnikiem jej absolwentów.
p. Zespół Szkół, będąc neutralny światopoglądowo, będzie opierać się w swej pracy na podstawowych wartościach cywilizacji europejskiej.
q. Sport będzie elementem integracji uczniów Zespołu. Na zajęciach sportowych będą szkolone następujące umiejętności uczniów: siła, wytrzymałość, odporność na ból i stres, współpraca zespołowa, samodzielność i nonkonformizm oraz umiejętność zdrowej rywalizacji. Zespól będzie oferować uczniom zajęcia sportowe zarówno w układzie lekcyjnym jak i pozalekcyjnym. Preferowane dyscypliny sportowe to: lekka atletyka, piłka ręczna, koszykówka, sporty walki, szachy.
r. Uczniowie w trakcie edukacji będą uczestniczyć w warsztatach i wycieczkach edukacyjnych, wyjazdach zagranicznych mających charakter wymian międzynarodowych (np. Niemcy i Czechy), obozach naukowych i obozach sportowych, „tygodniach z testami” przygotowujących dodatkowo uczniów do sprawdziany i egzaminu gimnazjalnego.
s. Zespół Szkół będzie posiadać wypracowany dla wszystkich podmiotów szkolnych (uczniów, nauczycieli i rodziców) system oceniania – Wewnątrz Szkolny System Oceniania.
t. Poszczególne szkoły Zespołu będą pobudzać do działania, myślenia, do kreatywności, dawać głębokie podstawy wiedzy i umiejętności z zakresu przedmiotów ścisłych pogłębionych wiedzą z zakresu przedmiotów humanistycznych, artystycznych i sportowych, będą przygotować ucznia do zaliczenia na wysokim poziomie sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego, dawać możliwość świadomego wyboru dalszej ścieżki edukacji.
2. w zakresie działań wychowawczych:
a. Centrum sfery wychowania młodego człowieka będzie idea wychowania do odpowiedzialności za siebie i swoje makro- i mikro- otoczenie (środowisko naturalne, społeczne i rodzinę).
b. Swój model wychowawczy szkoła będzie budować w oparciu o następujące wartości:
wolność odpowiedzialność
wytrwałość przedsiębiorczość
odwaga poczucie własnej wartości
kreatywność ciekawość poznawcza
uczciwość nonkorformizm
przyjaźń tolerancja.
c. Zespół Szkół skupiać się będzie na kształtowaniu w uczniach charakteru, inteligencji, umiejętności interaktywnych i kreatywności, w tym na rozbudzeniu ciekawości świata i ludzi, formowaniu motywacji do pracy i poszukiwania prawdy.
d. Zespół Szkół będzie pomagać w formowaniu młodego człowieka, jako osoby zaradnej i uczciwej, mądrej i inteligentnej, przygotowanej do wyzwań jakie stawia na drodze życie.
e. Za najważniejszy czynnik rozwoju wychowanka Zespól Szkół uznaje wiedzę o sobie samym, świadomość swoich mocnych i słabych stron, umiejętność określania i realizacji celów swoich dążeń i działań.
f. Zespół Szkół uznając, że każdy posiada talent, będzie pomagał w odkrywaniu przez uczniów ich zdolności i talentów.
g. Zespół Szkół skupiając się na kształtowaniu indywidualnego rozwoju młodego człowieka będzie to robić w poszanowaniu jego podmiotowości, zainteresowań oraz uznaniu jego możliwości.
h. Swoje działania wychowawcze Zespół Szkół będzie budować w oparciu o uczenie się wychowanków od otaczających ich osób, liderów i autorytetów (towarzyszenie uczniowi w doskonaleniu się) oraz w oparciu o ich indywidualne doświadczenie.
i. Zespól Szkól jako instytucja przygotowująca wychowanków do pracy zawodowej, aktywności społecznej i obywatelskiej będzie dawała im możliwość rozwoju zdolności i umiejętności przywódczych oraz bycia liderem; kształtować te cechy będzie m.in. poprzez pozalekcyjną aktywność uczniów: naukową (koła naukowe), społeczną (różnorodna działalność klasowa, szkolna) oraz pozaszkolną (wolontariat, koła sportowe, artystyczne i inne).
j. Zespól Szkół będzie promować wśród uczniów postawy pro- zdrowotne – absolwent zespołu musi być osobą świadomą wartości jaką w życiu jest zdrowie i umieć dbać o nie. Zespół winien w tej dziedzinie zaoferować uczniom szeroki wachlarz możliwości. Począwszy od cyklicznie przeprowadzanych badań lekarskich, poprzez zajęcia rekreacyjne, aż po zajęcia sportowe.
k. Zespół Szkół nie pozostawi bez wsparcia uczniów popadających w chwilowe trudności. Każdy uczeń jest szczególnym dobrem szkoły.
3. w zakresie działań organizacyjnych:
a. Podstawą funkcjonowania Zespołu Szkół będzie kompletny i czytelny statut jasno precyzujący prawa i obowiązki wszystkich związanych ze szkołami,
b. pozostałe dokumenty Zespołu Szkół będą na bieżąco modyfikowane i dostosowane do zmieniających się przepisów prawa i potrzeb placówki.
c. Program wychowawczy i profilaktyczny oraz system oceniania zachowania będą przyjęte przez całą społeczności Zespołu Szkół.
d. Każdy wychowawca będzie zobowiązany do przygotowania rocznego planu wychowawczego dla podległej mu klasy uwzględniającego rozwój poszczególnych uczniów jak i rozwóju grupy, społeczności klasowej oraz zobowiązany przedstawić każdemu uczniowi klasy roczny plan pracy nad rozwojem jego poszczególnych umiejętności (tzw. plany osobistej transformacji).
e. Szkoła, wychodząc naprzeciw potrzebom nauczycieli, uczniów i ich rodziców, będzie korzystać z różnorodnej oferty fachowych instytucji wspierających oferujących pomoc zarówno w ramach obowiązkowej działalności pedagogiczno-psychologicznej jaki i działalności wychowawczej szkoły, (poradnie zawodowe, poradnie socjoterapeutyczne, szkoły nauki szybkiego czytania oraz ośrodki metodyczne kształcące umiejętności wychowawcze nauczycieli).
4. w zakresie zasad funkcjonowania wiodącą ideą będzie:
a. Indywidualizacja pracy wychowawczej z uczniem i współpraca z jego rodziną. W szerokim kontekście - wspomaganie ucznia i jego rodziny; w kontekście węższym - towarzyszenia w rozwoju już starszemu uczniowi w gimnazjum.
b. Stosowanie idei pedagogiki humanistycznej w budowaniu pozytywnych relacji w zespole szkół; w kontaktach nauczyciel – uczeń – rodzic; wzmacnianie pozytywów i praca na mocnych stronach ucznia.
c. Budowanie istotnych cech klasy (grupy)szkolnej, jej tradycji i odpowiedzialności członków klasy za siebie i za innych w klasie, za wyniki, za działalność na rzecz szeroko rozumianego otoczenia (gabinety klasowe - gabinet miejsce wspólnego uczenia się i wychowania).
d. Czytelne reguły funkcjonowania ucznia w szkole - dyscyplina w sprawach organizacyjnych (np. ścisłe zasady usprawiedliwianie nieobecności, wywiązywanie się z przyjętych na siebie obowiązków, noszenie przyjętych elementów stroju, itp.).
e. Budowanie pozytywnego klimatu w szkole pomiędzy wszystkimi podmiotami szkoły (uczniami, rodzicami, nauczycielami i pracownikami szkoły) - dobra atmosfera (atmosfera tolerancji i życzliwości), tworzenie kanonu postępowania i oddziaływania, który jest realizowany przez wszystkie podmioty szkolne.
f. Budowanie tradycji szkoły w oparciu o biografię patrona zespołu (patronów poszczególnych szkół) i wartości, którymi kierowali się oni w życiu. Propagowanie tych wartości wśród uczniów i pracowników szkoły.
g. Zespół Szkół powinien posiadać ceremoniał świąteczny (hymn szkolny, element stroju galowego, chór szkolny, herb i logo szkoły, sztandar szkoły). Powinien funkcjonować w niej kalendarz wydarzeń: naukowych, artystycznych i sportowych pozwalających integrować się środowisku szkolnemu wokół zasadniczych wartości jakie chcemy przekazać uczniom. Szczególną uwagę należy zwrócić na propagowanie w zespole właściwych zachowań i poprawnego języka.
h. Propagowanie działalności samorządowej i wolontariackiej jako wyrazu zaangażowania w sprawy publiczne i nabywania doświadczeń w tej istotnej działalności na rzecz budowy społeczeństwa demokratycznego u progu dorosłości. Trwałe osadzenie zespołu szkół w środowisku Miasta i Gminy Siechnice.

cdn ...
A i G Roman

grom
Posty: 693
Rejestracja: wtorek, 30 marca 2010, 09:15

Re: rozpoczęcie roku szkolnego

Post autor: grom »

Część II "Koncepcji ..."

III. Proponowany model Absolwenta Zespołu Szkół
1. Absolwent Zespołu Szkół będzie posiadał następujące umiejętności:
> Poznawcze: dociekliwość poznawczą i zamiłowanie do pracy, umiejętność korzystania z różnorodnych źródeł wiedzy i krytycznego podejścia do nich, umiejętność wnioskowania, stawiania hipotez i tworzenia idei, dowodzenia, krytycznego myślenia, klasyfikowania, odróżniania opinii od faktów, myślenia przyczynowo -skutkowego, umiejętność samokształcenia i poszukiwania informacji, otwartego i kreatywnego podejścia do ludzi i do świata, umiejętność szybkiego i trwałego zapamiętywania.
> Komunikacyjne: umiejętność słuchania i dyskutowania, umiejętność wyrażania myśli w mowie i na piśmie, posługiwania się programami komputerowymi oraz dobrą znajomość jednego języka obcego.
> Społeczne: umiejętności negocjacyjne i bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem i grupą ludzi, umiejętność współpracy i partnerstwa oraz zdrowej rywalizacji, formowania motywacji wobec siebie i innych, bycia tolerancyjnym, koleżeńskim, zaradnym, odważnym i uczciwym w wygłaszaniu swoich opinii i myśli.
2. Absolwent szkoły będzie cechował się:
> kulturą osobistą,
> umiejętnością poszukiwania prawdy,
> umiejętnością pokonywania trudności i kreatywnością,
> umiejętnością reagowania na zagrożenie,
> odpowiedzialnością za siebie,
> przygotowaniem do dalszego kształcenia na odpowiednim dla jego wiedzy i oczekiwań poziomie,
> przygotowaniem do pełnienia wybranych przezeń funkcji w społecznościach, w których przyjdzie mu żyć,
> wysokim poziomem aktywności, w tym aktywności społecznej i obywatelskiej,
> dojrzałością do podjęcia ról społecznych, zawodowych i rodzinnych,
> zdolnością do samokształcenia i kształcenia ustawicznego,
> umiejętnością dbania o zdrowie i swój stan fizyczny,
> wrażliwością na problemy środowiska naturalnego.
3. Aby sprostać zadaniom wychowawczym i dać szansę każdemu uczniowi możliwość osiągnięć wyznaczonych w Modelu Absolwenta standardów, każdy uczeń będzie zobligowany na odpowiednim poziomie kształcenia (szkoła podstawowa i gimnazjum) do zdobywania doświadczeń w następujących działaniach:
> organizacji i realizacji projektu edukacyjnego, pokazu bądź działań koła naukowego,
> organizacji imprezy kulturalnej, przedstawienia, wystawy itp.,
> organizacji konkursu, tematu lekcyjnego, pokazu lub prezentacji na dany temat, np. swojego hobby,
> udziału w różnorodnych działaniach kulturalnych,
> udziału w różnorodnych działaniach sportowych lub organizacji zawodów sportowych, organizacji działań rekreacyjnych,
> organizacji działań prozdrowotnych lub ekologicznych,
> organizacji lub udziału w działaniach wolontariatu,
> udziału w działaniach służących umiejętnościom wyciszenia,
> udziału (gimnazjaliści) w krótkich zajęciach w organizacjach społecznych (straż pożarna, koła wędkarskie, działkowcy, harcerstwo, klubu sportowe, itd.
4. Dodatkowo dla zainteresowanych uczniów gimnazjum, Zespół Szkół będzie organizować zajęcia pomocnicze sprzyjające uzyskaniu zakładanych umiejętności. Uczniowie będą mieli do wyboru następujący wachlarz oddziaływań:
> nauka umiejętności interpersonalnych,
> zajęcia socjoterapeutyczne,
> zarządzanie talentami i klasą szkolną,
> elementy tutoringu wychowawczego i naukowego oraz coachingu,
> warsztaty dotyczące kształtowania umiejętności uczenia się (np. szybkie czytanie),
> przygotowanie uczniów do samokształcenia i do wyboru optymalnego dalszego kształcenia (współpraca wychowawców z poradniami zawodowymi),
> udziału w działaniach Szkoły Przygody i Przetrwania- SAS.

IV. Zasady współpracy z klientem Zespołu Szkół
1. Bezpośrednia współpraca pomiędzy rodzicami i Zespołem Szkól stanowić będzie priorytet. Wychodzimy z założenia, że rodzic wie najlepiej jak wychować swoje dziecko i co jest dla jego dziecka najważniejsze.
2. W stosunkach z rodzicami będziemy stawiać na osobisty kontakt, wzajemne poznanie i zrozumienie swoich oczekiwań, potrzeb, obowiązków i praw. Wzajemne poznanie usprawni pracę nad edukacją i wychowaniem uczniów.
3. Będziemy włączać rodziców uczniów w proces kształtowania się placówki, jej organizację i funkcjonowanie.
4. Nauczyciel wychowawca będzie zobowiązany do utrzymywania stałego kontaktu z rodzicami.
5. Rodzice będą brali udział w opracowaniu i przyjęciu dokumentów placówki. W każdym kolejnym roku będą informowani o wartościach jakie towarzyszą pracy wychowawczej szkoły, o obowiązującym planie wychowawczy i profilaktyczny szkoły, na czym polegają działania wspierające wychowanie ucznia, systemie oceniania, programach nauczania z poszczególnych przedmiotów oraz celach i metodach działania stosowanych w Zespole Szkół.
6. Zespół Szkół poprzez swoją otwartość i przewidywalność powinien pozyskiwać rodzica dla swojej działalności edukacyjnej i wychowawczej. Służyć powinny temu zarówno cykliczne spotkania z wychowawcami na forum klasy, jak i comiesięczne spotkania z nauczycielami poszczególnych przedmiotów, codzienne indywidualne kontakty bezpośrednie oraz kontakty internetowe (dziennik elektroniczny).
7. Rodzice będą brali udział z głosem doradczym w radach pedagogicznych oraz innych ważnych spotkaniach (np. z organem założycielskim szkoły).
8. Uroczystości szkolne, zawody sportowe, wydarzenia kulturalne, konkursy, olimpiady, lekcje pokazowe oraz inne imprezy szkolne w których będą brali uczniowie, będą organizowane w takim czasie, aby rodzice mogli brać w nich udział. Bezpośrednio wspierać i kibicować swojemu dziecku.
9. Do kontaktów z rodzicami uczniów gimnazjalistów zostanie również wykorzystana instytucja tutora, którzy powinni być łącznikami pomiędzy rodziną a szkołą.
10. W Zespole Szkół będzie działała Rady Rodziców jako reprezentacje rodziców dzieci aktualnie do niego uczęszczających. Głównym celem jej powołania będzie bieżąca współpraca z Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim.
11. W Zespole Szkół będzie działał Samorząd Uczniowski jako reprezentacja uczniów w placówce. Samorząd Uczniowski jako element demokracji wewnętrznej służyć będzie organizowaniu współpracy uczniów z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców w zakresie bieżącej organizacji pracy i działań szkolnych, organizowaniu jego życia codziennego i świątecznego oraz promowaniu Zespołu Szkół na zewnątrz. Ponadto Samorząd będzie występował jako inicjator szkolnej tradycji, propagator uspołecznienia działań uczniów i angażowania się młodych ludzi do pracy na rzecz społeczności szkolnej, kreowania postaw i motywacji naukowej (np. koła zainteresowań) oraz motywacji rozrywkowej (np. tradycja bali dla poszczególnych klas, koła teatralnego, kabaretowego, gazetki informacyjnej oraz strony internetowej szkoły, itp.).
12. Stała współpraca pomiędzy trzema Radami: Pedagogiczną, Rodziców i Uczniów zapewni bieżące sprawne funkcjonowanie Zespołu Szkół, realizację postawionych celów edukacyjnych i wychowawczych oraz pozwoli na autentyczne towarzyszenie przez dorosłych, młodemu uczniowi w jego rozwoju, w jego nieustannym poszukiwaniu wzorców, autorytetów a także w próbach odpowiedzi na odwieczne pytanie –jaką drogą kroczyć dalej?, jak żyć?

V. Zasady zarządzania Zespołem Szkół.
1. w zakresie przewodzenia w Zespołowi Szkół:
a. Przewodzenie ukierunkowane będzie na współzarządzanie, z dyrektorem jako menedżerem i przywódcą, osobą inspirującą i wspierającą.
b. Zespół kierowniczy zespołu szkół tworzą dyrektor, dwóch wicedyrektorów oraz księgowy.
c. W zarządzaniu nacisk położony zostanie na efektywny podział kompetencji między zatrudnionych nauczycieli, administrację i obsługę. Dyrektor będzie korzystał z formuły delegowania uprawnień w celu dzielenia się odpowiedzialnością w pracy.
d. Zatrudnianie pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych odbywać się będzie zgodnie z przyjętą przez Dyrektora i Radę Kuratorów wizją i modelami kompetencyjnymi odzwierciedlającymi istotę i charakter Zespołu Szkół.
e. Pedagog i psycholog będą wspierać działalność wychowawczą placówki.
f. Sprawny i otwarty sekretariat z sekretarzem na czele oraz zespół obsługi z kierownikiem gospodarczym na czele prowadzić będą sprawną obsługę Zespołu Szkół i jej uczniów-klientów.
g. Wspólnie będzie tworzona wizja i model rozwoju zespołu szkół, zgodnie z trendami naukowymi, wymogami rozwoju cywilizacyjnego, wizją i polityką organu założycielskiego, wraz ze zmieniającymi się potrzebami klientów zespołu oraz profilem kompetencyjnym pracowników pedagogicznych.
2. w zakresie budowania kadry nauczycielskiej:
a. Miarą jakości szkoły jest nauczyciel. Nauczyciele będą zatrudniani zgodnie z przyjętą koncepcją funkcjonowania Zespołu Szkół i opracowanymi na tej podstawie modelami kompetencyjnymi nauczycieli poszczególnych przedmiotów. Preferowaną formą naboru nauczycieli będą konkursy.
b. Obowiązkiem nauczycieli będzie dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb placówki.
c. W Zespole zostaną powołane do życia zespoły przedmiotowe wraz z ich liderami (zespół nauczycieli nauk humanistycznych, zespół nauczycieli nauk przyrodniczych, zespół nauczycieli nauk matematycznych i informatyki, zespół nauczycieli języków obcych, zespół nauczycieli wychowania sportowego). Będą one podstawą bieżącej współpracy pomiędzy nauczycielami pokrewnych przedmiotów.
d. Zostanie powołany zespół ds. pracy dydaktycznej placówki, w skład którego wejdą przewodniczący poszczególnych zespołów przedmiotowych. Będzie on wraz z dyrektorem odpowiadał za jakość pracy dydaktycznej.
e. W placówce, w miarę potrzeb, będą powoływane inne zespoły zadaniowe do rozwiązywania rodzących się problemów.
f. Nacisk zostanie położony na rozwój i doskonalenie kadry; na ciągłe dokształcanie się nauczycieli; na budowę kapitału ludzkiego i społecznego placówki. Rozwój kadry nauczycielskiej będzie wspierany poprzez tworzenie indywidualnych planów rozwoju nauczycieli, które będą uwzględniać zarówno potrzeby nauczyciela jak i potrzeby szkoły.
g. Zespół Szkół będzie prowadzić działania mające na celu pogłębienie identyfikacji kadry ze placówką i jej integrację poprzez wspólne działania w ramach poszczególnych zespołów oraz indywidualnie (wspólne wyjazdy, szkolenia, realizacja projektów).
h. Zespół Szkół będzie kłaść nacisk na pozyskiwanie przez kadrą projektów (w tym unijnych) mogących podnieść efektywność nauczania w placówce.
3. w zakresie organizacji pracy szkoły:
a. Zespół Szkół będzie kreowany jako instytucja ucząca się, a więc zdolna do rozwiązywanie swoich problemów, oparta na otwartości i dialogu jako wartościach nadrzędnych w organizowaniu jej życia.
b. Promocja Zespołu Szkół będzie się odbywać poprzez obieg informacji medialnej o szkole (strona internetowa szkoły, informacje na portalu i w mediach, otwarte wydarzenia szkolne) i będzie w szczególności skierowana do mieszkańców miasta i gminy Siechnice.
c. Wysokie wyniki na sprawdzianie i egzaminie gimnazjalnym oraz uczestnictwo i nagradzanie uczniów na różnego rodzaju konkursach i olimpiadach będą zewnętrznymi wyznacznikami jakości pracy Zespołu Szkół.
d. Organizacja Zespołu Szkół będzie spełniać wymogi dokumentacji oświatowej oraz wypracowanych procedur i dokumentów właściwych jej typowi.
e. Zespół Szkół będzie posiadał koncepcję pracy (strategię funkcjonowanie placówki w dłuższym czasie) wypracowaną w oparciu o doświadczenia dyrektora, nauczycieli, uczniów i rodziców oraz w oparciu o wytyczne organu założycielskiego szkoły. Misja szkoły będzie podstawową ideą strategii szkoły.
f. Działania Zespołu Szkół będą prowadzone wg schematu: planowanie, realizacja, ewaluacja i monitoring. Każdorazowo będzie przygotowywane kalendarium działań na cały rok pracy Zespołu.
g. Organizowanie pracy Zespołu Szkół będzie wypadkową potencjału kadry, uczniów, wizji i koncepcji pracy szkoły oraz dokonywanego rokrocznie monitoringu placówki.
h. Szybki obieg rzetelnej informacji będzie cechą szczególną Zespołu Szkół.
4. w zakresie monitoringu i kierowania zmianą:
a. Monitoring będzie funkcjonował w zakresie:
> dydaktyki - diagnoz, egzaminów zewnętrznych i wewnętrznych, sprawdzianów bieżących, realizacji wniosków, dzielenia się efektami, wynikami i wnioskami, samooceny uczniów oraz ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej Zespołu Szkół,
> wychowania - sprawozdań pedagoga, koordynatorów spraw wychowawczych, wychowawców i tutorów, obserwacji nauczycieli, wniosków z realizacji planu wychowawczego i profilaktycznego Zespołu Szkół oraz planów wychowawczych klas; rozwiązywania problemów wychowawczych we współpracy z rodzicami i instytucjami wspierającymi pracę Zespołu,
> pracy opiekuńczej szkoły - sprawozdań pedagoga i wychowawców klas, inspektora BHP oraz koordynatora ds. bezpieczeństwa szkoły,
> działań prawno-organizacyjnych i finansowania zespołu szkół,
> kontroli zarządczej jako nowego narzędzia do monitorowania efektywności działań związanych z obsługą Zespołu.
b. Kierowanie zmianą będzie zasadą działania Zespołu Szkół - wnioski i uwagi wynikające z monitorowania odpowiednich obszarów działania Zespołu będą nagłaśniane i wdrażane w celu budowania na nowo jakości pracy.

VI. Współpraca Zespołu Szkół z otoczeniem.
1. Z Gminą Siechnice:
a. Zespół Szkół będzie jedną z placówek oświatowych Gminy Siechnice. Gmina jest organem założycielskim szkoły, który podejmuje decyzję we wszystkich podstawowych, statutowo określonych kwestiach.
b. Zespół szkół będzie korzystać z zaplecza zarówno kadrowego jak i materialnego jednostek gminy. Zakres i charakter współpracy pomiędzy Zespołem a poszczególnymi podmiotami gminy zostaną określone w stosownych umowach.
c. Uczniowie i nauczyciele Zespołu będą mogli:
> uczestniczyć w ogólnodostępnych zajęciach oferowanych przez jednostki gminy,
> korzystać z wiedzy, dorobku naukowego i pomocy w kształceniu również tych pracowników jednostek gminy, którzy nie uczestniczą w zajęciach dydaktycznych,
> korzystać z biblioteki gminnej, obiektów sportowych gminy i systemu informatycznego gminy,
> mieć dostęp do wsparcia socjalnego, w szczególności do stołówek, stypendiów, delegacji, dowozów, itd.
d. Przedstawiciele Zespołu Szkół będą uczestniczyć w głównych uroczystościach Gminy a przedstawiciele Gminy będą uczestniczyć w uroczystościach Zespołu.
e. Dla uspołecznienia procesu zarządzania Zespołem Szkół Burmistrz powoła Radę Kuratorów (Rada Oświatowa). Udział w jej pracach będzie honorowy. Rada będzie:
> nadzorować bieżącą pracę Zespołu Szkół,
> opiniować roczne i wieloletnie programy i strategie Zespołu Szkół,
> rozpatrywać roczne sprawozdania Dyrektora z działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i finansowej Zespołu Szkół oraz udzielać Burmistrzowi stosownych rekomendacji,
> opiniować projekty podstawowych dokumentów Zespołu Szkół,
> wspierać oświatową i finansową działalności Zespołu Szkół,
> wyszukiwać sponsorów; pomagać w organizacji imprez szkolnych, budowaniu tradycji i historii Zespołu Szkół, organizowaniu i finansowaniu projektów naukowych, wyjazdów i obozów naukowych dla uczniów; upowszechniać dobry wizerunku i pozytywną opinię o Zespole Szkół; promować go.
f. Skład i regulamin Rady Kuratorów określi Burmistrz Siechnic. W skład Rady Kuratorów nie mogą zostać powołane osoby, których najbliżsi związani są z Zespołem Szkół.
2. Z Dolnośląskim Kuratorium Oświaty:
a. w podstawowych sprawach związanych z realizacją zadań publicznych,
b. naboru do szkoły,
c. w ramach prowadzonych przez ta nadrzędne instytucje oświatowe cyklicznych imprezach, projektach i w innych działaniach oświatowych organizowanych przez nie.
3. Z innymi instytucjami i organizacjami (ze szkołami ponad gimnazjalnymi, instytucjami wsparcia edukacji, kultury, sportu, organizacjami młodzieżowymi i niezależnymi, Policją i Strażą Miejską):
a. w zakresach ich statutowych obowiązków,
b. zgodnie z interesem i misją szkoły.

Grzegorz i Agata Roman
PS. Proszę o uwagi do Koncepcji

klementyna
Posty: 6
Rejestracja: wtorek, 29 października 2013, 20:58

Re: rozpoczęcie roku szkolnego

Post autor: klementyna »

Gratuluję. Bardzo ciekawy i atrakcyjny pomysł. Wymaga oczywiście głębszej analizy.

Ale do rzeczy.
Nawet najlepszy program nic nie jest wart, jeśli nie ma ludzi do jego realizacji.
Aktualnie należy przeanalizować aktualny stan w szkole podstawowej - jakości zarządzania, pracy, stosunków międzyludzkich, możliwości, potrzeb, itp.
Najważniejsze są stosunki międzyludzkie. Aktualnie są one fatalne i stają się coraz gorsze. W takiej atmosferze chyba trudno pracować. Czy jako Przewodniczący Rady nie chciałby Pan rozmawiać z nauczycielami. Będą informacje z pierwszej ręki.
Obecne władze gminy takiego dialogu nie prowadzą.
Odnosząc się do planów i pobożnych życzeń aktualnej dyrekcji można i należy je analizować na forum -jak ktoś zaznaczył wcześniej. Chyba będzie to jedyna droga ,bo Gmina innej prowadzić nie chce.

Chyba odchodzą sprowadzone przez dyrekcję we wrześniu nauczycielki . Czy mają dość?

koza71
Posty: 11
Rejestracja: poniedziałek, 21 października 2013, 18:33

Re: rozpoczęcie roku szkolnego

Post autor: koza71 »

A to pan wymyślił panie Grzegorzu :lol: Ciekawe czyim dobrem się pan kierował :mrgreen:

obserwatorgminny
Posty: 99
Rejestracja: środa, 27 lipca 2011, 09:24

Re: rozpoczęcie roku szkolnego

Post autor: obserwatorgminny »

koza71 pisze:A to pan wymyślił panie Grzegorzu :lol: Ciekawe czyim dobrem się pan kierował :mrgreen:
Wystarczy być średnio rozumnym żeby zauważyć w podpisie koncepcji, autorzy: " Grzegorz i Agata Roman"czyli jest to praca zbiorowa. Z racji tego,że pani Agata jest Dyrektorem Gimnazjum we Wrocławiu i tworzyła takową koncepcję na konkurs,który wygrała to myślę, że pan Grzegorz dokonał adaptacji koncepcji własnej żony na potrzeby oświatowe naszej Gminy.Wszak Grom zna się na bardzo wielu sprawach, także na oświacie, lecz nie podejrzewam żeby stworzył na nasze potrzeby taki elaborat.
Z dobrych wzorców trzeba korzystać a nie ciąć z internetu co w wyszukiwarce się znajdzie....i teraz uśmiech :D :D :D oczywiście z koncepcji zamieszczonej przez panią Dyrektor.

grom
Posty: 693
Rejestracja: wtorek, 30 marca 2010, 09:15

Re: rozpoczęcie roku szkolnego

Post autor: grom »

Oczywiście, głównym autorem koncepcji jest moja żona Agata. Orginał został przygotowany na jeden z konkursów we Wrocławiu. Mam w tej koncepcji pewien wkład oraz dokonałem jej adaptacji do potrzeb naszego miasta. Ale głównym autorem jeden jest Agata.
Koncepcja wychodzi z założenia, iż generalnie gimnazja w dotychczasowym kształcie nie sprawdziły się. Wniosły szereg wartości pozytywnych ale przeważają negatywy. Próbom radzenia sobie z ich ułomnościami są inicjatywy łączeniaich w zespoły. Albo liceum + gimnazjum albo gimnazjum + szkoła podstawowa. We Wrocławiu dominuje model Licealno-gimnazjalny (np. gimnazja przy 14 L; przy 9 L0; uruchamiany zespół LO + gimnazjum przy Politechnice Wrocławskiej). W mniejszych ośrodkach dominują modele gimnazjalno-podstawówkowe. Dodatowych argumentów jest mnóstwo. Pierwszy z brzegi to np. lepsza gospodarka kadrami, pomieszczeniami, sprzętem.
Koncepcja została przedstawiona do dyskusi a nie przeciwko komuś. Oczywiście, jest z głaszana w czyimś interesie. Przede wszystkim w interesie nszych dzieci Aby zwiększyć ich szanse na lepsze wykształcenie. W interesie nauczycieli aby poprawić ich waunki pracy. W interesie rodziców aby oszczędzić i zdrowia i wydaków na korepetycję lub dowóz do szkół we Wrocławiw. W interesie nas wszystkich abynasza młodzież była mondrzejsza i bardziej cywilizowana. Dziś będzie mniej niszczyć a w przyszłości więcej zarabiać i wydawać w Siechnicach.
Proszę o głosy w dyskusji.

GRoman

koza71
Posty: 11
Rejestracja: poniedziałek, 21 października 2013, 18:33

Re: rozpoczęcie roku szkolnego

Post autor: koza71 »

"mondrzejsza" ? :roll: Pani Agatka jest nauczycielem, nie żadnym dyrektorem. O tym ,że była nim przez rok raczej wszyscy chcą zapomnieć.

grom
Posty: 693
Rejestracja: wtorek, 30 marca 2010, 09:15

Re: rozpoczęcie roku szkolnego

Post autor: grom »

Czasami zdumiewa mnie szczerość uczuć, którymi darzą mnie i moich bliskich nasi współmieszkańcy. Szkoda, że wygłaszają je tak wylewni tylko anonimowo. Może by tak coś na temat meritum dyskusji. Może by zamiast zajmować sie tym kto mówi, zająć się tym co mówi.
Przyszłość siechnickiej ośwaty jest ważniejsza niż rozpowszechnianie nieprawdziwch danych o mojej żonie. Danych, które mają ją dyskredytować.
Ponieważ mówimy o oświacie, to skomentuję to dowcipnie "Pora do kozy".
GRoman

koza71
Posty: 11
Rejestracja: poniedziałek, 21 października 2013, 18:33

Re: rozpoczęcie roku szkolnego

Post autor: koza71 »

Przedni dowcip :lol: A jakby Pan doprecyzował, który fragment informacji jest nieprawdziwy? A koncepcja jest marna, porównywalna do koncepcji dyr SP Siechnice.

ODPOWIEDZ