rozpoczęcie roku szkolnego
Re: rozpoczęcie roku szkolnego
W sprawozdaniu jest dużo niedomówień. Zabrakło m.in. protokołu z wyboru "rady rodziców" i sprawozdań za poprzedni rok. Czy było kworum? Sprawdzian wypadł fatalnie. Tylko kilku uczniów (chyba 7) przekroczyło 30 pkt - granicę przyzwoitości. Szkoła jest w staninie średnim, ale na najniższym punkcie. Zapraszam do dokonania własnych analiz i dzielenia się przemyśleniami. Kiermasze podręczników są obowiązkiem od kilku lat - decyzja MEN. Planowanie wprowadzenia ich od tego roku napawa zdumieniem.
Re: rozpoczęcie roku szkolnego
Ktoś ma problemy z czytaniem ze zrozumieniem (albo pokrętna interpretacja pani AK). Na stronie OKE Wrocław są wyniki. Nasza szkoła średnia 22,7 ( W województwie 23,6, powiat 25,5, w gminie 26,0). Z protokołu Rady Rodziców wynika, że mamy wynik wyżej średni, na poziomie powiatu ???? Ciekawe.
Re: rozpoczęcie roku szkolnego
Jak co rok szczególową analizę wyników siechnckich egzaminów szkolnych (sprawdzianu po szkole podstawowej i egzaminu gimnazjalnego) zamieściłem na wątku Siechnice - przyszłość miasta (już trzecia raz). Analiza podaje średni wynik absolwenta naszej placówki, porównuje go z wynikami absolwentów innych placówek gminnych (dla podstawówek), odnosi do średniego wyniku w województwie a przede wszystkim we Wrocławiu i Powiecie Wrocławskim.Moim zdaniem nie ma sensu analizować wyników naszych uczniów na tle województwa. One nie konkurują o dostęp po szkół z dziećmi w Legnicy, Przemkowie czy Zębicach. One konkurują z dziećmi z Wrocławia.
Moim zdaniem nie ma sensu analizować wyników naszych uczniów na tle województwa. One nie konkurują o dostęp po szkół z dziećmi w Legnicy, Przemkowie czy Zębicach. One konkurują z dziećmi z Wrocławia.
Zachęcam do lektury.
Ponadto podaję mejsce naszych szkół w konfrontacji ze innymi szkołami (Wrocław, gminy powiatu).
W przypadku naszej szkoły podstawowej wyniki są bardzo złe zarówno na tle gminy, powiatu jak i Wrocławia. W przypadku gimnazjum średnio wypadamy na tle gimnazjów w gminach naszego powiatu i źle na poziomie Wrocławia.
Zachęcam do lektury.
GRoman
Moim zdaniem nie ma sensu analizować wyników naszych uczniów na tle województwa. One nie konkurują o dostęp po szkół z dziećmi w Legnicy, Przemkowie czy Zębicach. One konkurują z dziećmi z Wrocławia.
Zachęcam do lektury.
Ponadto podaję mejsce naszych szkół w konfrontacji ze innymi szkołami (Wrocław, gminy powiatu).
W przypadku naszej szkoły podstawowej wyniki są bardzo złe zarówno na tle gminy, powiatu jak i Wrocławia. W przypadku gimnazjum średnio wypadamy na tle gimnazjów w gminach naszego powiatu i źle na poziomie Wrocławia.
Zachęcam do lektury.
GRoman
Re: rozpoczęcie roku szkolnego
22,7 pkt na 40 możliwych pkt to 56,75 %. To nie jest nawet ocena dostateczna, którą daje się od 60 %. Jest to "mocna" dwójka - dopuszczająca. Tak trzymać. Jeżeli wg dyrekcji i "rady rodziców" - patrz protokół rr podpisany przez przewodniczącą- jest to wynik wyżej średni - to jest interesujące i ciekawe. Piszą, że dzieci nie miały doświadczenia w realizacji testów. Proszę podać, które pytania "padły", z jakiego przedmiotu, kto uczył te klasy m.in. matematyki i polskiego. Często słyszymy o sukcesach matematycznych. Jak to się przełożyło na sprawdzian, jaka była praca z uczniem słabszym. itp.......
Re: rozpoczęcie roku szkolnego
Gdyby ktoś chciał się zapoznać z wymienionymi wyżej analizami (wyników egzaminacyjnych absolwentów naszych siechnickich szkół) to podaję dane aby łatwiej było znaleźć posty na naszym forum - wątek Siechnice - przyszłość miasta.
Szkoła podstawowa:
1. analiza dotycząca wyników sprawdzianu roku szkolnego 2012/2013 - post z 19 sierpnia 2013 r.,
2. analiza '' 2011/2012 - post z 18 września 2012 r.,
Gimnazjum:
1. analiza dotycząca wyników egzaminu gimnazjalnego roku szkolnego 2012/2013 -
post z 2 września 2013 r.,
2. analiza '' 2011/2012 -
post z 16 sierpnia 2012 r.
Grom
Szkoła podstawowa:
1. analiza dotycząca wyników sprawdzianu roku szkolnego 2012/2013 - post z 19 sierpnia 2013 r.,
2. analiza '' 2011/2012 - post z 18 września 2012 r.,
Gimnazjum:
1. analiza dotycząca wyników egzaminu gimnazjalnego roku szkolnego 2012/2013 -
post z 2 września 2013 r.,
2. analiza '' 2011/2012 -
post z 16 sierpnia 2012 r.
Grom
Re: rozpoczęcie roku szkolnego
Czy ktoś wie, gdzie znajduje się regulamin Rady Rodziców ?
-
- Posty: 2
- Rejestracja: piątek, 4 października 2013, 13:53
Re: rozpoczęcie roku szkolnego
Wprowadzenie j.francuskiego w przyszłości będzie bardzo negatywnie oddziałowywało na uczniów.
Francuski w klasach 1-6 spowoduje chyba jego kontynuację w gimnazjum. Potem będzie szkoła ponadgimnazjalna - zapewne we Wrocławiu. I tu pojawią się problemy. We Wrocławiu tylko nieliczne szkoły mają j.francuski. Znacznie ograniczy to możliwość wyboru szkoły przez dzieci. W tej chwili część rodziców traktuje naukę francuskiego, jako zabawę - ale do czasu. Duże koszty, jak na stworzenie komuś etatu. Można to było zrobić taniej.
Francuski w klasach 1-6 spowoduje chyba jego kontynuację w gimnazjum. Potem będzie szkoła ponadgimnazjalna - zapewne we Wrocławiu. I tu pojawią się problemy. We Wrocławiu tylko nieliczne szkoły mają j.francuski. Znacznie ograniczy to możliwość wyboru szkoły przez dzieci. W tej chwili część rodziców traktuje naukę francuskiego, jako zabawę - ale do czasu. Duże koszty, jak na stworzenie komuś etatu. Można to było zrobić taniej.
Re: rozpoczęcie roku szkolnego
W holu szkoły jest wystawa prac, myślałam,że młodszych klas. Okazuje się ,że jest to poziom klasy szóstej. Na jakim przedmiocie dzieci robiły TO i kto ich uczy robienia takich bubli . Prace na wystawę powinny być DOKOŃCZONE !
-
- Posty: 22
- Rejestracja: piątek, 14 czerwca 2013, 09:59
Re: rozpoczęcie roku szkolnego
Czy ktoś widział może protokół z ostatniej rady rodziców i sprawozdanie z działalności rady za rok 2012/2013? Ciekawy jestem czy dalej będzie kontunuacja prywaty w naszej szkole:).
Re: rozpoczęcie roku szkolnego
Informuję uprzejmie, iż na wątku "Siechnice - przyszłość miasta" opracowan pzez Panią Dyrektor Kuczyńską umieściłem Program naszej szkoły podstwowej na najbliższe lata. Liczę iż zainteresowani po jego lekturze zabiorą głos i podzelą się swoimi przemyślenami.
GRoman
GRoman
Re: rozpoczęcie roku szkolnego
PS. post z programem jest pod datą 14.10.br godz. 10.04.
GRom
GRom
-
- Posty: 99
- Rejestracja: środa, 27 lipca 2011, 09:24
Re: rozpoczęcie roku szkolnego
W związku z przekazaniem przez Panią Dyrektor Szkoły Podstawowe w Siechnicach jej osobistej koncepcji zarządzania placówka w najbliższych 5-ciu lata przkazuje ją do wiadomości mieszkańców i liczę na szeroką dyskusję na temat zawartych i nie zawartch w niej propozycji.
GROMAN
"Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Siechnicach
Priorytety istotne dla wizerunku Szkoły Podstawowej im. M. Kopernika w Siechnicach na lata 2012-2017
I. Rozwój aktywności szkoły w obszarze działań dydaktyczno –wychowawczo-opiekuńczych
1. ATMOSFERA
Dążenie do stworzenia rodzinnej, przyjaznej atmosfery w szkole w celu zapewnienia bezpieczeństwa, zabawy, komfortu nauki i pracy oraz motywacji do niej. W takich sprzyjających warunkach kształtowanie, wspomaganie, wspieranie, aktywizowanie, wyzwalanie, inspirowanie, wzmacnianie umożliwi i ułatwi osiągnięcie wszechstronnego rozwoju osobowego każdego dziecka.
Uczniowie: wzbogacenie Programów Szkolnych : Wychowawczego i Profilaktycznego o istotne inicjatywy rozwijania u uczniów aktywności w zakresie współodpowiedzialności za siebie i inne osoby, organizowania życia szkolnego opartego na zaufaniu i wzajemnej pomocy
- wprowadzenie do realizacji programów adaptacyjnych:
1. „Mój młodszy kolega”: uczniowie klas VI sprawują opiekę nad młodszymi kolegami,
2. „Poznajmy się na dzień dobry” jednodniowa wycieczka integracyjna, w której uczestniczą wszyscy nauczyciele uczący w klasach pierwszych, opiekunowie z klas starszych, rodzice, dyrekcja;
- wdrażanie do zadań szkolnych nowych programów mających na celu kształtowanie pożądanych zachowań, obyczajów, nawyków poprzez dostarczenie wzorców empatycznych, asertywnych, wzmacniających poczucie własnej wartości, propagowanie zdrowego stylu życia, wzajemnej pomocy w nauce, podejmowanie działań w obszarze uwrażliwiania uczniów na problemy osób niepełnosprawnych a także porzuconych (współpraca z Domem Małego Dziecka, Domem Pomocy Społecznej dla Osób Starszych, ośrodkami i instytucjami sprawującymi pieczę nad osobami niepełnosprawnymi)
Nauczyciele i pracownicy szkoły, rodzice: dbanie o własny wizerunek w środowisku szkolnym i lokalnym, kreowanie postaw twórczych i współpracujących
- integracja nauczycieli poprzez współpracę w pracy zespołowej, wzajemne poznawanie
i akceptacja w czasie organizowania uroczystości , imprez, wyjazdów ; celebrowanie
Dnia Edukacji Narodowej: wspólne świętowanie z uczniami uroczystych obchodów tego dnia w placówce, wręczanie medali dla wybitnych nauczycieli spełniających wymagane kryteria, sprawowanie opieki nad nauczycielami nowo przyjętymi do placówki, zabieganie o pomoc zewnętrzną dla działalności szkolnej: sponsorzy, przyjaciele szkoły, współpraca z rodzicami jako nadrzędny cel w prawidłowym wszechstronnym rozwoju dziecka- realizacja Programu Szkolnego: „Pedagogizacja i współpraca z Rodzicami”, w którym na pierwsze miejsce wyłania się konieczność wzajemnej wymiany doświadczeń, wiedzy i pomocy:
1. organizowanie wspólnych imprez ogólnoszkolnych i pozaszkolnych, wspólnych zajęć wskazujących pożądane formy spędzania wspólnie wolnego czasu,
2. wzmocnienie więzi rodzinnych przy współpracy ze szkołą oraz spełniania własnych potrzeb emocjonalnych i relacji międzyludzkich,
3. wspieranie w zapewnieniu dzieciom właściwych warunków do nauki i zabawy,
4. czynne uczestniczenie w edukacji dziecka („Razem przygotujemy się do sprawdzianu szóstoklasisty”), uczestniczenie w warsztatach dla rodziców, lekcjach przedmiotowych,
5. program służy budowaniu zaufania i współpracy
- wprowadzenie i stosowanie przepisów wewnętrznych regulujących prawa i obowiązki wszystkich członków społeczności szkolnej
- realizowanie programów wspomagających dla uczniów: dożywanie, wyprawka szkolna, stypendia, ”Szklanka mleka”, „Owoce w szkole”,
- sprawne funkcjonowanie w szkole świetlicy i zajęć wychowawczo – opiekuńczych
2. JAKOŚĆ
Ukierunkowanie działań na podniesienie jakości pracy szkoły , wzmocnienie warunków procesu dydaktycznego, ścisła współpraca z rodzicami i środowiskiem.
Kształcenie umiejętności przedmiotowych: szczególny nacisk kładzie się na zastosowanie nowoczesnych metod przeprowadzania ewaluacji wewnętrznej, motywowanie uczniów do uczestnictwa w konkursach przedmiotowych, rozwijanie zainteresowań przedmiotami ścisłymi
- cykliczne wprowadzanie kontroli wiedzy i umiejętności uczniów poprzez rzetelne i trafne diagnozy wewnętrzne oraz zewnętrzne testy kompetencji (IBK), wdrażanie w klasie, w pracy
z uczniami nowych sposobów prowadzenia ewaluacji stosowanych programów, projektów, innowacji,
- w zakresie dydaktyki położenie nacisku na nauki ścisłe (matematyczno-przyrodnicze)
z wykorzystaniem aktywnych metod pracy, środków audiowizualnych i tablic multimedialnych (rozszerzenie zakresu pracy w pracowni przyrodniczej). Nawiązanie szerokiej współpracy z oświatowymi instytucjami zewnętrznymi (np. zajęcia w gimnazjum dla klas szóstych, praktyczne zastosowanie matematyki, przyrody – zajęcia z fachowcami-praktykami, zajęcia prowadzone przez pracowników uczelni wrocławskich, poprzez zabawę wykonywanie doświadczeń i eksperymentów przez uczniów, itp).
Projekty edukacyjne, programy własne, innowacje:
- powołanie zespołu do wyszukiwania propozycji projektów unijnych i za ich realizację (wybranie koordynatora odpowiedzialnego za cykliczność prac),
- realizacja projektów: edukacyjny program unijny „Przedszkolak przyszłości-program edukacji przedszkolnej”, rozszerzenie zajęć specjalistycznych w pracowni przyrodniczej dla klas I-III oraz wzbogacenie treści zajęć przyrodniczych dla klas IV-VI, uczestnictwo w programie: Dolnośląska szkoła liderem projakościowych zmian w polskim systemie edukacji, współpraca z instytucjami zewnętrznymi, udział w programie „Uniwersytet Dziecięcy” - spotkania z ciekawymi ludźmi, warsztaty przedmiotowe, tworzenie projektów edukacyjny międzyprzedmiotowych, realizacja programu edukacyjnego „Kosmikus”,
- wprowadzanie programów własnych : „Klub czwartoklasisty”,” Program pedagogizacji i współpracy z rodzicami” – w zakresie przygotowania uczniów do sprawdzianu i pracy z dziećmi w domu, „Zobacz mnie”- program własny, obowiązujący w kl. 0-VI obejmujący sferę zapewnienia uczniom bezpieczeństwa na drodze, program promujący zajęcia praktyczne, programy edukacyjne ekologiczne, realizujące zadania chroniące i tworzące środowiska sprzyjające zdrowiu,
- wpisanie szkoły do Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia, uzyskanie certyfikatu oraz realizacja zadań w ramach Szkolnego Programu Wspierania Uzdolnień. Nawiązanie ścisłej współpracy ze szkołami w Gminie Siechnice oraz z gmin ościennych, czerpanie dobrych wzorców do uzyskiwania najwyższych wyników edukacyjnych. Współpraca z Gimnazjum im. Ks. Anny z Przemyślidów w Siechnicach, organizacja zajęć przedmiotowych w gimnazjum, wspólnych wyjazdów naukowych, realizacja wspólnego programu mającego na celu zmianę podejścia i sposobu myślenia do nauki, przyszłości , preorientacja zawodowa - „Jak przygotować uczniów do następnego etapu edukacyjnego”,
- w szkole podstawowej jednym z najważniejszych elementów jej działalności jest wychowanie prozdrowotne. Szkoła dążyć będzie do uzyskania Certyfikatu „ Szkoły Promującej zdrowie” i realizacji w szerokim zakresie programu, którego celem są zdania związane z prowadzeniem warsztatów, spotkań z ciekawymi ludźmi , fachowcami od kreowania zdrowego stylu życia, profilaktyki uzależnień, pogadanki i szkolenia o chorobach cywilizacyjnych i przeciwdziałaniu im, organizowaniem imprez o charakterze zdrowotnym: np. „3-maj się prosto”, „zajęć rekreacyjno – sportowych czy lekcji wychowania fizycznego wspólnych z rodzicami”,
- innowacje metodyczne- wprowadzanie nowych metod terapeutycznych w pracy uczniami wymagającymi pomocy psychologiczno – pedagogicznej, nowoczesne formy prowadzenia zajęć edukacyjnych,
- realizacja działań z zakresu przeciwdziałania demoralizacji i niedostosowaniu społecznemu,
- podjęcie działań w celu uzyskania znaku jakości JSO 9001-2008 w zakresie kształcenia i zarządzania szkołą,
Konkursy wewnętrzne i zewnętrzne: szczególne zabieganie o motywowanie, przygotowywanie uczniów do udziału w konkursach przedmiotowych różnego szczebla, organizowanie w szkole rywalizacji w nowych dziedzinach nauki,
- szkolne konkursy, gminne powiatowe, dolnośląskie, ogólnopolskie: - Liga angielska – konkurs j. angielskiego, ”Olympus” konkursy matematyczne: „Alfik”, „Sudoku” i inne, , przyrodnicze „ Wiedzy o Unii Europejskiej”, „Przyroda wokół nas”, „Świetlik”, „Ekoplaneta” historyczne „Solidarności”, teatralny: „Bom-Bel”- czytelniczy, kaligrafii, ortograficzny, recytatorski, matematyczny, piosenki, długoterminowy konkurs czytelniczy MBP w Siechnicach dla kl. II-III, pierwszej pomocy” - Mały ratowniczek”, itd.
Nowe rozwiązania jako istotny element podnoszący jakość kształcenia:
- wprowadzenie drugiego języka w szkole,: języka francuskiego,
- językowe zajęcia fakultatywne w zależności od zainteresowania: język włoski, język hiszpański, język rosyjski, język niemiecki.,
- nawiązanie współpracy ze szkołami z innych krajów Europy,
- kontynuacja wprowadzonego programu pilotażowego o współpracy ze szkołą we Francji ECOLE ÉLÉMENTAIRE PAUL LANGEVIN w GUYANCOURT,
- nawiązanie współpracy ze szkołami z Polski, ze szczególnym uwzględnieniem placówek, których patronem jest M. Kopernik,
Motywacja i współpraca z instytucjami samorządowymi
- poszukiwanie i zmiana metod pracy nad motywacją szczególnie uwzględniających możliwości, zainteresowania uczniów na podstawie rzetelnej diagnozy,
- dzięki rozbudowie zaplecza sportowego w szkole o boiska z programu „Orlik” zostaną wzbogacone zajęcia pozalekcyjne o charakterze sportowym, zwłaszcza gry zespołowe, założeniem przedsięwzięcia jest połączenie sportu, rekreacji z powszechnością uprawiania aktywności ruchowej. Ważnym aspektem w tej dziedzinie jest poszerzenie współpracy z GOSiRem i innymi ośrodkami zajmującymi się aktywnością sportową i zaangażowanie się w organizację imprez, zajęć o ogólnodostępnym charakterze sportowym, pokazy, zawody, olimpiady na różnych szczeblach i przy udziale całej społeczności lokalnej,
- uaktywnienie uczniów poprzez rozbudzanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień oraz zaspokajanie ich indywidualnych potrzeb na pozalekcyjnych zajęciach posiadających w swojej propozycji szeroką ofertę: sportowe: gry zespołowe, gimnastyka artystyczna, taniec, basen; artystyczne: chór, plastyczne, orgiami, teatralne; naukowe: przyrodnicze, ekologiczne, matematyczne, czytelnicze, ortograficzne i kaligrafii, językowe, informatyczne itp.
- wprowadzenie ceremonii wręczania najlepszym uczniom medalu „Kopernikus” oraz nagrody – statuetki na dwóch poziomach I-III i IV-VI, nagrody za osiągnięcia w określonej dziedzinie, np. artystycznej, sportowej, przyrodniczej …
- wprowadzenie zdrowej rywalizacji połączonej z integracją i pożądanymi relacjami interpersonalnymi - rozbudzanie samorządności poprzez podejmowanie przez uczniów twórczych form włączania się w życie obywatelskie i patriotyczne na terenie szkoły i gminy: szczególnie wolontariat i utworzenie Parlamentu Dziecięcego Gminy Siechnice oraz kreatywna działalność w Samorządzie Uczniowskim,
- dbałość o kultywowanie tradycji szkoły, organizacja uroczystości kształtujących postawy patriotyczne, znajomość symboli historycznych i patriotycznych występują w naszej gminie i kraju,
- dla sprawnego funkcjonowania szkoły podstawowej podejmowane będą zadania we współpracy z Burmistrzem i Radą Miejską, Radą Mieszkańców, Gminnym Centrum Kultury, Komisją Oświaty, Ochotniczą Strażą Pożarną, Strażą Miejską, Policją, stowarzyszeniami, lokalnymi firmami, Gminną Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, oraz innymi instytucjami,
- propagowanie dóbr kultury, zachowania savoir vivre poprzez uczestnictwo w życiu kulturalnym : teatr, filharmonia, muzea, ośrodki kultury, kino itp.
II. Rozwój bazy szkoły i zarządzanie placówką :
- przejmowanie współodpowiedzialności za prawidłowe funkcjonowanie szkoły i współdziałania wszystkich pracowników szkoły, wzmocnienie kompetencji komunikacyjnych, pożądanych relacji interpersonalnych poprzez kierowanie zespołami, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, delegowanie uprawnień, wdrażanie systemów służących sprawnemu zarządzaniu szkołą,
- wykorzystanie platform edukacyjnych oaz nowości w zakresie ITI do planowania, doskonalenia procesu kształcenia,
- poprawa systemu komunikacji i informacji w szkole: wprowadzenie kont informatycznych dla nauczycieli, rozbudowanie strony internetowej szkoły - umieszczanie aktualnych informacji na stronie szkoły, w gazetce szkolnej, gminnej,
- poręczeniem jakości pracy szkoły jest właściwe wykorzystanie narzędzi kontrolujących ujętych w nadzorze pedagogicznym, służących rzetelnej ewaluacji wewnętrznej i kontroli, celowemu wsparciu rozwoju nauczycieli,
- współpraca z instytucjami działającymi w środowisku lokalnym-pozyskiwanie sponsorów na nowe inwestycje,
- kontynuacja organizowanych przez szkołę cyklicznych imprez szkolnych, zawodów sportowych na różnych szczeblach,
- rozbudowa bazy szkoły: odnowienie parkietu w sali gimnastycznej, zakup pomocy dydaktycznych, pozyskiwanie środków na doskonalenie nauczycieli (projekty unijne), rozbudowa sali gimnastycznej, budowa patio, wzbogacenie bazy szkoły o nowe sprzęty, remonty sal lekcyjnych w starej części szkoły – sufity z wymianą oświetlenia, odnowienie ścian, wymiana podłóg i stolarki drzwiowej, stworzenie pracowni językowej i pracowni komputerowych.
Koncepcja pracy szkoły została opracowana przy współudziale zespołu nauczycielskiego i dyrekcji szkoły, uwzględniono w niej przede wszystkim potrzeby uczniów włączając oczekiwania rodziców oraz pokładane nadzieje ze strony organu prowadzącego szkołę na kreowanie pożądanego wizerunku Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w gminie, województwie i kraju. Stworzenie przyjaznego klimatu i prawidłowych warunków nauki, pracy, zabawy dla wszystkich podmiotów szkolnych zbliży nas znacznie do europejskich standardów kształcenia, wychowania i opieki nad młodym pokoleniem. Koncepcja pracy szkoły jest stale monitorowana i ulega systematycznej ewaluacji.
Dyrektor szkoły Anna Kuczyńska"
grom
GROMAN
"Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Siechnicach
Priorytety istotne dla wizerunku Szkoły Podstawowej im. M. Kopernika w Siechnicach na lata 2012-2017
I. Rozwój aktywności szkoły w obszarze działań dydaktyczno –wychowawczo-opiekuńczych
1. ATMOSFERA
Dążenie do stworzenia rodzinnej, przyjaznej atmosfery w szkole w celu zapewnienia bezpieczeństwa, zabawy, komfortu nauki i pracy oraz motywacji do niej. W takich sprzyjających warunkach kształtowanie, wspomaganie, wspieranie, aktywizowanie, wyzwalanie, inspirowanie, wzmacnianie umożliwi i ułatwi osiągnięcie wszechstronnego rozwoju osobowego każdego dziecka.
Uczniowie: wzbogacenie Programów Szkolnych : Wychowawczego i Profilaktycznego o istotne inicjatywy rozwijania u uczniów aktywności w zakresie współodpowiedzialności za siebie i inne osoby, organizowania życia szkolnego opartego na zaufaniu i wzajemnej pomocy
- wprowadzenie do realizacji programów adaptacyjnych:
1. „Mój młodszy kolega”: uczniowie klas VI sprawują opiekę nad młodszymi kolegami,
2. „Poznajmy się na dzień dobry” jednodniowa wycieczka integracyjna, w której uczestniczą wszyscy nauczyciele uczący w klasach pierwszych, opiekunowie z klas starszych, rodzice, dyrekcja;
- wdrażanie do zadań szkolnych nowych programów mających na celu kształtowanie pożądanych zachowań, obyczajów, nawyków poprzez dostarczenie wzorców empatycznych, asertywnych, wzmacniających poczucie własnej wartości, propagowanie zdrowego stylu życia, wzajemnej pomocy w nauce, podejmowanie działań w obszarze uwrażliwiania uczniów na problemy osób niepełnosprawnych a także porzuconych (współpraca z Domem Małego Dziecka, Domem Pomocy Społecznej dla Osób Starszych, ośrodkami i instytucjami sprawującymi pieczę nad osobami niepełnosprawnymi)
Nauczyciele i pracownicy szkoły, rodzice: dbanie o własny wizerunek w środowisku szkolnym i lokalnym, kreowanie postaw twórczych i współpracujących
- integracja nauczycieli poprzez współpracę w pracy zespołowej, wzajemne poznawanie
i akceptacja w czasie organizowania uroczystości , imprez, wyjazdów ; celebrowanie
Dnia Edukacji Narodowej: wspólne świętowanie z uczniami uroczystych obchodów tego dnia w placówce, wręczanie medali dla wybitnych nauczycieli spełniających wymagane kryteria, sprawowanie opieki nad nauczycielami nowo przyjętymi do placówki, zabieganie o pomoc zewnętrzną dla działalności szkolnej: sponsorzy, przyjaciele szkoły, współpraca z rodzicami jako nadrzędny cel w prawidłowym wszechstronnym rozwoju dziecka- realizacja Programu Szkolnego: „Pedagogizacja i współpraca z Rodzicami”, w którym na pierwsze miejsce wyłania się konieczność wzajemnej wymiany doświadczeń, wiedzy i pomocy:
1. organizowanie wspólnych imprez ogólnoszkolnych i pozaszkolnych, wspólnych zajęć wskazujących pożądane formy spędzania wspólnie wolnego czasu,
2. wzmocnienie więzi rodzinnych przy współpracy ze szkołą oraz spełniania własnych potrzeb emocjonalnych i relacji międzyludzkich,
3. wspieranie w zapewnieniu dzieciom właściwych warunków do nauki i zabawy,
4. czynne uczestniczenie w edukacji dziecka („Razem przygotujemy się do sprawdzianu szóstoklasisty”), uczestniczenie w warsztatach dla rodziców, lekcjach przedmiotowych,
5. program służy budowaniu zaufania i współpracy
- wprowadzenie i stosowanie przepisów wewnętrznych regulujących prawa i obowiązki wszystkich członków społeczności szkolnej
- realizowanie programów wspomagających dla uczniów: dożywanie, wyprawka szkolna, stypendia, ”Szklanka mleka”, „Owoce w szkole”,
- sprawne funkcjonowanie w szkole świetlicy i zajęć wychowawczo – opiekuńczych
2. JAKOŚĆ
Ukierunkowanie działań na podniesienie jakości pracy szkoły , wzmocnienie warunków procesu dydaktycznego, ścisła współpraca z rodzicami i środowiskiem.
Kształcenie umiejętności przedmiotowych: szczególny nacisk kładzie się na zastosowanie nowoczesnych metod przeprowadzania ewaluacji wewnętrznej, motywowanie uczniów do uczestnictwa w konkursach przedmiotowych, rozwijanie zainteresowań przedmiotami ścisłymi
- cykliczne wprowadzanie kontroli wiedzy i umiejętności uczniów poprzez rzetelne i trafne diagnozy wewnętrzne oraz zewnętrzne testy kompetencji (IBK), wdrażanie w klasie, w pracy
z uczniami nowych sposobów prowadzenia ewaluacji stosowanych programów, projektów, innowacji,
- w zakresie dydaktyki położenie nacisku na nauki ścisłe (matematyczno-przyrodnicze)
z wykorzystaniem aktywnych metod pracy, środków audiowizualnych i tablic multimedialnych (rozszerzenie zakresu pracy w pracowni przyrodniczej). Nawiązanie szerokiej współpracy z oświatowymi instytucjami zewnętrznymi (np. zajęcia w gimnazjum dla klas szóstych, praktyczne zastosowanie matematyki, przyrody – zajęcia z fachowcami-praktykami, zajęcia prowadzone przez pracowników uczelni wrocławskich, poprzez zabawę wykonywanie doświadczeń i eksperymentów przez uczniów, itp).
Projekty edukacyjne, programy własne, innowacje:
- powołanie zespołu do wyszukiwania propozycji projektów unijnych i za ich realizację (wybranie koordynatora odpowiedzialnego za cykliczność prac),
- realizacja projektów: edukacyjny program unijny „Przedszkolak przyszłości-program edukacji przedszkolnej”, rozszerzenie zajęć specjalistycznych w pracowni przyrodniczej dla klas I-III oraz wzbogacenie treści zajęć przyrodniczych dla klas IV-VI, uczestnictwo w programie: Dolnośląska szkoła liderem projakościowych zmian w polskim systemie edukacji, współpraca z instytucjami zewnętrznymi, udział w programie „Uniwersytet Dziecięcy” - spotkania z ciekawymi ludźmi, warsztaty przedmiotowe, tworzenie projektów edukacyjny międzyprzedmiotowych, realizacja programu edukacyjnego „Kosmikus”,
- wprowadzanie programów własnych : „Klub czwartoklasisty”,” Program pedagogizacji i współpracy z rodzicami” – w zakresie przygotowania uczniów do sprawdzianu i pracy z dziećmi w domu, „Zobacz mnie”- program własny, obowiązujący w kl. 0-VI obejmujący sferę zapewnienia uczniom bezpieczeństwa na drodze, program promujący zajęcia praktyczne, programy edukacyjne ekologiczne, realizujące zadania chroniące i tworzące środowiska sprzyjające zdrowiu,
- wpisanie szkoły do Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia, uzyskanie certyfikatu oraz realizacja zadań w ramach Szkolnego Programu Wspierania Uzdolnień. Nawiązanie ścisłej współpracy ze szkołami w Gminie Siechnice oraz z gmin ościennych, czerpanie dobrych wzorców do uzyskiwania najwyższych wyników edukacyjnych. Współpraca z Gimnazjum im. Ks. Anny z Przemyślidów w Siechnicach, organizacja zajęć przedmiotowych w gimnazjum, wspólnych wyjazdów naukowych, realizacja wspólnego programu mającego na celu zmianę podejścia i sposobu myślenia do nauki, przyszłości , preorientacja zawodowa - „Jak przygotować uczniów do następnego etapu edukacyjnego”,
- w szkole podstawowej jednym z najważniejszych elementów jej działalności jest wychowanie prozdrowotne. Szkoła dążyć będzie do uzyskania Certyfikatu „ Szkoły Promującej zdrowie” i realizacji w szerokim zakresie programu, którego celem są zdania związane z prowadzeniem warsztatów, spotkań z ciekawymi ludźmi , fachowcami od kreowania zdrowego stylu życia, profilaktyki uzależnień, pogadanki i szkolenia o chorobach cywilizacyjnych i przeciwdziałaniu im, organizowaniem imprez o charakterze zdrowotnym: np. „3-maj się prosto”, „zajęć rekreacyjno – sportowych czy lekcji wychowania fizycznego wspólnych z rodzicami”,
- innowacje metodyczne- wprowadzanie nowych metod terapeutycznych w pracy uczniami wymagającymi pomocy psychologiczno – pedagogicznej, nowoczesne formy prowadzenia zajęć edukacyjnych,
- realizacja działań z zakresu przeciwdziałania demoralizacji i niedostosowaniu społecznemu,
- podjęcie działań w celu uzyskania znaku jakości JSO 9001-2008 w zakresie kształcenia i zarządzania szkołą,
Konkursy wewnętrzne i zewnętrzne: szczególne zabieganie o motywowanie, przygotowywanie uczniów do udziału w konkursach przedmiotowych różnego szczebla, organizowanie w szkole rywalizacji w nowych dziedzinach nauki,
- szkolne konkursy, gminne powiatowe, dolnośląskie, ogólnopolskie: - Liga angielska – konkurs j. angielskiego, ”Olympus” konkursy matematyczne: „Alfik”, „Sudoku” i inne, , przyrodnicze „ Wiedzy o Unii Europejskiej”, „Przyroda wokół nas”, „Świetlik”, „Ekoplaneta” historyczne „Solidarności”, teatralny: „Bom-Bel”- czytelniczy, kaligrafii, ortograficzny, recytatorski, matematyczny, piosenki, długoterminowy konkurs czytelniczy MBP w Siechnicach dla kl. II-III, pierwszej pomocy” - Mały ratowniczek”, itd.
Nowe rozwiązania jako istotny element podnoszący jakość kształcenia:
- wprowadzenie drugiego języka w szkole,: języka francuskiego,
- językowe zajęcia fakultatywne w zależności od zainteresowania: język włoski, język hiszpański, język rosyjski, język niemiecki.,
- nawiązanie współpracy ze szkołami z innych krajów Europy,
- kontynuacja wprowadzonego programu pilotażowego o współpracy ze szkołą we Francji ECOLE ÉLÉMENTAIRE PAUL LANGEVIN w GUYANCOURT,
- nawiązanie współpracy ze szkołami z Polski, ze szczególnym uwzględnieniem placówek, których patronem jest M. Kopernik,
Motywacja i współpraca z instytucjami samorządowymi
- poszukiwanie i zmiana metod pracy nad motywacją szczególnie uwzględniających możliwości, zainteresowania uczniów na podstawie rzetelnej diagnozy,
- dzięki rozbudowie zaplecza sportowego w szkole o boiska z programu „Orlik” zostaną wzbogacone zajęcia pozalekcyjne o charakterze sportowym, zwłaszcza gry zespołowe, założeniem przedsięwzięcia jest połączenie sportu, rekreacji z powszechnością uprawiania aktywności ruchowej. Ważnym aspektem w tej dziedzinie jest poszerzenie współpracy z GOSiRem i innymi ośrodkami zajmującymi się aktywnością sportową i zaangażowanie się w organizację imprez, zajęć o ogólnodostępnym charakterze sportowym, pokazy, zawody, olimpiady na różnych szczeblach i przy udziale całej społeczności lokalnej,
- uaktywnienie uczniów poprzez rozbudzanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień oraz zaspokajanie ich indywidualnych potrzeb na pozalekcyjnych zajęciach posiadających w swojej propozycji szeroką ofertę: sportowe: gry zespołowe, gimnastyka artystyczna, taniec, basen; artystyczne: chór, plastyczne, orgiami, teatralne; naukowe: przyrodnicze, ekologiczne, matematyczne, czytelnicze, ortograficzne i kaligrafii, językowe, informatyczne itp.
- wprowadzenie ceremonii wręczania najlepszym uczniom medalu „Kopernikus” oraz nagrody – statuetki na dwóch poziomach I-III i IV-VI, nagrody za osiągnięcia w określonej dziedzinie, np. artystycznej, sportowej, przyrodniczej …
- wprowadzenie zdrowej rywalizacji połączonej z integracją i pożądanymi relacjami interpersonalnymi - rozbudzanie samorządności poprzez podejmowanie przez uczniów twórczych form włączania się w życie obywatelskie i patriotyczne na terenie szkoły i gminy: szczególnie wolontariat i utworzenie Parlamentu Dziecięcego Gminy Siechnice oraz kreatywna działalność w Samorządzie Uczniowskim,
- dbałość o kultywowanie tradycji szkoły, organizacja uroczystości kształtujących postawy patriotyczne, znajomość symboli historycznych i patriotycznych występują w naszej gminie i kraju,
- dla sprawnego funkcjonowania szkoły podstawowej podejmowane będą zadania we współpracy z Burmistrzem i Radą Miejską, Radą Mieszkańców, Gminnym Centrum Kultury, Komisją Oświaty, Ochotniczą Strażą Pożarną, Strażą Miejską, Policją, stowarzyszeniami, lokalnymi firmami, Gminną Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, oraz innymi instytucjami,
- propagowanie dóbr kultury, zachowania savoir vivre poprzez uczestnictwo w życiu kulturalnym : teatr, filharmonia, muzea, ośrodki kultury, kino itp.
II. Rozwój bazy szkoły i zarządzanie placówką :
- przejmowanie współodpowiedzialności za prawidłowe funkcjonowanie szkoły i współdziałania wszystkich pracowników szkoły, wzmocnienie kompetencji komunikacyjnych, pożądanych relacji interpersonalnych poprzez kierowanie zespołami, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, delegowanie uprawnień, wdrażanie systemów służących sprawnemu zarządzaniu szkołą,
- wykorzystanie platform edukacyjnych oaz nowości w zakresie ITI do planowania, doskonalenia procesu kształcenia,
- poprawa systemu komunikacji i informacji w szkole: wprowadzenie kont informatycznych dla nauczycieli, rozbudowanie strony internetowej szkoły - umieszczanie aktualnych informacji na stronie szkoły, w gazetce szkolnej, gminnej,
- poręczeniem jakości pracy szkoły jest właściwe wykorzystanie narzędzi kontrolujących ujętych w nadzorze pedagogicznym, służących rzetelnej ewaluacji wewnętrznej i kontroli, celowemu wsparciu rozwoju nauczycieli,
- współpraca z instytucjami działającymi w środowisku lokalnym-pozyskiwanie sponsorów na nowe inwestycje,
- kontynuacja organizowanych przez szkołę cyklicznych imprez szkolnych, zawodów sportowych na różnych szczeblach,
- rozbudowa bazy szkoły: odnowienie parkietu w sali gimnastycznej, zakup pomocy dydaktycznych, pozyskiwanie środków na doskonalenie nauczycieli (projekty unijne), rozbudowa sali gimnastycznej, budowa patio, wzbogacenie bazy szkoły o nowe sprzęty, remonty sal lekcyjnych w starej części szkoły – sufity z wymianą oświetlenia, odnowienie ścian, wymiana podłóg i stolarki drzwiowej, stworzenie pracowni językowej i pracowni komputerowych.
Koncepcja pracy szkoły została opracowana przy współudziale zespołu nauczycielskiego i dyrekcji szkoły, uwzględniono w niej przede wszystkim potrzeby uczniów włączając oczekiwania rodziców oraz pokładane nadzieje ze strony organu prowadzącego szkołę na kreowanie pożądanego wizerunku Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w gminie, województwie i kraju. Stworzenie przyjaznego klimatu i prawidłowych warunków nauki, pracy, zabawy dla wszystkich podmiotów szkolnych zbliży nas znacznie do europejskich standardów kształcenia, wychowania i opieki nad młodym pokoleniem. Koncepcja pracy szkoły jest stale monitorowana i ulega systematycznej ewaluacji.
Dyrektor szkoły Anna Kuczyńska"
grom
Re: rozpoczęcie roku szkolnego
Dobre to jest, tylko czytać trzeba odwrotnie
Co punkt to problem. Dbanie o atmosferę? chyba o jej psucie itp. itd....Obecna dyrekcja i jeszcze jedna pani, której się wydaje,że się liczy mogą napisać poradnik pt. "Jak rozwalić atmosferę w pół roku". Szkoda się wypowiadać.

Re: rozpoczęcie roku szkolnego
Mimo poprzedniej wypowiedzi zachęcam do dyskusji. Tylko wskazując na problemy, sukcesy i niedociągnięcia możemy wpływać na kształt instytucji (szkoły). To, że utrwalimy podział na dwa obozy nie przysłuży sie naszym dzieciom. Dyskusja może pomóc w znalezieniu choćby minimalnej, wspólnej płaszczyzny.
Nie zapominajmu też, ża za to co dzieje się dziś w naszej szkole odpowiada nie tylko Pani Dyrektor. Tak krytykowana Rada Rodziców nie została przyniesiona "w teczce"; że niezwykle aktywna w szkole radna Rad Gminy pochodzi w wyborów; że za poprzedniego dyrektora grono też było "skłócone", itd.
Dziś strony konfliktu jedynie się okopują. Dyrekcja 'sciąga" posiłki z zewnątrz. Wsparcia szukateż cniezadowolona część grona.
Najbardziej zainteresowani (władze gminy i rodzice) w zasadzie są bierni.
A dzieci ... Ryby i dzieci głosu nie mają.
Nikt z zewnątrz nie uporządkuje nam sytuacji w naszych siechnickich szkołach i nie podniesie nam jakości kształcenia. Przyjdzie kontrola z zewnątrz, sprawdzi papiery i jeśli będą prawidłowe to pochwali. A to że wyniki egzaminów sa słabe. To nam powiedzą to co od czasu do czasu mówią nam nasi dyrektorzy i nauczyciele: Takie macie dzieci!
Spóbujmy, wykorzystując program aktualnej Pani dyrektor, poważnie podyskutować o naszej oświacie. O jej dniu dzisiejszym i przyszłości.
Grom
Nie zapominajmu też, ża za to co dzieje się dziś w naszej szkole odpowiada nie tylko Pani Dyrektor. Tak krytykowana Rada Rodziców nie została przyniesiona "w teczce"; że niezwykle aktywna w szkole radna Rad Gminy pochodzi w wyborów; że za poprzedniego dyrektora grono też było "skłócone", itd.
Dziś strony konfliktu jedynie się okopują. Dyrekcja 'sciąga" posiłki z zewnątrz. Wsparcia szukateż cniezadowolona część grona.
Najbardziej zainteresowani (władze gminy i rodzice) w zasadzie są bierni.
A dzieci ... Ryby i dzieci głosu nie mają.
Nikt z zewnątrz nie uporządkuje nam sytuacji w naszych siechnickich szkołach i nie podniesie nam jakości kształcenia. Przyjdzie kontrola z zewnątrz, sprawdzi papiery i jeśli będą prawidłowe to pochwali. A to że wyniki egzaminów sa słabe. To nam powiedzą to co od czasu do czasu mówią nam nasi dyrektorzy i nauczyciele: Takie macie dzieci!
Spóbujmy, wykorzystując program aktualnej Pani dyrektor, poważnie podyskutować o naszej oświacie. O jej dniu dzisiejszym i przyszłości.
Grom