Szanowni Państwo, zgodnie z zapowiedzią przesyłam kompletny materiał. Biorąc pod uwagę jego objętość, zainteresowanych otrzymaniem dokumentu w jednym pliku, proszę o kontakt na
[email protected]
KONCEPCJA
budowy Gminnego Parku Wodnego w Siechnicach
I. Lokalizacja.
Doskonałym miejscem na budowę Parku Wodnego w Siechnicach jest zespół działek przy ul. Henryka III (zobacz mapa). To teren o łącznej powierzchni – 10,7 hektarów. Jego część północno-zachodnia o powierzchni 8,2 ha jest własnością Gminy i zajęta jest przez kilkuhektarowy zbiornik wodny. Obszar południowo – wschodni to nieużytki stanowiące własność Skarbu Państwa, w użytkowaniu wieczystym Instytutu Zootechnicznego w Balicach.
Proponowana lokalizacja Parku Wodnego przylega bezpośrednio do Obiektów Gminnego Ośrodka Sportu i Rekreacji i razem z nimi tworzyłby spójną całość. Stanowiłby ostatni etap realizacji tegoż Ośrodka.
Działki przy ul. Henryka III. Teren proponowany pod budowę Gminnego Parku Wodnego.
Kolejnym walorem tego obszaru jest dobra infrastruktura techniczna. Obszar posiada bezpośredni dostęp do sieci energetycznej (220 V/20 kV), kanalizacyjnej, wodociągowej i telekomunikacyjnej. W jego bezpośredniej bliskości przebiega magistrala ciepłownicza o zdolności przesyłu ciepła powyżej 40 MW. Teren komunikacyjnie obsługiwany jest przez ul. Henryka III. W przyszłości ulica ta pełnić będzie funkcję drogi zbiorczej doskonale połączonej z pozostałym podstawowym układem komunikacyjnym miasta. Już dziś jest ona połączona z drogą krajową nr 94 poprzez Siechnicką Strefę Gospodarczą (ul. Eugeniusza Kwiatkowskiego).
W obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego teren ten w części północno-wschodniej przeznaczony jest pod zagospodarowanie rekreacyjno-parkowe, w części południowo-wschodniej pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinna. W związku z trwającymi pracami nad nowym planem miejscowym dla centrum Siechnic, obejmującym swoim zasięgiem całość wzmiankowanego terenu, istnieje pilna potrzeba uwzględnienia proponowanej koncepcji w zapisach nowego planu.
II. Uzasadnienie budowy.
Zakłada się, że:
1. liczba mieszkańców Siechnic będzie systematycznie rosła i około roku 2020 miasto oficjalnie przekroczy poziom 8,5 tys. a gmina zbliży się do 25 tys. mieszkańców,
2. utrzyma się dotychczasowy wysoki poziom urodzin (ok. 120 rocznie),
3. pojawi się i będzie narastał problem zagospodarowania czasu wolnego dorastającej młodzieży (dziś w wieku 0/7 lat),
4. wzrastać będą dochody i możliwości finansowe mieszkańców, a wraz z tym intensyfikować się będą ich potrzeby i wymagania w zakresie sportu i rekreacji,
5. powiększać się będzie akceptacja społeczna dla korzystania z odpłatnych usług rekreacyjnych,
6. mieszkańcy w coraz większym stopniu będą oczekiwać od władz publicznych organizacji dostępu do różnego typu usług, w tym sportu i rekreacji,
7. w oparciu o powstały obiekt gminny, OSiR uzyska możliwość rozszerzenia zakresu oferowanych usług np. o: naukę pływania, aktywizację seniorów, rehabilitację, zawody (siatkówka plażowa, bulle, regaty małych łodzi, regaty modeli pływających), kursy i szkolenia, itd.,
8. budowa Parku Wodnego zakończy wieloletnią realizację głównego kompleksu usług sportowych i rekreacyjnych w naszej gminie,
9. powstanie nowe, atrakcyjne i chętnie odwiedzane miejscem, zarówno przez mieszkańców gminy jak i obszarów przyległych (gmina Czernica, części gmin Oława i Żurawina),
10. istnieje możliwość sfinansowania wybranych etapu projektu z nowej perspektywy pomocy unijnej (2014-2020).
III. Program funkcjonalny Parku Wodnego.
Proponowane do wykonania przedsięwzięcia:
1. wewnętrzny układ komunikacyjny,
2. kąpielisko otwarte,
3. parkingi,
4. kryty basen,
5. park ze stawem wodnym.
Poszczególne części Parku będą mogły funkcjonować niezależnie, tworząc razem funkcjonalną całość. Podane w koncepcji propozycje ich lokalizacji, harmonogram ich budowy oraz etapowanie mają charakter wyjściowy i w toku dalszych prac mogą ulec modyfikacjom (z zastrzeżeniem, że w pierwszej kolejności zostanie zrealizowane kąpielisko otwarte).
IV. Uszczegółowienie programu funkcjonalnego:
1. Układ komunikacyjny.
Dla komunikacji samochodowej Park Wodny będzie dostępny tylko zewnętrznie (wjazd na parking). Dostać się na jego teren będzie można z dwóch kierunków. Bezpośrednio z ul. Henryka III (poprzez Parking Główny) i od ulicy dojazdowej do stadionu piłkarsko-lekkoatletycznego (poprzez Parking Pomocniczy).
Komunikacja wewnętrzna Parku Wodnego będzie w całości oparta o ruch pieszy. Głównymi osiami założenia będą:
1) w całości piesza „Promenada” - biegnąca w osi północ-południe od ul. Henryka III poprzez parking główny, kąpielisko i kończąca się pomostem na stawie „Błękitna Laguna”,
2) częściowo pieszy „Bulwar” – łączący teren parku gimnazjalnego i południowy brzeg stawu.
Oba ciągi komunikacyjne będą spinać i integrować projektowane funkcje Parku. Będą miały charakter spacerowo-rekreacyjny. O układzie zadrzewionych alei, z elementami małej architektury (ławki, elementy wodne, klomby kwiatowe). Ich szerokość umożliwi awaryjne wykorzystanie w razie potrzeby dojazdu pożarowego/ratunkowego.
2. Parkingi.
Na tym etapie prac nad projektem obszar Parku Wodnego obsługiwany będzie przez dwa parkingi:
1) Główny (ok. 150 miejsc parkingowych: autobusy, samochody osobowe, rowery) – zlokalizowany bezpośrednio przy ul. Henryka III. Przecinać będzie go promenada zapewni doskonałe, która zapewni dobre rozprowadzenie ruch pieszego po całym kompleksie.
2) Pomocniczy (ok. 70 miejsc parkingowych: autobusy, samochody osobowe, rowery) – zlokalizowany w części zachodniej kompleksu. na styku z parkiem gimnazjalnym.
Przykładowe rozwiązanie parku wodnego opracowane przez firmę: Studia Projektowego Jerzy Grocholski – projekt nie zrealizowany. Teren w Siechnicach ze względu na swój kształt i wielkość idealnie odpowiada wyżej wskazanej koncepcji.
Dopuszcza się możliwość wykorzystania znajdującego się w pobliży - parkingu stadionu piłkarsko-lekkoatletycznego. Zakres wykorzystania tego parkingu rozstrzygnie ostateczny projekt kompleksu.
3. Kąpielisko otwarte.
Obiekt zlokalizowany na północ od parkingu głównego. Składający się z:
1) Budynku obsługi kąpieliska.
Obiekt parterowy z podwyższoną częścią centralną (holl). Posadowiony równolegle do ul. Henryka III. Symetryczny, z wejściem na osi budynku będącym jednocześnie zwieńczeniem ciągu komunikacyjnego (Promenady) łączącego ul. Henryka III z molem na stawie „Błękitna Laguna”. Holl przeszklony – umożliwiające wgląd i przenikanie promenady w stronę stawu. Układ funkcjonalny budynku umożliwiający odcięcie strefy obsługi klienta oraz zaplecza obsługi. Hol z bezpośrednim dostępem do kas, lokalnego węzła sanitarnego, kawiarni i pomieszczeń obsługi klientów. Skrzydło wschodnie – kawiarnia 30 do 50 miejsc (dostępna zarówno korytarzem z holu, jak i z zewnątrz budynku); magazyn sprzętu (dostępny z zewnątrz budynku, od strony kąpieliska). Skrzydło zachodnie – biuro, pomieszczenia ratownika i pielęgniarki (dostępne korytarzem z hollu); przebieralnie, zespół sanitariatów (dostępne z zewnątrz budynku, od strony kąpieliska). Wejście na obszar płatny kąpieliska – poprzez tzw. „kołowrotek” (posadowiony w holu lub na zewnątrz budynku od strony kąpieliska). Obiekt winien być tak zbudowany, aby po sezonie sam teren rekreacyjny kąpieliska (z wyłączeniem niecki basenu oraz brodzika) był dostępny dla spacerów i wypoczynku (np. w kawiarnia).
Przykładowe rozwiązanie wejścia do kąpieliska otwartego opracowane w tym wypadku przez firmę: Studia Projektowe Jerzy Grocholski – projekt nie zrealizowany.
2) Promenady i nabrzeża.
Główny ciąg komunikacyjny (promenada) kończący się pomostem na stawie, z barierkami ochronnymi typu relingowego. Nabrzeże (gastronomiczne) – specjalnie zaprojektowane i zaaranżowane, z miejscami na stoliki, parasole. Planowane drobne punkty gastronomiczne w formie zadaszenia na słupkach (na nabrzeżu, od strony wschodniej promenady).
3) Niecka otwartego kąpieliska.
Obiekt posadowiony na północ od budynku obsługi kąpieliska i wschód od promenady. Niecka o kształcie nieregularny, z opcją wysepki pośrodku. Wykonana ze stali nierdzewnej. Przewiduje się wyposażenie basenu w co najmniej jedno dodatkowe urządzenia wodne (np. zjeżdżalnia). Wejścia na teren basenu poprzez płytkie oczka wodne (baseniki buforowe). Bezpośrednio za basenikami – ścianki z natryskami.
Strefa przy niecce basenu wyłożona materiałem trwałym zmywalnym (ceramika) o szerokości umożliwiającej swobodne korzystanie z rozłożonych plastikowych leżaków, poza sezonem składowanych w magazynie sprzętu (budynek obsługi kąpieliska). Zjeżdżalnia korytowa o wysokości około 5-8m, z bezpośrednim zjazdem do basenu. Będąc dominantą obiektu, będzie działać jako dodatkowa reklama, sugerując jednoznacznie jego funkcję. Obok basenu tereny wypoczynkowe do leżakowania i rekreacji – piaszczyste oraz trawiaste z zakotwionymi uchwytami pod parasole przeciwsłoneczne. Pomieszczenie z urządzeniami technicznymi obsługującymi basen lokuje się w podpiwniczeniu budynku obsługi kąpieliska lub jako obiekt samodzielny w ½ zagłębiony w gruncie.
4) Brodziki dla dzieci.
Obiekty (dwa – głębszy dla dzieci dobrze chodzących i płytki do brodzenia) posadowione poza obszarem basenu dla dorosłych, od zachodniej strony. Dodatkowo jeden z nich –(głębszy) wyposażony w grzybek z kaskadą wodną. Wykończenie dookoła niecek – analogicznie jak dla niecki basenu dla dorosłych. Obok plac zabaw dla dzieci. Wyposażony w piaskownice i podstawowe urządzenia do zabawy.
5) Boiska sportowego.
Płyta wielofunkcyjna zawierająca boiska do plażowej piłki siatkowej, „szmacianki”, petanki oraz kilka prostych urządzeń rekreacyjnych i wysiłkowych (np. drążek). Należy rozważyć posadowienie terenowej słowni. Lokalizacja od zachodniej strony promenady, w bezpośrednie bliskości „nabrzeża gastronomicznego”. Obszar wysypany piaskiem. Na styku z nawierzchnią trawiastą – zabezpieczony obrzeżem typu tartan.
6) Wolnostojących przebieralni.
Niewielkie dwu kabinowe pomieszczenia o lekkiej konstrukcji, w liczbie 4 do 8 sztuk. Równomiernie rozmieszczone wokół basenu głównego – jako uzupełnienie przebieralni znajdującej się we wschodnim skrzydle budynku zaplecza. Kabina przy brodziku – większa przystosowana do obsługi matek z dziećmi (dodatkowo przewijalnia, toaleta, pomieszczenie do karmienia, itp.)
4. Basen kryty (budowa w przyszłości).
Obiekt ulokowany na zachód od promenady, z głównym dostępem od parkingu pomocniczego. Otwarty na promenadę szklana ścianą umożliwiającą wgląd do wnętrza.
Budynek dwukondygnacyjny zawierający:
1) część kąpielową (jednoprzestrzenną):
a) basen wyposażony w nieckę o wymiarach 25 x 10m,
b) brodzik o wymiarach 5 x 10m,
c) saunę,
d) jacuzzi.
2) część administracyjno-usługową (dwukondygnacyjną):
a) parter:
• hol wejściowy z kasami i lokalnym węzłem sanitarnym,
• pomieszczenia obsługi,
• punkt medyczny,
• punkt ratownika,
• szatnie i przebieralnie,
• zaplecza higieniczno-sanitarne,
• zaplecze techniczne basenu (opcjonalnie w podpiwniczeniu lub samodzielnym obiekcie),
b) piętro:
• zaplecze biurowe,
• kawiarenka z możliwością obserwacji basenu,
• siłownia,
• fitnes.
5. Park ze stawem.
Przygotowany przez władze gminy projekt parku na bazie stawu Błękitna Laguna”. W przypadku realizacji koncepcji Parku Wodnego wymagałby tylko nieznacznych modyfikacji.
Obszar parkowy z rozwiniętą funkcją rekreacyjną (ścieżka zdrowia, miejsca do grilowania z drewnianym zadaszeniem, stołami i ławkami. Obok miejsce biwakowe z możliwość rozbicia do 4 namiotów i ogniskiem (obok zniszczonej przepompowni, przy wale przeciwpowodziowym). Staw ze złagodzonymi skarpami brzegów (bezpieczeństwo dzieci), obie mierzeje zlikwidowane i zastąpione niewielkim wysepkami na ich dzisiejszych końcach (bezpieczne siedliska dla ptactwa wodnego). Wyposażony w duży pomost z możliwością przybijania sprzętu pływającego (kajaki, łódki i rowery wodne), stanowiska wędkarskie, slip oraz budynek przystani (możliwość przechowywania sprzętu pływającego). Całość zanurzona w zieleni parkowej składającej się w większości z drzew iglastych, połączona kanałem żeglugowym ze stawem gimnazjalnym.
V. Bilans terenu.
Wielkość kompleksu około 11 ha:
1. komunikacja – całość ok. 0,8 hektara (w tym parkingi – około 0,7 ha),
2. kąpielisko – całość ok. 1,64 ha:
1) budynek obsługi kąpieliska – ok. 0,1 ha,
2) niecka basenu (nieregularna) – ok. 0,1 ha,
3) brodzik – 0,04 ha,
4) plac zabaw dla dzieci – ok. 0,01 ha,
5) tereny utwardzone ceramiką – ok. 0,16 ha,
6) strefa sportu – ok. 0,1 ha
7) nabrzeże gastronomiczne – ok. 0,03 ha,
promenady – ok. 0,1 ha,
9) plaża i tereny zielone – ok. 1,0 ha.
3. Park ze stawem (całość ok. 7,95 ha).
Park Wodny w Oleśnicy składający się z parku ze stawami, kąpieliska otwartego, basenu krytego, hali wielofunkcyjnej, lodowiska oraz zespołu boisk. Trudno nie zauważyć, iż był on jedną z inspiracji siechnickiej koncepcji.
VI. Zalecenia do projektowania i budowy.
W szczególności zaleca się aby:
1. Zespół projektantów winien zostać wybrany w konkursie.
2. Ostateczne rozmieszczenie, wielkość i funkcje obiektów zostaną określone w projekcie architektonicznym. W celu minimalizacji kosztów dopuszcza się budowę wspólnego zaplecza dla basenu otwartego i basenu krytego.
3. Projektowane budynki mają mieć charakter energetycznie pasywny.
4. Należy założyć wykorzystanie istniejącego uzbrojenia technicznego.
5. Projektując, należy zwrócić uwagę nie tylko na problem kosztów budowy, ale w szczególności na późniejsze koszty eksploatacyjne.
6. Proponowane materiały i rozwiązania konstrukcyjne:
1) budynki:
a) ściany – konstrukcja tradycyjna murowana, ocieplona z zewnątrz (8-10cm),
b) elewacja – tynki z elementami drewna,
c) stropodachy – na płycie żelbetowej z systemem lekkiego ocieplenia od góry,
d) stolarka (drzwi, okna) – drewniana lub PCV,
e) posadzki – z ociepleniem od spodu (na gruncie), w strefach ogólnodostępnych ceramika lub kamień, w pokojach – panele lub wykładzina.
2) niecki: basen, brodzik, baseniki buforowe - stal nierdzewna.
3) przebieralnie wolnostojące – konstrukcja stalowa, obłożona drewnem.
4) nawierzchnie wokół basenu głównego, brodzika, itd.– ceramika.
5) nawierzchnie ścieżek i dróg wewnętrznych – sztuczna sportowa lub kostka betonowa,
6) parking – w systemie płyt ażurowych.
7) należy założyć możliwość swobodnego kształtowanie wielkości i układu przynajmniej części pomieszczeń (konstrukcja szkieletowa obiektu).teren obiektu powinien być oświetlony, posiadać nagłośnienie, być strefą Wi-Fi, itd.
7. Wytyczne do projektu budynku obsługi kąpieliska (całość ok. 610 m2):
1) holl główny - ok. 90 m2,
2) skrzydło wschodnie – ok. 260 m2
a. informacja/ochrona – ok. 15 m2,
• kasa – ok. 15 m2,
• punkt medyczny – ok. 20 m2,
• kawiarnia (sala + barek) – ok. 100 m2 (90 m2 + 10 m2),
• Węzeł sanitarny kawiarni – 10 m2,
• zaplecze kawiarni – ok. 20 m2,
• magazyn (wypożyczalnia sprzętu) – ok. 80 m2,
b. skrzydło wschodnie – ok. 260 m2:
• komunikacja – ok. 30 m2,
• pokój ratownika – ok. 20 m2,
• pomieszczenie biurowe – ok. 20 m2,
• węzeł sanitarny – ok. 25 m2,
• przebieralnia (z szafkami samoobsługowymi) – ok. 90 m2,
• węzeł sanitarny kąpieliska (WC damski, męski i niepełnosprawnych + umywalki) – ok. 60 m2.
• pomieszczenia porządkowe – ok. 10 m2.
c. podpiwniczenie lub osobny obiekt:
• zaplecze techniczne baseny otwartego – ok. 80 m2.
VI. Koszty pierwszych dwóch etapów (park i basen otwarty).
Szacowane koszty (+/- 20 %):
1. Wykup działek wraz z kosztami geodezyjnymi (2,76 ha) około 2 mln zł
2. Parkingi około 0,5 mln zł
3. Kąpielisko otwarte około 12,5 mln zł
4. Park ze stawem około 1 mln zł
--------------------------
Suma około 16 mln zł
Dotacja zewnętrzna (środki unijne, rząd) ok. 50 % - 8mln zł
Udział Gminy około 8 mln zł
Koszt budowy basenu krytego (zależnie od wielkości basenu) od 12 do 19 mln zł.
VII. HARMONOGRAM PRAC
Zakładając , iż w dniu dzisiejszym projekt startuje to:
1. Prace wstępne (uchwalenie zmiany planu zagospodarowania przestrzennego, ustalenie modelu organizacyjnego, określenie parametrów inwestycji, pozyskanie niezbędnych gruntów, określenie etapowania i przyjęcie harmonogramu budowy I etapu – 12 miesięcy.
2. Budowa kąpieliska otwartego:
1) konkursu architektoniczny i wybór projektanta – 6 miesięcy,
2) projektowanie kąpieliska otwartego – 9 miesięcy,
3) przetarg na budowę kąpieliska otwartego – 6 miesięcy,
4) budowa kąpieliska otwartego – 12 miesięcy,
5) wyposażenie i uruchomienie kąpieliska otwartego – 2 miesiące.
2. Budowa basenu krytego (etap II) – 36 miesięcy.
3. Urządzenie parku i stawu – 12 miesięcy.
Podane terminy mają charakter maksymalny.
Grzegorz Roman, Krzysztof Iwanków, Marcin Korytko, Łukasz Kropski
Siechnice, 10. lipca 2015 r.