Siechnice- przyszłość miasta

Dyskusje na temat strony internetowej miasta, propozycje nowych działów.
icodalej
Posty: 108
Rejestracja: czwartek, 23 października 2008, 15:28

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: icodalej »

@GRoman - masz rację ja też nie lubię stać w korkach. Ani w Radwanicach ani na Brochowie, ani nigdzie indziej. Tyle że wezwanie do remontu drogi przez Blizanowice (skądinąd słuszne) brzmi nieco dziwnie w ustach (klawiaturze :wink: ) wysokiego urzędnika Miasta Wrocławia, odpowiedzialnego za transport aglomeracyjny. Tego samego Wrocławia który (poprzez swoich urzędników) od dłuższego czasu robi wszystko aby utrudnić wjazd głównymi ulicami do Wrocławia (zmiana cykli świateł- nie tylko na Opolskiej http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/556783,urzad-zakorkowal-wjazd-do-wroclawia,id,t.html). Zresztą kierowcy wewnątrz Wrocławia wcale nie są traktowani lepiej, co rusz wprowadzane są ograniczenia przepustowości ulic (ostatnio na Legnickiej zrobiono ścieżkę rowerową zamiast jednego pasa ruchu). Pomijając oczywiście wątek, że gdyby władzom Wrocławia zależało na likwidacji (zmniejszeniu) korków na Opolskiej to udrażniałyby takie alternatywne wjazdy jak ten przez Blizanowice- nie robią tego celowo, bo taka jest polityka miasta Wrocław, a przynajmniej jego władz.

GRoman
Posty: 97
Rejestracja: poniedziałek, 1 czerwca 2015, 13:42

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: GRoman »

A dlaczego dziwnie?

1. Problem stanu technicznego drogi Blizanowice - Trestno nie jest sprawą władz Wrocławia. Droga ta jest własnością gminy Siechnice i władze tej gminy nią zarządzają.
O tym, że rusza budowa Wschodniej Obwodnicy Wrocławia - władze naszej gminy wiedziały od 2009 roku. Znały też termin zakończenia inwestycji – rok 2012, która ostatecznie oddana została do użytku w 2013 roku.
Władze gminy Siechnice miały więc wystarczająco dużo czasu aby stosowne prace remontowe na drodze Blizanowice – Trestno przeprowadzić. Miały też możliwość skorzystania z programów pomocowych, choćby z pomocy Wojewody w formie schetynówki (50 % dotacji).
Były też osoby, które wskazywały na potrzebę przeprowadzenia tego remontu.
Dlaczego obwinia Pan władze Wrocławia za brak tego remontu!

2. Niestety nie jestem osobą odpowiedzialną za transport aglomeracyjny. Moje stanowisko pracy nie jest wyposażone w kompetencje wykonawcze, nie zarządzam też żadnym zespołem pracowniczym. Kompetencje wykonawcze w tej dziedzinie we Wrocławiu są rozproszone w kilku instytucjach (miedzy innymi Urząd Miejski, MPK). Poza tym posiada je w części Zarząd Województwa. W części też posiadają instytucje państwowe (kolej, instytucje odpowiedzialne za drogi krajowe).
Ja mogę wnioskować, przygotowywać i składać projekty, opiniować, itd. Takie też działania podejmuje. W sprawie remontu drogi Blizanowice –Trestno zaproponowałem realizacje szerszego programu remontowego obejmującego wszystkie lokalne wjazdy do Wrocławia. Finansowanie tego programu byłoby oparte o środki unijne (program aglomeracyjny ZIT). Zobaczymy czy projekt ten znajdzie wystarczające poparcie.

3. Osobiście nie łączyłbym naszych lokal kłopotów z drogą Blizanowice –Trestno z problemami polityki Wrocławia w kwestii organizacji ruchu w naszej regionalnej stolicy.
Po latach eksperymentowania, organizację ruchu we Wrocławiu oparto na kilku założeniach, z których jednym z najważniejszych jest zasada niedopuszczania do zakorkowania centrum miasta. Aby do tego nie dopuścić steruje się potokami ruchu na wjazdach do miasta i na przepływach miedzy dzielnicowych. Można oczywiście mieć pretensje o to do władz miasta. Tylko czy lepiej jednocześnie wpuścić wszystkie samochody do centrum i zablokować je. Czy też uwalniać je równomiernie i utrzymać przepustowość układu drogowego.

4. Rowerzysta ma takie samo prawo do korzystania z drogi jak kierowca w samochodzie. Przez wiele lat tego nie dostrzegaliśmy. W naszej gminie nadal ich nie do końca dostrzegamy. Szkoda, że od lat nie mogę przekonać władz naszego miasta o konieczności zaprojektowania i budowy nowoczesnego układu ścieżek rowerowych.

5. Władzom Wrocławia leży na sercu ograniczenie i likwidacja korków nie tylko na ul. Opolskiej ale również na każdym innym wjeździe do miasta. Władze te, nie żądają od innych gmin pomocy w tej kwestii. Wystarczy jak inne gminy nie będą im przeszkadzać.
Sprawa korków na ul. Opolskie może ulec szybkiej poprawie, kluczem jest budowa Mostu Wschodniego, czyli połączenia ul. Krakowskiej i ul. Mickiewicza.
Dodatkowo, dużą poprawę na wszystkich wjazdach do Wrocławia, dałaby realizacja zgłoszonego przeze mnie projekt remontu wszystkich lokalnych wjazdów do Wrocławia (u nas dwóch: Zacharzyce – Brochów i Blizanowice – Trestno – Opatowice).

Oby obie te inwestycje szybko zostały zrealizowane.

GRoman

icodalej
Posty: 108
Rejestracja: czwartek, 23 października 2008, 15:28

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: icodalej »

Ad. 1. OK, ta trasa była kiedyś lokalną, mało uczęszczaną drogą. Zmieniło się to po otwarciu WOW, od tego czasu stała się jednym z istotnych wjazdów do Wrocławia czyli de facto stała się drogą o znaczeniu co najmniej powiatowym a i dla Wrocławia mogłaby być istotnym elementem trasy odciążającej Strachocińską i Opolską. Dobrze, że władze powiatu i sąsiednich gmin zrozumiały to i choć symbolicznie dokładają się do tej drogi. Natomiast Wrocław dalej udaje że problem go nie dotyczy, co jest zresztą dla mnie zrozumiałe bo konsekwentna antysamochodowa polityka władz Wrocławia jest powszechnie znana (wystarczy poczytać wrocławskie fora).
Ad. 2. no trudno, jeśli niewiele się da ...
Ad. 3. Nie da się tego nie łączyć (p. ad 1). Jedyny pomysł władz Wrocławia na "niekorkowanie" centrum to ograniczanie przepustowości (i ilości) wjazdów do Wrocławia.
Ad. 4. Tak, rowerzysta ma takie same prawa (i obowiązki). Niestety mam wrażenie, że we Wrocławiu "rowerzysta może więcej".
Ad. 5. Nie widzę związku Mostu Wschodniego z likwidacją korków na Opolskiej. Jeśli już to korki wzrosną bo most "wyrówna" korki na Opolskiej i Strachocińskiej (jeszcze bardziej zakorkowanej).

Podsumowując- nie da się pominąć wpływu Wrocławia na szeroko rozumiany układ komunikacyjny gmin ościennych. Tak czy inaczej jest on w dużej mierze zależny od pomysłów i działań Wrocławia. A że aktualne trendy we Wrocławiu nie sprzyjają indywidualnej komunikacji samochodowej to każdy widzi. Dlatego raczej mało realnie widzę zaangażowanie się Wrocławia w remonty lokalnych wjazdów.
Oczywiście inną sprawą (wykraczającą poza ten wątek) jest ogólna dyskusja na temat komunikacji aglomeracyjnej. Generalnie trend na ograniczanie komunikacji indywidualnej nie jest zły - tyle że musi być coś w zamian. Jak na razie w zamian nie ma żadnych rozsądnych zintegrowanych pomysłów. Komunikacja zbiorowa będzie dla większości sensowną alternatywą tylko jeśli czas dojazdu do wybranego punktu we Wrocławiu będzie krótszy albo choć niewiele dłuższy niż samochodem. Dotyczy to też oczywiście komunikacji w samym Wrocławiu. Ostatnio miałem okazję jeździć komunikacją miejską w Warszawie (nie metrem), jakiś czas temu w Trójmieście i mam wrażenie, że tam radzą sobie z tym zadaniem dużo lepiej niż we Wrocławiu.

express
Posty: 49
Rejestracja: poniedziałek, 20 lipca 2015, 20:56

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: express »

park&ride na każdej większej dojazdówce do wro wraz z doprowadzeniem tras bus/tram do nich zamiast mitycznego metra, dobra komunikacja pierścieniowa pomiędzy gminami tu np.: Siechnice-Czernica, przy okazji może propozycja strategii gminy: stworzenie ponadstandardowej edukacji informatycznej - zamiast pomysłów z przeznaczaniem budżetowej kaski na zbiorowe moczenie tyłków, myślę że zwiększyłoby to atrakcyjność gminy dla inwestorów, wspomogłoby edukację, zapewniłoby lepszą przyszłość mieszkańcom

GRoman
Posty: 97
Rejestracja: poniedziałek, 1 czerwca 2015, 13:42

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: GRoman »

Nie jest prawdą, że miasto Wrocław nie dostrzega sytuacji jaki wytworzyła budowa Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Problem jest jednak w skali przedsięwzięć jakie muszą zostać zrealizowane na terenie obu gmin ((Siechnickiej i Wrocławskiej) aby należycie powstałą sytuację wykorzystać.

Modernizacja drogi Blizanowice – Trestno to wydatek maksimum 4 mln złotych i jeden rok budowy. Każdy przyzna, że to niezbyt duże obciążenie dla gminy Siechnice (i pozostałych samorządów – beneficjentów nowego połączenia).

Modernizacja i rozbudowa układu komunikacyjnego Wrocławia tak aby ruch samochodowy z tego nowego wjazdu nie zakorkował tej części miasta to kilkadziesiąt (a w pełnej wersji kilkaset milionów zł) i kilka (kilkanaście) lat budowy.

Dlaczego?

Na terenie gminy Siechnice jest do wykonania raptem 800/1000 m nowej drogi.
Na terenie Wrocławia (w pełnej wersji) jest do:
1. wyremontowania cała ul. Opatowicka i cała ul. Międzyrzecka,
2. wybudowania Most Wschodni wraz z bezkolizyjnym węzłem z ul. Międzyrzecką,
3. wyremontowania Mostu Oławskiego,
4. przebudowania układ komunikacyjny na Placu Społecznym.

Oczywiście inwestycje wrocławskie można etapować w czasie.
Kluczem jest Most Wschodni.
I dlatego Wrocław od kilku lat próbuje doprowadzić do rozpoczęcia jego budowy. Przeciw temu protestuje (jak na razie skutecznie) część mieszkańców Biskupina i Sempolna oraz grupy ekologów.

Dlaczego Most Wschodni jest tak ważny?

Ponieważ bez niego nie można wprowadzić do Wrocławia rosnącego ruchu samochodowego jaki będzie generować zmodernizowane połączenie Wsch. Obw. Wrocławia – Centrum Wrocławia. O tym, że już był z tym problem świadczyły korki jakie zaczynały się tworzyć na ul. Na Grobli jeszcze przed zamknięciem drogi Blizanowice – Trestno.

Aby nie doszło do całkowitego zakorkowania ul. Na Grobli trzeba częściowo rozśrodkować ruch przed pl. Społecznym. Do placu powinni dojeżdżać tylko Ci, którzy chcą jechać do Centrum Wrocławia. Ci, którzy chcą jechać na północ lub na południe miasta powinni skorzystać z wybudowanego Mostu Wschodniego i łącznika Most Wschodni – ul. Krakowska.
W przyszłości, gdy ruch generowany ze wschodniej obwodnicy przez Blizanowice – Trestno będzie narastał, aby nie dopuścić do zablokowania się pl. Społecznego będzie on wymagał znacznej przebudowy.

Most Wschodni wraz z łącznikiem z ul. Krakowską zmniejszy także korki na ul. Opolskiej gdyż ułatwi dostanie się do północnych dzielnic Wrocławia bez konieczności przebijania się przez ul. Traugutta i pl. Społeczny.

Gdyby jeszcze udało się namówić władze Wrocławia do udrożnienia pustej dziś ul. Kościuszki?

Na przykład poprzez:
przywrócenie jej ruchu na wszystkich 4 pasach (pogonienie parkujących na jezdni) oraz do ruchu choć na jednym pasie od ul. Pułaskiego do pl. Kościuszki. To ... byłoby łatwiej dojechać z naszego kierunku do Centrum i dalej.

GRoman

GRoman
Posty: 97
Rejestracja: poniedziałek, 1 czerwca 2015, 13:42

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: GRoman »

Nie jest prawdą, że miasto Wrocław nie dostrzega sytuacji jaki wytworzyła budowa Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Problem jest jednak w skali przedsięwzięć jakie muszą zostać zrealizowane na terenie obu gmin ((Siechnickiej i Wrocławskiej) aby należycie powstałą sytuację wykorzystać.

Modernizacja drogi Blizanowice – Trestno to wydatek maksimum 4 mln złotych i jeden rok budowy. Każdy przyzna, że to niezbyt duże obciążenie dla gminy Siechnice (i pozostałych samorządów – beneficjentów nowego połączenia).

Modernizacja i rozbudowa układu komunikacyjnego Wrocławia tak aby ruch samochodowy z tego nowego wjazdu nie zakorkował tej części miasta to kilkadziesiąt (a w pełnej wersji kilkaset milionów zł) i kilka (kilkanaście) lat budowy.

Dlaczego?

Na terenie gminy Siechnice jest do wykonania raptem 800/1000 m nowej drogi.
Na terenie Wrocławia (w pełnej wersji) jest do:
1. wyremontowania cała ul. Opatowicka i cała ul. Międzyrzecka,
2. wybudowania Most Wschodni wraz z bezkolizyjnym węzłem z ul. Międzyrzecką,
3. wyremontowania Mostu Oławskiego,
4. przebudowania układ komunikacyjny na Placu Społecznym.

Oczywiście inwestycje wrocławskie można etapować w czasie.
Kluczem jest Most Wschodni.
I dlatego Wrocław od kilku lat próbuje doprowadzić do rozpoczęcia jego budowy. Przeciw temu protestuje (jak na razie skutecznie) część mieszkańców Biskupina i Sempolna oraz grupy ekologów.

Dlaczego Most Wschodni jest tak ważny?

Ponieważ bez niego nie można wprowadzić do Wrocławia rosnącego ruchu samochodowego jaki będzie generować zmodernizowane połączenie Wsch. Obw. Wrocławia – Centrum Wrocławia. O tym, że już był z tym problem świadczyły korki jakie zaczynały się tworzyć na ul. Na Grobli jeszcze przed zamknięciem drogi Blizanowice – Trestno.

Aby nie doszło do całkowitego zakorkowania ul. Na Grobli trzeba częściowo rozśrodkować ruch przed pl. Społecznym. Do placu powinni dojeżdżać tylko Ci, którzy chcą jechać do Centrum Wrocławia. Ci, którzy chcą jechać na północ lub na południe miasta powinni skorzystać z wybudowanego Mostu Wschodniego i łącznika Most Wschodni – ul. Krakowska.
W przyszłości, gdy ruch generowany ze wschodniej obwodnicy przez Blizanowice – Trestno będzie narastał, aby nie dopuścić do zablokowania się pl. Społecznego będzie on wymagał znacznej przebudowy.

Most Wschodni wraz z łącznikiem z ul. Krakowską zmniejszy także korki na ul. Opolskiej gdyż ułatwi dostanie się do północnych dzielnic Wrocławia bez konieczności przebijania się przez ul. Traugutta i pl. Społeczny.

Gdyby jeszcze udało się namówić władze Wrocławia do udrożnienia pustej dziś ul. Kościuszki?
Na przykład poprzez:
przywrócenie jej ruchu na wszystkich 4 pasach (pogonienie parkujących na jezdni)
oraz dopuszczenie do ruchu choć na jednym pasie od ul. Pułaskiego w kierunku pl. Kościuszki. To ... byłoby łatwiej dojechać z naszego kierunku do Centrum i dalej.
GRoman

mmilk
Posty: 40
Rejestracja: wtorek, 30 września 2014, 09:03

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: mmilk »

Panie Grzegorzu, ja naprawdę nie rozumiem jak inwestycje naszej gminy w tę drogę tak się kurczą.
Wydaje mi się że na tej trasie trzeba wybudować cała obwodnice miejscowości Blizanowice, bo ktoś projektując obwodnice Wrocławia nie zauważył, że tamtędy, już w tamtym czasie, ruszył alternatywny dojazd do Wrocławia i przyłączył Blizanowice za miejscowością a nie przed. Więc koszty przebudowy tej drogi rosną dramatycznie.
A ponadto chyba trzeba porównać budżety gmin to przecież kilkadziesiąt a możne i kilkaset razy więcej.
Przerzucanie całej odpowiedzialności na naszą gminę chyba jest nie na miejscu, ale mogę zrozumieć, że nie należy mówić źle o swoim pracodawcy.
Wrocław dużo mówi o transporcie zorganizowanym ale niestety w chwili obecnej jest mniej lini tramwajowych niż jeszcze w latach osiemdziesiątych, koncepcje metra zamiast wykorzystania dobrodziejstwa trakcji kolejowych ich remont i modernizacja powoduja, że mieszkańcy takich miejscowości jak Siechnice nadal będą dojeżdżać do pracy samochodami.

GRoman
Posty: 97
Rejestracja: poniedziałek, 1 czerwca 2015, 13:42

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: GRoman »

Z tego co wiem to nasza gmina posiada już projekt przebudowy tej drogi w warincie tradycyjnym, tj. po śladzie istniejącego połączenia.

Ze swej strony proponowałem jeden z dwóch wariantów.
Pierwszy "przejścia przez Blizanowice najkrótszym odcinkiem" - droga (od strony Siechnic) miał wejść w zabudowę wsi w dotychczasowym miejscu i zamiast skręcać w prawo przez plac miała iść prosto. Dopiero za istniejącą zabudową wsi skręcać w prawo do drogi Blizanowice - Trestno.
Drugi "mała obwodnica Blizanowic" - droga ze zjazdu z Wschodniej Obwodnicy Wrocławia miała skręcić dużym łukiem w prawo i po dojściu do nasypu WOW w jego cieniu ominąć zabudowę wsi od strony północnej. Ta mała "obwodnica" Blizanowic łączyłaby się z drogą Blizanowice - Trestno zaraz za pętlą autobusową w Blizanowicach.

Władze gminy wybrały do realizacji wariant tradycyjny. w właśnie w tym wariancie przebudowa ma kosztować ok. 4 mln zł.
Mając na uwadze dotację z funduszu "schetynówek" - 50 %, nie licząc partycypacji powiatu wrocławskiego, gminy Czernica i ewentualnie Oławy mówimy wydatku z budżetu naszej gminy na poziomie 2 mln zł.
Moim zdaniem warto wydać te pieniądze i poprawić dolę naszych mieszkańców, którzy dziś co rano tracą w korku co najmniej 20/30 min.

Porównując budżety gmin zawsze należy to robić w odniesieniu do jakiegoś parametru. Inaczej nie ma to sensu.
Najprostszy to dochód gminy na 1 mieszkańca. Wrocław ma ich ok. 630 tys., nasza gmina ok. 18,5 tys. W roku 2014 dochód Wrocławia na jednego mieszkańca wyniósł 5587 zł. Dochód naszej gminy w roku 2013 wyniósł 3840 zł. Nasz dochód (pomijając roczną różnice danych) stanowił więc 68,7 % dochodów Wrocławia.
Wrocław jest miastem na prawach powiatu, realizuje więc szereg zadań, których nie ma w budżecie naszej gminy, ale nasi mieszkańcy z nich korzystają. Wymienię choćby dwa - oświata na poziomie ponad gimnazjalnym i kultura wyższa.
Jeśli się uwzględni koszty tych ponadnormatywnych zadań to bez cienia błędu można powiedzieć, iż jest tylko kilku/kilkunastoprocentowa różnica w dochodach pomiędzy Wrocławiem a naszą gminą.
Niech więc każdy realizuje swoje zadania, na swoim obszarze, na swój koszt i nie ogląda się na innych.

GRoman

Ps. Proszę mi nie zarzucać koniunkturalizmu. Staram się jedynie być obiektywny. Zawsze stałem na stanowisku, że problem modernizacji drogi Blizanowice - Trestno to problem gminy Siechnice (właściciel drogi), Marszałka (art. 16, ust. 2 ustawy "o drogach") oraz gmin, których mieszkańcy z niej korzystają, nade wszystko gminy Czernica.
Zresztą nie przypadkiem zbliżoną linie negocjacyjną prezentują władze naszej gminy.

GRoman
Posty: 97
Rejestracja: poniedziałek, 1 czerwca 2015, 13:42

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: GRoman »

KOLEJNE WYRÓŻNIENIE SIECHNIC

Kilka dni temu na konferencji w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, poświęconej wydatkowaniu środków unijnych w rozpoczynającej się nowej perspektywie, wśród materiałów szkoleniowych rozprowadzano ciekawą publikację dotyczącą najlepszych projektów urbanistycznych zrealizowanych w Polsce w ostatnich kilku latach.
Książka ukazała się pod tytułem „Wspólna przestrzeń wspólne dobro. Dobre praktyki w kształtowaniu ładu przestrzennego”.
Już w przedmowie Pani Wicepremier i Minister Elżbieta Bieńkowska wskazała wyraźnie na znaczenie tej publikacji, stwierdzając iż „Głównym celem opracowania jest przedstawienie sposobu myślenia o kształtowaniu zurbanizowanej przestrzeni, jaki Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju pragnie promować”. A odpowiedzialny za przygotowanie publikacji Pan Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju uzasadniając wybór tych a nie innych projektów stwierdził „W procedurze identyfikacji dobrych praktyk zastosowano metodologię opartą na zobiektywizowanych kryteriach (...). Do zestawienia wybrano projekty o możliwie dużej skali przestrzennej i dużym zakresie oddziaływania (...). W odniesieniu do nowo realizowanych obiektów szczególną uwagę zwracano na ich porządkującą funkcję. Mając na uwadze „przywracanie ładu przestrzennego”, szukano inwestycji, których realizacja prowadziła do naprawienia popsutej przestrzeni lub też wyraźnie wyznaczyła taki kierunek jej kształtowania, aby kolejne obiekty wpisywały się w narzucony pozytywny wzorzec”.

Publikacja przedstawia 28 projektów. Ich lokalizacja nie rozkłada się równomiernie na mapie Polski. Przewaga dużych miast jest ewidentna. Nie jest to przypadek, ani rezultat subiektywnego wyboru, ale pochodna stanu myślenia o otaczającej nas przestrzeni.
Każdy projekt przedstawiony jest osobnym artykułem zawierającym: metrykę projektu, krótki jego opis oraz konkluzję wskazująca na jego znaczenie i promowane przez ten projekt wartości. Całość zilustrowana jest serią zdjęć.

Cieszy fakt, iż wśród tych 28 projektów znalazło się aż cztery z Dolnego Śląska – dwa z Wrocławia, jeden powiatu wrocławskiego i jeden z Siechnic. Projekty wrocławskie to: modernizacja i rozbudowa domu towarowego „Renoma” oraz przystanek komunikacji publicznej przy „Stadionie Miejskim”. Projekt Powiatu Wrocławskiego to System Informacji Przestrzennej „wroSIP”.
Projekt siechnicki to budowa rynku wraz z ratuszem. Podkreślając jego wybór autorzy publikacji wskazali w szczególności na „dobry plan i konsekwencję” w jego realizacji. Wysoki poziom zawodowy pracowni architektonicznej i jej twórczą współpracę z reprezentacją mieszkańców. Profesjonalizm i odwagę przyjętych wspólnie rozwiązań, które u wielu nie zaangażowanych w proces mogło wydawać się kontrowersyjnymi.
Dalej autorzy podkreślili, że:
„Trudno ocenić rezultaty trwającej inwestycji, tym bardziej, że na realizacje wciąż czeka jej główna część, czyli reprezentacyjny plac między kościołem a ratuszem. To, co już powstało, budzi jednak uznanie. Cieszy wyjątkowe, kompleksowe podejście do utworzenia nowej centralnej dzielnicy. Na uwagę zasługuje zaangażowanie mieszkańców w trakcie prac koncepcyjnych (...). Czytelny jest proces planistyczny – modyfikacja planu miejscowego w oparciu o wybraną koncepcję. Zapewnia to realizację w przyjętym pierwotnym kształcie, przywodzącym na myśl dobrą urbanistykę i architekturę miast holenderskich. Bardzo ważnym akcentem nowego centrum jest gmach ratusza o prostej nowoczesnej formie odwołującej się do lokalnej tradycji budownictwa czerwoną, licowaną cegłą. Forma i proporcję budynku czynią z niego akcent wyjątkowy, który zdążył stać się już ikoną niewielkiego miasteczka. Niewielkiego, ale wyjątkowego. Mało jest bowiem miejscowości, których władze (i niektórzy mieszkańcy – przypis G. Roman) wykazują taką dbałość o urbanistykę”,
oraz, że
„Przykład Siechnic pokazuje, jak właściwie wykorzystać demograficzną koniunkturę. W obliczu coraz silniejszej migracji mieszkańców Wrocławia Siechnice zabezpieczyły się przed chaotycznym rozwojem, tworząc w odpowiednim czasie dobre warunki do życia i zamieszkiwania w budowanym centrum”.

Cieszy ten wielki sukces naszego miasteczka. Konkurencja była niezwykle silna. O wrocławskich realizacji już wspomniałem. Ale byli jeszcze inni, wymienię niektórych: Łódzka „Manufaktura”, Małopolski Ogród sztuki w Krakowie, Centrum Nauki „Kopernik” w Warszawie, Starówka w Elblągu, Port Lotniczy Lublin, Stary Browar – Centrum Sztuki i Biznesu w Poznaniu, Park Kulturowy Stare Miasto Kraków, itd.
Cieszy ten sukces tym bardziej, iż jego autorami są nasi mieszkańcy. Zarówno Ci, którzy pracowali przy projekcie jako strona społeczna, jak i Ci, którzy tworzyli go od strony zawodowe – architektonicznej.
Dodatkowego smaczku tej publikacji dodaje fakt, iż wszystkie trzy budowlane z Dolnego Śląska zostały zaprojektowane przez zespół pod kierunkiem naszego mieszkańca Pana Zbigniewa Maćków.

GRoman

PS. W ciągu kilku dni postaram się aby publikacja była dostępna w naszej siechnickiej bibliotece.

GRoman
Posty: 97
Rejestracja: poniedziałek, 1 czerwca 2015, 13:42

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: GRoman »

"Nie lubię poniedziałków" - kto dziś pamięta tę świetną komedię obyczajową w reżyserii Tadeusza Chmielewskiego ze wspaniałą rolą Bohdana Łazuki. Warszawa lat siedemdziesiątych pełna absurdów komunistycznej Polski.
Dlaczego o tym wspominam?
Bo też zaczynam "nie lubić poniedziałków".
Poniedziałek rano na naszym ukochanym dojeździe do Wrocławia (droga nr 94) jest zawsze trudny. Ale to co się zaczyna dziać w poniedziałki od października każdego roku?
Wrócili studenci, mniej nas Panie w opiece!
Zwykle wyjeżdżając z domu około siódmej, stałem w radwanickim korku ok. 20 minut.
Dziś było to już 35 minut. A dobrze, że nie padało nie było mgły.
Mam nadzieję, ze chociaż na okres zbliżającego się remontu drogi w Radwanicach władze naszej gminy odblokują zamknięty przejazd przez Blizanowice i Trestno.
GRoman
PS. Trudny jest też czwartek. Nie wiem tylko dlaczego?

GRoman
Posty: 97
Rejestracja: poniedziałek, 1 czerwca 2015, 13:42

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: GRoman »

Dziś stało się to, czego się obawiałem - przyszła mgła. I to gęsta.
Wyjechałem z domu o zwykłej porze, kilka minut przed siódmą. Korek w Radwanicach pojawił się już na początku Radwanic, za mostkiem na rzeczce Szalunie.
Jest jednak nadzieja. Lada moment władze gminy odblokują przejazd przez Blizanowice i Trestno. Remont trwał kilka dniu (w połowie ubiegłego tygodnia jeszcze nie było żadnych oznak wskazujących na podjęcie prac). Z szacunku "na oko" kosztował kilkadziesiąt tysięcy (może 50 tys. zł).
Kilka dni, parę złotych i co, po problemie?
GRoman

GRoman
Posty: 97
Rejestracja: poniedziałek, 1 czerwca 2015, 13:42

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: GRoman »

Rano sprawdziłem drogę Blizanowice - Trestno.

Dziś o godzinie 7.00 wylądowałem na rondzie w Siechnicach. Droga do Wrocławia przez Radwanice nie wyglądała dobrze. Mając kilka minut rezerwy zdecydowałem się przetestować przejazd przez Blizanowice - Trestno.
Na miejscu okazało się, iż mimo że dalej obowiązują zakazy ustawione przez władze naszej gminy komunikacja idzie w najlepsze. Zwłaszcza kierowcy z kierunku gminy Czernica wykazywali kompletny brak szacunku dla stojących zakazów.
Rzeczywiście - stan drogi uległ poprawie (przy Trestnie jakaś ekipa drogowców wykonywała ostatnie prace kosmetyczne). Na pierwszy rzut oka zakres prac remontowych nie był zbyt duży. Jeśli się nie mylę polegały one na podsypaniu poboczy klińcem i jego zagęszczeniu (może były jeszcze jakieś inne roboty dziś już zakryte?). Podsypanie to doprowadziło do zrównały się wysokością poboczy z jezdnią.
Innymi słowy: na drodze wykonano to co zarządca wykonuje w ramach bieżącej eksploatacji drogi i jej utrzymaniu.
Jeśli takie roboty będzie się wykonywać co kilka miesięcy (3/4 miesiące) to drogę tę będzie można eksploatować aż do rozpoczęcia jej generalnej przebudowy.
Co to da?
Trzy dni temu na przejechanie drogi: korek w Radwanicach - ul. Karwińska we Wrocławiu straciłem 35 minut. Dziś przejechanie drogi od ronda w Siechnicach do pl. Społecznego zajęło mi 16 minut.
Czyż nie jest o co zabiegać ?

GRoman

GRoman
Posty: 97
Rejestracja: poniedziałek, 1 czerwca 2015, 13:42

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: GRoman »

A jednak prawdą jest, iż w każdej plotce jest ziarno prawdy.
Mówili, mówili i w końcu otworzyli!

Od wczoraj, ponownie jeździmy przez Trestno - Blizanowice. Dziś dojazd z domu do mostu Oławskiego we Wrocławiu zajął mi tylko 15 minut. Jak za dawnych dobrych czasów.

Parę złotych, drobny remont, kilka dni i o ile wygodniejszy, szybszy i mniej stresujący poranny dojazd do szkoły i do pracy. Tak trzymać Panie Burmistrzu. Niech ta świeżo otwarta droga służy nam aż do dnia rozpoczęcia remontu kapitalnego w Trestnie i Blizanowicach.

GRoman

rafal.siechnice
Posty: 2
Rejestracja: środa, 7 października 2015, 07:33

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: rafal.siechnice »

wiele dróg jest jeszcze do zrobienia ale jestem dobrej mysli :)

ODPOWIEDZ