Siechnice- przyszłość miasta

Dyskusje na temat strony internetowej miasta, propozycje nowych działów.
grom
Posty: 693
Rejestracja: wtorek, 30 marca 2010, 09:15

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: grom »

1. Trochę historii.
W 1990 roku (w momencie startu samorządów w Polsce) wSiechnicach funkcjonował Publiczny Ośrodek Zdrowia przy ul. Osiedlowej składający się z dwóch połączonych mieszkań. Niestety już w 1992 roku, w związku z przekształceniami Zakładów Ogrodniczych umowa najmu została Gminie wypowiedziana. Ówczesne władze zdecydowały się na adaptację (rozbudowa) obiektu po Gminnym Żłobku zlokalizowanym przy ul. Kolejowej. Obiekt przewidywany był dla obsługi populacji liczącej ok. 6 tysięcy mieszkańców (Siechnice i najbliższa okolica). To co wówczas (lata 1994/95) zostało zrealizowane funkcjonuje do dziś.
2. W opracowanej po powodzi 1997 roku Strategii Siechnic Siechnice nasz miasto wskazano na konieczność budowy nowego ośrodka zdrowia w nowym miejsc. Po różnych przymiarkach ostatecznie przewidziano lokalizację tej placówki w przyszłym nowym centrum naszego miasteczka. Stosowny plan przestrzenny został uchwalony w 2005 roku.
3. Przewidywana lokalizacja to wnętrze podwórkowe we wschodniej części naszego rynku (dziś to ta zielona łąka na wprost ratusza). Od ulic Kościelnej i Jana Pawła II będą zbudowane bloki mieszkalne (4 i 5 kondygnacji) z przejściami bramowymi. A w środku duży parking i przychodnia.
4. Na początku 2013 roku została opracowana społecznie koncepcja obejmująca propozycję przekształceń w gminnej służbie zdrowia oraz program funkcjonalno-użytkowy nowej przychodni w Siechnicach. Koncepcja zakłada budowę obiektu o powierzchni ok. 2.000 m2 z pełną gamą usług. W koncepcji podano również proponowany harmonogram prac, szacunkową analizę kosztów oraz możliwe warianty pozyskania podmiotów inwestujących. Dokument został przekazany władzom Gminy.
5. Życzę miłej lektury.

„Tezy do projektu przekształceń w służbie zdrowia w gminie Siechnice oraz program funkcjonalno-użytkowy nowej przychodni zdrowia zlokalizowanej w Siechnicach”

A. Tezy do projektu przekształceń w służbie zdrowia

I. Warunki graniczne projektu.

Zakładamy, że:
- w Polsce:
1. pogłębiać się będzie koncentracja i prywatyzacja sektora usług medycznych,
2. rosnąć będą dysproporcje w dostępie do tych usług, zarówno w zakresie przestrzennym, ilościowym jak i jakościowym,
3. pogłębiać będzie się luka pomiędzy możliwościami finansowymi Narodowego Funduszu Zdrowia a potrzebami systemu opieki zdrowotnej,
4. nowa perspektywa pomocy unijnej (2014-2020) stanowi ostatnią szansę na uzyskanie wsparcia finansowego dla budowy ośrodka zdrowia w Siechnicach.
- w gminie:
5. utrzyma się dotychczasowe tempo wzrostu liczby mieszkańców Siechnic. Około 2020
roku miasto Siechnice osiągnie poziom 8,5 tys. a gmina zbliży się do 25 tys. mieszkańców,
6. nasze miasto stanie się miejscem koncentracji usług dla obszarów przyległych (gmina Czernica, części gmin Oława i Żórawina),
7. pogłębiać się będą potrzeby i wymagania pacjentów w przedmiocie świadczonych usług medycznych,
8. rosnąć będzie akceptacja społeczna dla korzystania z odpłatnych usług medycznych.
9. opinia publiczna w coraz większym stopniu, będzie czynić odpowiedzialnym za dostęp i jakość usług medycznych świadczonych mieszkańcom władze lokalne.

II. Podstawowe informacje o Zespole Opieki Zdrowotnej w gminie Siechnice.

Św. Katarzyna Siechnice
1. Zatrudnienie(liczba osób, a nie liczba etatów) 53 osoby 25 osób
2. Powierzchnia obiektów 1.100 m2 684 m2
3. Liczba zarejestrowanych pacjentów ok. 5.000 ok. 9.000

III. Założenia projektu.

1. wskaźniki maksymalne dla podstawowej opieki medycznej (określające przybliżoną liczbę zarejestrowanych pacjentów przypadających na osobę świadczącą podstawowe usługi medyczne):
1). 2,5 tysiąca zarejestrowanych pacjentów na lekarza POZ,
2). 3,0 tysiące zarejestrowanych pacjentów na lekarza stomatologa,
3). 2,5 tysiąca zarejestrowanych pacjentów na pielęgniarkę środowiskową (rodzinną),
4). 6,0 tysięcy zarejestrowanych pacjentów (kobiet) na położną środowiskową (rodzinną),
5). 0,8 tysiąca uczniów na pielęgniarkę środowiskową (szkolną),
6). 15,0 tysiąca zarejestrowanych pacjentów na lekarza pozostającego w gotowości (godziny wieczorne, dni wolne, świąteczne, itd.).
2. organizacja opieki zdrowotnej w naszej gminie będzie oparta na koncentracji usług w dużych obiektach (Siechnice, Św. Katarzyna).
3. będzie następował wśród mieszkańców wzrost zapotrzebowania na specjalistyczne usługi medyczne; usługi medyczne w domu, usługi medyczne świadczone w godzinach popołudniowych, nocnych oraz w dni wolne od pracy,
4. część specjalistycznych konsultacji medycznych odbywać się będzie w obu zlokalizowanych na terenie gminy Siechnice placówkach opieki medycznej,
5. usługi specjalistyczne w gminnych przychodniach świadczone będą zarówno bezpłatnie (świadczenia NFZ, prywatne ubezpieczenia) jak i odpłatnie (wolny dostęp),
6. postępować będzie koncentracja usług z zakresu technik diagnostycznych (np. rentgen, badania krwi i moczu, itd.),
7. przychodnie oprócz statutowo określonych bezpłatnych i płatnych usług medycznych będą ułatwiały zakup sprzętu rehabilitacyjnego, leków, organizować szkolenia, itp.
8. z pośród dwu przychodni w naszej gminie obiekt w Siechnicach w najbliższych latach utraci zdolność do świadczenia usług medycznych. Niezbędna jest zatem budowa nowego ośrodka zdrowia w Siechnicach.

IV. Proponowany model własnościowo-organizacyjny projektu.

W okresie kilku najbliższych lat nasza gmina będzie miała ograniczone możliwości budowy z własnych środków nowego ośrodka zdrowia w Siechnicach. W tych warunkach chcąc poprawić jakość usług medycznych w naszej gminie musimy rozważyć kilka wariantów działań:
1. reorganizacji gminnej służby zdrowia oraz budowę nowego ośrodka zdrowia w Siechnicach zrealizuje gmina w oparciu o dotacje zewnętrzne oraz własne zasobu i możliwości,
2. reorganizacji gminnej służby zdrowia oraz budowę nowego ośrodka zdrowia w Siechnicach zrealizuje gmina w trybie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Zwrot zainwestowanych kapitałów nastąpi poprzez spłatę lub przekazanie części udziałów w gminnej spółce medycznej,
3. gmina zwiąże naszego ZOZ-u z innym silnym podmiotem publicznym oferującym medyczne usługi specjalistyczne na odpowiednim poziomie; na tyle silnym, aby mógł udźwignąć reorganizację naszej gminnej służby zdrowia i budowę nowego ośrodka zdrowia w Siechnicach,
4. nastąpi przejęcie naszego ZOZ-u (tj. naszego rynku usług medycznych) przez dobrze prosperujący na rynku Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej, który również zreorganizuje naszą gminną służbę zdrowia i wybuduje nowy ośrodek zdrowia w Siechnicach.

We wszystkich wymienionych wariantach reformę usług medycznych w gminie należy rozpocząć od:
1. podjęcia decyzji określającej ostateczny model prawny funkcjonowania naszej gminnej służby zdrowia.
2. podjęcia decyzji o budowie nowego obiektu dla siechnickiej służby zdrowia i ostatecznego określenia jego lokalizacji,
3. precyzyjnego ustalenia zakresu świadczonych usług medycznych w poszczególnych placówkach oraz parametrów kubaturowych, wyposażenia i terminu oddania do użytku nowego ośrodka zdrowia.

B. Tezy do programu funkcjonalno użytkowy budynku nowej przychodni zdrowia zlokalizowanej w Siechnicach.

I. Proponowany układ świadczeń medycznych realizowanych w nowo wybudowanym ośrodku zdrowia w Siechnicach.

Usługi podstawowe:
1. internistyczne.
2. pediatryczne.
3. położnictwa i ginekologii.
4. stomatologiczne.
5. specjalistyczne, w tym:
1). zabiegowe:
a. chirurgia ogólna,
b. urazowo-ortopedyczne,
2). nie zabiegowe:
a. alergologiczne,
b. chorób płuc (pulmonologiczne),
c. dermatologiczne i wenerologiczne,
d. diabetologiczne,
e. geriatryczne,
f. kardiologiczne (w tym Holter i EKG),
g. neurologiczne,
h. otolaryngologiczne,
i. okulistyczne,
j. onkologiczne,
k. psychiatryczne,
l. reumatologiczne.
6. inne:
a. poradnia ginekologiczno-położnicza,
b. medycyna pracy,
c. punkty zabiegowe,
d. punkt pobrań,
e. punkt szczepień,
f. sterylizacja,
g. poczekalnie.
7. pomieszczenia administracyjne i obsługi:
a. rejestracja,
b. administracja,
c. księgowość,
d. dyrekcja.
8. pomieszczenia techniczne (np. serwerownia, magazyny, węzeł cieplny, archiwum, winda, itd.).
9. pomieszczenia socjalne i porządkowe (np. szatnie, węzły sanitarne, pokój śniadaniowy, itd.).
10. pozostałe pomieszczenia:
a. sala szkoleniowa,
b. diagnostyka obrazowa (RTG, USG, Mammografia),
c. apteka.
11. parkingi:
a. służbowy (pod budynkiem),
b. publiczny (na zewnątrz – 1 miejsce parkingowe na 25 m2 powierzchni użytkowej).

II. Zalecenia dla projektowania i budowy.

Projektując nowy ośrodek zdrowia w Siechnicach należy zwrócić uwagę na problem kosztów budowy oraz kosztów późniejszego funkcjonowania obiektu. W szczególności należy rozważyć:
1. liczbę i rodzaj udzielonych w ostatnich trzech latach porad (struktura świadczonych usług) oraz prognozy na lata przyszłe,
2. prawne i faktyczne możliwości łączenia funkcji w pomieszczeniach,
3. współczynnik jednoczesności w wykorzystywaniu pomieszczeń,
4. możliwość etapowania budowy, uwzględniając obecną i docelową liczba zarejestrowanych pacjentów (9,0 tys. – 17,0 tys.),
5. budowę budynku klasy „A”.
6. możliwość swobodnego kształtowanie wielkości i układu poszczególnych pomieszczeń (konstrukcja szkieletowa obiektu),
7. wyposażenie i „uzbrojenie” poszczególnych gabinetów w taki sposób aby sprzyjało to ich wynajmowaniu.
8. projektowanie budynku jako obiekt o zwartej formie.
9. lokalizację pomieszczeń technicznych w piwnicy lub na dachu.

III. Szacunek kosztów realizacji inwestycji przy założeniu jej powierzchni zbliżonej do 2.000 m2 oraz jej pełnej realizacji (jednorazowo lub w dwóch etapach).

1. Wykup działek wraz z kosztami geodezyjnymi do 200.000 zł
2. Roboty budowlane (3,0 tys. zł/m2) do 6.000.000 zł
3. Konkurs i prace projektowe do 300.000 zł
4. Wyposażenie (w tym sprzęt) do 1.000.000 zł
------------------------------
Suma do 7.500.000 zł
5. Od tej wyceny można by odjąć kwotę uzyskaną ze sprzedaży dzisiejszego óśrodka zdrowia (ok. 1.000.000 zł).

IV. Harmonogram dalszych prac przy budowie nowego ośrodka zdrowia w Siechnicach (podawane terminy maja charakter maksymalny, w wielu wypadkach można je znacznie skrócić).

1. Zakończenie prac i przyjęcie „Tez ...”,
do 15 kwietnia 2013 r.
2. Powołanie przez Burmistrza zespołu ds. budowy nowego ośrodka zdrowiaw, do 15 maja 2013 r.
3. Opracowanie raportu informującego o potrzebach zdrowotnych mieszkańców gminy Siechnice (w tym
o rodzajach i liczbie świadczonych porad w poszczególnych obiektach gminnej służby zdrowia)oraz „Programu funkcjonalno-użytkowego nowego ośrodka zdrowia w Siechnicach”,
do 30 września 2013 r.
4. Konsultacje społeczne,
do 30 października 2013 r.
5. Ostateczne zatwierdzenie „Programu ...”,
do 30 listopada 2013 r.
6. Opracowanie analizy przedprojektowej inwestycji,
do 30 stycznia 2014 r.
7. Wybór formuły prawno-finansowej realizacji projektu,
do 15 luty 2014 r.
8. Konkursu architektoniczny i wybór projektanta,
do 30 maja 2014 r.
9. Zakończenie prac nad projektem architektonicznym,
do 28 luty 2015 r.
10. Przetarg na budowę ośrodka zdrowia i wybór wykonawcy,
do 30 września 2015 r.
11. Zakończenia prac przy budowie nowego ośrodka zdrowia,
do 30 marca 2017 r.
12. Wyposażania i uruchomienie nowego ośrodka zdrowia w Siechnicach,
do 30 czerwca 2017 r.

Grzegorz Roman

PS. Jak widać jesteśmy już w znacznym niedoczasie. Brak też sygnałów, iż w tym roku władze gminy rozpoczną ten projekt.

grom
Posty: 693
Rejestracja: wtorek, 30 marca 2010, 09:15

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: grom »

Siechnice, dnia 13.02.2014 roku

Opinia do projektu przebudowy placu przed kościołem w Siechnicach, ul. Kościelna 4.

Projekt przebudowy opracował Zbigniew Maćków i Pracownia Projektowa „Maćków”.

Przedmiotem opracowania była nowa kompozycja urbanistyczna placu, w wyniku której:
1. kościół stałby się jedną ze ścian siechnickiego rynku, równoważącą kompozycyjnie położony po przeciwnej stronie ratusz,
2. plac przedkościelny otrzymałby nową posadzkę (zostałby wybrukowany),
3. zostałaby wskazana lokalizacja dzwonnicy kościelnej i jej architektura,
4. na nowo zaprojektowane zostałyby wejścia do świątyni,
5. wskazano by na placu miejsce pod ołtarz polowy,
6. uczyniono by ten obszar przyjaznym dla niepełnosprawnych,
7. zaproponowano by nowe nasadzenia zieleni i elementy małej architektury.

Opinia.

1. Projekt, słusznie zakłada konieczność pełnego otwarcia placu przed kościelnego na plac rynkowy. W tym celu architekci zlikwidowali zlokalizowane przy ulicy Kościelnej miejsca parkingowe, nasadzony przy ul. Kościelnej, od strony kościoła rząd drzew, żywopłot i łańcuchowy płot. Zmienili też miejsce ustawienia krzyża misyjnego i pomnika Jana Pawła II. Dla pełnej integracji przestrzennej założenia proponuję podniesienie jezdni ul. Kościelnej na styku obu placów, do wysokości krawężników (tzw. przystanek wiedeński) oraz rezygnację z zarysowywania w rysunku placów przebiegu chodników wzdłuż ul. Kościelnej.
2. Projekt, słusznie zakłada kontynuację rysunku placu rynkowego (kompozycja pasów wykonanych z bruków o różnej fakturze i różnej gradacji, biegnących od ratusza do ul. Kościelnej) w kompozycji placu kościelnego. Propozycja ta wzmacnia integrację obu placów i ich wzajemne przenikanie. Proponuję aby proponowany rysunek pasów na placu kościelny nie kończył się równą linią (projekt) lecz miał charakter „postrzępiony”. Zaproponowane dziś równe ich cięcie w przestrzeni stwarza wrażenie sztuczności a zarazem ostrości.
3. Bardzo dobrym pomysłem jest propozycja posadowienia dzwonnicy kościelnej jako samodzielnej Kampanili przy wjeździe na teren kościoła przy ul. Kościelnej. W ten sposób, m. in. zamknięta została luka w zabudowie placu od strony zachodniej. Proponuję aby dzwonnica miała charakter nie kubaturowy (niższe koszty budowy). Można jedynie rozważyć umiejscowienie w jej przyziemiu jednokondygnacyjnego, niewielkiego pawilonu (pow. Ok. 30 m2) służące celom parafii (np. siedziba parafialnego oddziału „Caritas”). Dzwonnica winna być obiektem strzelistym o wysokości równoważącej kompozycyjnie całość placu. Wydaje się iż wysokość ok. 33 m powinna być wystarczająca.
4. Na bardzo ciekawym pomyśle oparty został projekt przebudowy wejścia do świątyni. Architekt zaproponował podniesienie przylegającej do wejść części placu do wysokości posadzki wschodnich drzwi wejściowych do świątyni. Zabieg ten poprawia warunki komunikacyjne, daje kościołowi niezbędny oddech ekspozycyjny oraz stwarza bardzo dobre miejsce do rozkładania ołtarza polowego (msze na wolnym powietrzu). Proponuję, aby wejście na podniesiony fragment placu kościelnego odbywało się nie za pomocą schodów, lecz poprze odpowiednie ukształtowanie pozostałej części placu - jej powolne opadanie w kierunku ulicy Kościelnej i na boki (zasada rampy). Ponadto proponuję, aby przeprojektować fasadę wejściową kościoła (w szczególności fragment z zakrystią.
5. Proponowany układ zieleni i małej architektury wymaga jedynie drobnych korekt. Np. Na placu powinno pojawić się miejsce na krótki odpoczynek wraz z informacją na temat przebiegającego obok szlaku pielgrzymkowego Św. Jakuba.

GRoman

grom
Posty: 693
Rejestracja: wtorek, 30 marca 2010, 09:15

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: grom »

Szanowni Państwo!
Przedstawiam projekt polityki transportowej Siechnic. Proszę o uwagi i propozycje modyfikacji.
Polityka po przyjeciu jej przez Rade Gminy winna stać się podstawą dla wszelkich działań na tej niwie zarówno organizacyjnych jak i inwestycyjnych.
Ze wzgledu na obszerność tekstu Politykę opublikuję w kilku odcinkach.
GRoman

Polityka mobilności miasta Siechnice


SPIS TREŚCI:

I. Wprowadzenie.......................................... ............................................................. 1
II. Cele polityki ........................................................................................................... ..... 2
III. Zasady realizacji polityki................................................................................. ...... 2
IV. Środki realizacji celów............................................................. ... 3
V. Monitorowanie realizacji polityki ............................................. ....... 10
VI. Słowo końcowe........................................................................................... .................... 12

I. WPROWADZENIE


Sprawność przemieszczania się oraz układ powiązań miasta z zewnętrznym systemem transportowym stanowią o jakości życia obywateli. Rozwój siechnickiego układu transportowego jako części wrocławskiego węzła komunikacyjnego musi budowie tej jakości sprzyjać. Dla mieszkańców Siechnic fakt ten niesie nie tylko korzyści, ale także problemy związane z uciążliwościami tranzytowymi zwłaszcza, że wrocławski węzeł komunikacyjny jest jednym z największych i najważniejszych węzłów transportowych w kraju.

Dynamiczny rozwój miejscowości Siechnice, w ostatniej dekadzie przejawiający się znaczącym przyrostem liczby mieszkańców i firm, postawił pod znakiem zapytania realizowaną dotychczas politykę komunikacyjną. Poniesione nakłady na budowę i modernizację infrastruktury drogowej nie rozwiązały problemów transportowych miasta. Przemieszczanie się w Siechnicach oraz dojazd do Wrocławia i innych miejscowości aglomeracji stają się coraz trudniejsze i kosztowniejsze. W tych warunkach szczególnego znaczenia nabiera przyjęcie efektywnej strategii i skutecznych metod rozwiązywania problemów transportowych.

Przeciwdziałanie negatywnym tendencjom w zakresie mobilności miasta jest możliwe poprzez kompleksowe i konsekwentne działania skierowane na rozwój transportu zrównoważonego. Poprzez aktywne kształtowanie mobilności w mieście, w tym zachowań komunikacyjnych mieszkańców i klientów miasta. Takie kształtowanie sieci dróg przebiegających przez Siechnice, która zapewni zaspokojenie potrzeby przemieszczania się przy ograniczeniu negatywnego oddziaływania ekonomicznego, ekologicznego i społecznego transportu na rozwój miasta i jego mieszkańców.

Polityka mobilności miasta Siechnice, stanowi element strategii rozwojowej miasta, mającej na celu zapewnienie wysokiej jakości życia jego mieszkańcom. Wpisuje się w najważniejsze obszary związane z przestrzenią komunikacyjną określone w strategii „Siechnice – nasze miasto”. Niniejszy dokument odpowiada aktualnym tendencjom, zapisanym w dokumentach Wrocławia i Dolnego Śląska, opartym o model harmonijnego rozwoju miast i obszarów metropolitalnych.

Siechnice, aby rozwijać się w sposób spójny i przyjazny dla mieszkańców, powinny zrównoważyć dotychczasową koncentrację uwagi na budowie twardej infrastruktury transportowej działaniami na rzecz kształtowania zachowań użytkowników systemu komunikacyjnego. Powinny zrównoważyć pojęcie transport – pojęciem mobilność.

Zrównoważona mobilność definiowana jest jako ukształtowane strukturą przestrzenną i transportową zachowania komunikacyjne użytkowników, w których:

1) racjonalizuje się długość i celowość podróży;
2) motoryzacja indywidualna nie degraduje komunikacji zbiorowej i niezmotoryzowanej,
3) funkcjonowanie systemu transportu pozwala utrzymać harmonię z otoczeniem – środowiskiem naturalnym i cywilizacyjnym, w tym kulturowym.

Kształtowanie komunikacji z uwzględnieniem pojęcia mobilności wymaga zapewnienia priorytetu dla rozwoju transportu nie samochodowego. Przyszłość mobilna miast, leży w sprawnym transporcie zbiorowym, rowerowym i ruchu pieszym. Sprzyjać temu będzie stworzenie spójnej sieci transportu zbiorowego, wzbogaconej o transport rowerowy i przestrzenie publiczne dla ruchu pieszego. Wszystko to oparte o oszczędny i dobrze funkcjonujący system dróg kołowych i kolejowych. Takie podejście pozwoli wykreować nową kulturę komunikacji - kulturę mobilności.


II. CELE POLITYKI MOBILNOŚCI

Cel generalny

Generalnym celem Polityki mobilności miasta Siechnice jest tworzenie optymalnych warunków do efektywnego i bezpiecznego przemieszczania osób i towarów w obszarze Siechnic (przyległym wrocławskim obszarze aglomeracyjnym), przy spełnieniu wymogu ograniczenia uciążliwości transportu dla środowiska.

Cel generalny będzie realizowany w oparciu o kształtowanie pozytywnych zachowań komunikacyjnych mieszkańców oraz harmonijny rozwój miasta i otoczenia. W szczególności w zakresie struktury przestrzennej, transportu i środowiska. Realizacja celu generalnego odbywać się będzie pod hasłem:

„Siechnice miastem zrównoważonej mobilności.”

Cele podstawowe

Cele podstawowe wyznaczono przy założeniu konieczności przełamania obecnej niekorzystnej, wzrostowej tendencji udziału ruchu samochodowego w podróżach mieszkańców oraz konieczności pobudzenia szybkiego wzrostu udziału transportu nie samochodowego (rozumianego jako transport zbiorowy, rowerowy i pieszy) w ogólnej liczbie podróży.

Nawiązując do celu generalnego Polityki mobilności miasta Siechnice, wyznacza się następujące cele podstawowe:

1) poprawa dostępności transportowej miasta i przyległego obszaru metropolitalnego,
2) wzmacnianie roli transportu zbiorowego oraz rowerowego i pieszego jako podstawy zrównoważonego funkcjonowania miasta i przyległego obszaru metropolitalnego,
3) integracja systemów transportowych miasta i przyległego obszaru metropolitalnego,
4) poprawa jakości transportu,
5) wzrost poziomu bezpieczeństwa przemieszczania się,
6) ograniczanie negatywnego oddziaływania transportu na warunki życia mieszkańców i środowisko przyrodnicze.

III. ZASADY REALIZACJI POLITYKI

Działania na rzecz realizacji celów Polityki mobilności miasta Siechnice realizowane będą z poszanowaniem następujących zasad:

1) kształtowanie systemu transportowego w zależności od specyfiki i preferowanej dostępności poszczególnych obszarów miasta, gminy i przyległego obszaru aglomeracyjnego,
2) priorytetu dla wykorzystania istniejącej infrastruktury transportowej w stosunku do jej rozbudowy,
3) preferowanie rozwoju infrastruktury transportu zbiorowego, rowerowego i pieszego,
4) zachowanie właściwych proporcji między nakładami na budowę nowej infrastruktury transportowej a nakładami na utrzymanie istniejących zasobów,
5) wzmacnianie roli połączeń kolejowych w relacjach Siechnice – Wrocław,
6) organizowanie systemu transportowego w harmonii z otoczeniem,
7) uwzględnianie potrzeb osób o ograniczonej sprawności przy planowaniu, projektowaniu i realizacji infrastruktury transportowej,
8) współpraca z podmiotami zewnętrznymi dla budowy i integracji systemu transportowego miasta i przyległego obszaru aglomeracyjnego,
9) Aktywne wpływanie na kształtowanie się popytu na przemieszczanie się i na sposób jego zaspakajania.

Działania realizowane w oparciu o powyższe zasady prowadzić będą do wzrostu udziału transportu zbiorowego oraz ruchu niezmotoryzowanego (pieszego i rowerowego) w ogólnej liczbie podróży w mieście, tym samym przyczyniając się do ukształtowania się zrównoważonej mobilności.

grom
Posty: 693
Rejestracja: wtorek, 30 marca 2010, 09:15

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: grom »

Część II.


IV. ŚRODKI REALIZACJI CELÓW PODSTAWOWYCH

Realizacja założonych celów podstawowych powinna odbywać się na wielu płaszczyznach funkcjonowania miasta. Służące tym celom środki często będą się przenikać i wpływać na różne obszary działania. Środkami tymi będą działania podejmowane w obszarach:

1) planowanie przestrzenne – dokumenty planistyczne wyznaczają kierunek zmian w zagospodarowaniu przestrzennym miasta i przyległego obszaru aglomeracyjnego. Wpływają tym samym na zmiany potrzeb, form i struktury przemieszczenia. W obszarze planowania przestrzennego za najistotniejsze środki realizacji celów przyjmuje się:
· koordynację polityki przestrzennej Siechnic oraz gmin sąsiednich, w tym dążenie do stworzenia planu aglomeracyjnego,
· wzmacnianie zwartości struktury miasta,
· planowanie spójnych osiedli, kształtowanie lokalnych centrów oraz powiązań między nimi,
· planowanie struktur urbanistycznych jako wielofunkcyjnych pozwalających na realizację potrzeb mieszkańców bez konieczności częstego i odległego przemieszczania się,
· stymulowanie rozwoju miasta w obszarach dobrze obsługiwanych transportem zbiorowym,
· koncentrowanie miejsc pracy, nauki i usług w sąsiedztwie tras komunikacji zbiorowej,
· kształtowanie istniejących oraz planowanie nowych struktur miejskich w sposób zapewniający dobrą dostępność transportu zbiorowego oraz przyjaznych pieszym, rowerzystom i osobom o ograniczonej sprawności,
· tworzenie i ochronę rezerw na przyszłe elementy systemu transportowego, w szczególności: ulice, ścieżki rowerowe, parkingi, węzły integracyjne,
· kształtowanie ulic jako wnętrz urbanistycznych zapewniających wysoką jakość kompozycji przestrzennej oraz chroniących walory otoczenia,
· kształtowanie elementów układu transportowego oraz terenów sąsiadujących w sposób minimalizujący konieczność stosowania technicznych elementów ochrony (np. akustycznej),
· ujmowanie w planach miejscowych oraz w decyzjach budowlanych wymogów dotyczących parkowania samochodów i rowerów z uwzględnieniem specyfiki danego obszaru miasta,
· dominacja funkcji komunikacyjnej w projektowanych elementach układu komunikacyjnego miasta.

2) kształtowanie zrównoważonej mobilności – najważniejszym jego założeniem jest wpływanie na zachowania komunikacyjne użytkowników. W obszarze kształtowania zrównoważonej mobilności za najistotniejsze środki realizacji celów przyjmuje się:
· tworzenie warunków przestrzennych, społecznych i gospodarczych sprzyjających zmniejszaniu długości podróży, wyboru przyjaznego środowisku środka transportu lub realizowania podróży poza godzinami szczytu,
· kreowanie podziału zadań przewozowych zwiększającego udział podróży pieszych, rowerowych i transportem zbiorowym w stosunku do podróży samochodem,
· zachęcanie do odbywania podróży środkami transportu nie samochodowego,
· promowanie (szczególnie wśród dzieci i młodzieży) zachowań komunikacyjnych, zgodnych z ideą zrównoważonego transportu,
· zachęcanie firm (np. strefa gospodarcza), szkół oraz jednostek administracji publicznej do tworzenia własnych planów mobilności wskazujących optymalne sposoby dojazdu do pracy czy placówki,
· informowanie mieszkańców o pozytywnym wpływie na zdrowie i jakość środowiska przyrodniczego ekologicznych środków transportu,
· inspirowanie mieszkańców do przyjaznych zachowań komunikacyjnych, zgodnych z ideą zrównoważonej mobilności, a polegających na bardziej świadomym niż wymuszonym, ograniczaniu się w korzystaniu z samochodu osobowego w podróżach.

3) transport zbiorowy – fundamentem transportu zbiorowego na terenie Siechnic winien być transport kolejowy, wspierany przez komunikacje autobusową. W sferze transportu zbiorowego za najistotniejsze środki realizacji celów przyjmuje się:

· zapewnienie spójności funkcjonalnej, informacyjnej i organizacyjnej systemu transportu zbiorowego obsługującego miasto i gminę Siechnice, Wrocław i jego aglomerację,
· realizowanie priorytetu transportu zbiorowego,
· wspieranie rozwoju aglomeracyjnych i regionalnych systemów transportu zbiorowego,
· racjonalnalizacja układu powiązań transportem zbiorowym poszczególnych miejscowości gminy z miastem Siechnice i Wrocławiem,
· wykreowanie gminnego centrum przesiadkowego przy stacji kolejowej Siechnice (komunalizacja stacji kolejowej),
· stworzenie odpowiedniego systemu parkingów Park & Ride i Bike & Ride,
· zapewnienie obsługi transportem zbiorowym ważnych obszarów Siechnic (rynek, lokalne centra, duże generatory ruchu),
· integracja przebiegów linii komunikacji publicznej w Siechnicach (strefa gospodarcza – rynek – stacja kolejowa),
· usprawnienie dojść pieszych do węzłów i przystanków transportu zbiorowego oraz warunków do dokonywania przesiadek,
· wdrożenie jednolitego systemu opłat za korzystanie z miejskiego, wrocławskiego i aglomeracyjnego systemu transportowego,
· wprowadzenie atrakcyjnego systemu taryfowego,
· podnoszenie standardu przewozów pasażerów środkami transportu zbiorowego (w szczególności: punktualność, czystość, bezpieczeństwo na przystankach i w środkach komunikacji),
· organizowanie transportu zbiorowego bez barier,
· dbałość o utrzymanie wysokiej jakości użytkowej infrastruktury transportu zbiorowego,
· zbudowanie i rozwijanie zaawansowanych systemów informowania pasażerów,
· wprowadzanie do ruchu środków transportu o wysokich walorach ekologicznych,
· ochronę interesów pasażera transportu zbiorowego,
· wspieranie rozwoju transportu wodnego, zarówno towarowego (Odrzańska Droga Wodna) jak i turystycznego (marina na Odrze na wysokości Siechnic).

4) bezpieczeństwo przemieszczania się – prawo do swobodnego poruszania się jest nieodłącznie związane z prawem do bezpieczeństwa użytkowników systemu transportowego. Traktowane jest ono przez ludzi jako jedno z ważniejszych kryteriów oceny jakości życia. Dlatego też jako kierunkowe założenie przyjmuje się „Siechnice bez śmiertelnych ofiar wypadków”. W obszarze bezpieczeństwa przemieszczania się za najistotniejsze środki realizacji celu przyjmuje się:
· projektowanie inwestycji transportowych w sposób zapewniający bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu, w szczególności pieszym i rowerzystom,
· rozszerzanie obszaru miasta objętego strefami ruchu uspokojonego oraz bez samochodu,
· wprowadzanie rozwiązań technicznych na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu,
· promowanie wysokiej kultury jazdy,
· rozwój systemu monitorującego stan bezpieczeństwa osobistego użytkowników transportu zbiorowego i niezmotoryzowanego,
· prowadzenie analiz wypadków na terenie miasta (gminy) i wdrażanie wniosków,
· zwiększenie aktywności służb publicznych odpowiedzialnych za ład, porządek i bezpieczeństwo w sferze transportu (Policja, Straż Miejska, zarządcy dróg).

5) dialog społeczny – od codziennych wyborów każdego z nas zależy, jak danego dnia przedstawia się sytuacja komunikacyjna w mieście. Dlatego też szczególnie ważne jest kształtowanie społecznej odpowiedzialności za miasto poprzez włączenie mieszkańców, organizacji społecznych i grup zainteresowań w tworzenie zrównoważonej mobilności w mieście. W obszarze dialog społeczny za najistotniejsze środki realizacji celów przyjmuje się:
· informowanie mieszkańców o planowanych i prowadzonych inwestycjach transportowych,
· projektowanie rozwiązań transportowych przy współpracy z przedstawicielami zainteresowanych mieszkańców,
· konsultowanie z mieszkańcami rozwiązań transportowych planowanych w ich sąsiedztwie,
· organizowanie seminariów i dyskusji publicznych.
· promowanie poprzez edukację społeczną oraz kampanie informacyjno-reklamowe „nowoczesnej kultury mobilności”, tj. korzystania z niezmotoryzowanego sposobu przemieszczania się – pieszo, rowerem oraz komunikacją zbiorową.

6) ruch pieszych i osób o ograniczonej sprawności, a w szczególności jego funkcjonowanie, ma znaczący wpływ na ocenę jakości życia w mieście. Dobra infrastruktura dla pieszych jest podstawą wysokiej oceny jakości przestrzeni publicznych. Miasta, które oferują rozwiązania przyjazne dla pieszych i osób o ograniczonej sprawności, są wysoko oceniane przez ich mieszkańców i gości oraz wskazywane jako warte zamieszkania. W obszarze ruchu pieszych i osób o ograniczonej sprawności za najistotniejsze środki realizacji celów przyjmuje się:
· rozwijanie systemu transportowego bez barier dla ruchu pieszych i osób o ograniczonej sprawności,
· usuwanie barier w istniejącym systemie transportowym,
· zapewnienie priorytetu ruchu pieszego w centrum miasta,
· powiększanie stref dla pieszych, szczególnie w centrum miasta,
· ochronę przestrzeni przeznaczonych dla pieszych przed zajmowaniem ich na inne cele,
· zapewnienie przyjaznych dojść pieszych do przystanków transportu zbiorowego oraz węzłów integrujących różne środki transportu,
· zapewnienie odpowiedniej szerokości chodników i przejść dla pieszych,
· dążenie do zapewnienia pieszym poczucia bezpieczeństwa podczas korzystania z przestrzeni z dominującym ruchem pieszych,
· dbanie o odpowiedni standard i estetykę nawierzchni chodników i ciągów pieszych, ze szczególnym uwzględnieniem wygody i bezpieczeństwa przemieszczania się osób o ograniczonej sprawności,
· dostosowywanie oznakowania drogowego i drogowej sygnalizacji świetlnej do potrzeb pieszych, w tym seniorów i osób niepełnosprawnych,
· modernizacja i rozbudowa pieszych tras rekreacyjnych i turystycznych w otoczeniu Siechnic.
· rozwój nowoczesnych systemów oświetleniowych i sygnalizacyjnych wspierających ruch pieszych.

7) transport rowerowy – jest , obok transportu zbiorowego, podstawą zrównoważonego transportu w Siechnicach. Fundamentem transportu rowerowego w mieście będzie nowoczesna infrastruktura rowerowa charakteryzująca się pełną spójnością, która zapewni bezpieczne dotarcie rowerem do celu podróży. W obszarze transportu rowerowego za najistotniejsze środki realizacji celów przyjmuje się:
· rozwijanie systemu transportowego bez barier dla ruchu rowerowego,
· rozwijanie sieci tras rowerowych o wysokim standardzie,
· zapewnienie spójności systemu tras rowerowych,
· stworzenie rekreacyjnego systemu tras rowerowych,
· kreowanie powiązań rowerowych z atrakcjami turystycznymi miasta i okolic,
· rozwijanie sieci parkingów rowerowych, w tym przesiadkowych Bike&Ride (Parkuj Rower i Jedź),
· wprowadzenie wymogu realizacji inwestycji wraz z parkingami dla rowerów,
· zapewnienie ciągłości i spójności tras rowerowych na granicy miasta i miejscowości sąsiednich,
· wspieranie działań kreujących nowe połączenia rowerowe o charakterze ponad lokalnym.

8) polityka parkingowa – jest jednym z najskuteczniejszych sposobów realizacji polityki mobilności w mieście. Od tego, w jaki sposób kształtowana jest relacja wielkości popytu i podaży na miejsca postojowe, przede wszystkim dla samochodów osobowych, zależy jakość funkcjonowania sieci transportowej. Szczególnej uwadze podlega zagadnienie parkowania w centrum miasta, w którym zapewnienie pełnej dostępności dla pieszych i rowerzystów oraz transportu zbiorowego jest nadrzędne w stosunku do dostępności samochodem. W obszarze polityki parkingowej za najistotniejsze środki realizacji celów przyjmuje się:
· zintegrowanie systemu parkowania z systemami transportu drogowego i publicznego,
· kształtowanie polityki parkingowej w zgodzie z polityką kształtowania zróżnicowanego stopnia dostępności miasta dla samochodów,
· organizowanie parkingów dla samochodów osobowych jako elementu systemu Park&Ride (Parkuj i Jedź) i Bike&Ride (Parkuj rower i Jedź), w ramach węzłów integrujących różnie środki transportu (np. stacja kolejowa),
· kształtowanie wymagań parkingowych dla nowych obiektów z uwzględnieniem specyfiki obszaru miasta oraz dostępnej infrastruktury transportowej,
· wspieranie przez władze gminy budowy miejsc parkingowych w zabudowanych, deficytowych obszarach miasta,
· promowanie miejsc parkingowych w parkingach w kubaturach,
· egzekwowanie obowiązku budowy parkingów przez inwestorów na własnym terenie i własnym kosztem,
· dopuszczenie do długotrwałych postojów pojazdów ciężarowych oraz autobusów wyłącznie na specjalnych, wyznaczonych do tego parkingach.

9) transport samochodowy osobowy (indywidualny) – jest głównym składnikiem systemu transportu w mieście. Zaletą jego jest dobra dostępność, a podstawową wadą nieefektywność wykorzystania przestrzeni, energochłonność i szkodliwy wpływ na środowisko. Istniejąca w mieście sieć ulic uzasadnia założenie, że przy zachowaniu roli transportu samochodowego indywidualnego, jego dalsze usprawnianie będzie w mniejszym stopniu oparte na budowie nowych połączeń drogowych, natomiast w większym – na działaniach organizacyjnych na rzecz efektywnego wykorzystywania istniejącej infrastruktury. Wskaźnik motoryzacji nie będzie stanowił podstawy wymiarowania i dostosowywania rozwiązań drogowych do rosnących potrzeb zmotoryzowanych. Przewiduje się ograniczanie roli samochodu osobowego.

W obszarze transportu samochodowego osobowego za najistotniejsze środki realizacji celów przyjmuje się:

· zapewnienie spójności funkcjonalnej i przestrzennej systemu transportu samochodowego na poziomie miejskim, gminnym i aglomeracyjnym,
· optymalne wykorzystanie potencjału istniejącej infrastruktury transportu samochodowego,
· kształtowanie zróżnicowanego stopnia dostępności samochodem z uwzględnieniem specyfiki obszaru miasta,
· planowanie inwestycji drogowych o parametrach uwzględniających stopień dostępności samochodem do danego obszaru miasta,
· zapewnienie właściwego stanu technicznego infrastruktury (zwłaszcza jakości nawierzchni i sprawności systemów odwodnień),
· realizację prac remontowych i utrzymaniowych na poziomie gwarantującym optymalną eksploatację infrastruktury,
· stosowanie efektywnych systemów zarządzania i sterowania ruchem z uwzględnienie priorytetu dla komunikacji zbiorowej,
· wstrzymanie się od powiększania przepustowości ulic wprowadzających ruch na obszar miasta,
· budowę lub rozbudowę układu drogowego wyłącznie w celu: usprawnienia funkcjonowania transportu zbiorowego, zapewnienia obsługi nowych terenów inwestycyjnych, poprawy funkcjonowania i spójności sieci ulic obwodowych i zbiorczych, uwolnienia obszarów wrażliwych od ruchu tranzytowego i powiązania układu miejskiego z siecią ulic o charakterze tranzytowym,
· dbałość o ulice jako integralne elementy przestrzeni publicznej, w których należy racjonalnie dzielić przestrzeń pomiędzy jej różnych użytkowników, stosować wysokiej jakości rozwiązania inżynierskie, w starannie wybranych miejscach wprowadzać zieleń i elementy małej architektury,
· stwarzanie warunków i promowanie podróży w systemie Park&Ride (Parkuj i Jedź) i Bike&Ride (Parkuj rower i Jedź),
· promowanie systemu grupowego korzystania z samochodu tzw. carpooling,
· tworzenie warunków i promocję korzystania z pojazdów z silnikami ekologicznymi (elektrycznymi i hybrydowymi),
· rozwijanie systemu informowania uczestników ruchu o warunkach panujących w sieci drogowo-ulicznej (zwłaszcza na kierunku wrocławskim).

10) transport ładunków – jest nieodzowną częścią funkcjonowania miasta i otoczenia. Podatki od firm prowadzących działalność gospodarczą są podstawą dochodów miasta, jednakże ich działalność niesie szereg utrudnień.

W obszarze transportu ładunków za najistotniejsze środki realizacji celów przyjmuje się:

· wspieranie działań na rzecz ograniczania w obszarach zamieszkiwania przewozu ładunków taborem wysokotonażowym,
· kształtowanie stref dostępności dla określonych grup pojazdów transportu towarowego,
· kanalizowanie ruchu ciężarowego w wybranych ciągach ulic i o wybranych porach dnia,
· wybudowanie w obszarze miasta systemu miejsc parkingowych dla samochodów ciężarowych, specjalistycznych i autobusów,
· ochronę infrastruktury przed niszczeniem poprzez nienormatywny lub nadmierny ruch ciężarowy,
· wspieranie działań na rzecz wykorzystania transportu kolejowego do przewozu ładunków (promowanie transportu intermodalnego),
· stwarzanie warunków i promowanie rozwiązań ekologicznych w transporcie ładunków,
· wspieranie budowy systemu logistyki aglomeracyjnej.

11) organizacja i zarządzanie – to jeden z najbardziej efektywnych, niskokosztowych obszarów działania. Rozwiązania w dziedzinie organizacji i zarządzania skupiają się na podniesieniu jakości i sprawności systemu transportowego bez ponoszenia wysokich nakładów na inwestycje w infrastrukturę transportową. Takie rozwiązania winny być szczególnie promowane, przyczyniają się bowiem do lepszego wykorzystania istniejącej infrastruktury, zwiększenia efektywności i jakości transportu, poprawy bezpieczeństwa oraz ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko.

W obszarze organizacji i zarządzania za najistotniejsze środki realizacji celów przyjmuje się:

· wspieranie działań zmierzających do utworzenia organizacji zarządzającej zintegrowanym systemem transportu aglomeracyjnego,
· koordynację zarządzania systemami transportu w gminie z systemami transportu we Wrocławiu i aglomeracji wrocławskiej,
· współdziałanie z instytucjami zarządzającymi transportem kolejowym dla pełnego włączenia systemu kolejowego do transportu zbiorowego z i do Siechnic,
· zintegrowane zarządzanie systemem transportowym miasta,
· kompleksowe zarządzanie infrastrukturą transportową od jej planowania poprzez projektowanie, realizacje i utrzymanie,
· organizowanie przewozów pasażerskich komunikacją zbiorową,
· koordynowanie i kontrolowanie przewozów pasażerskich komunikacją zbiorową,
· pobudzanie konkurencji w usługach przewozowych,
· wdrażanie innowacyjnych systemów zarządzania ruchem,
· budowa gminnego systemu informacji o podróżach,
· prowadzenie polityki regulowania dostępu do pasa drogowego dla celów nie związanych z funkcją drogową,
· realizowanie zasady oddzielania funkcji zarządzania od funkcji wykonawczych w całym sektorze transportowym.

12) ekonomia i finanse – to dziedziny odnoszące się do finansowania transportu w mieście i aglomeracji. Zarówno jego funkcjonowania, utrzymania oraz rozwoju. Wysokie koszty transportu i ograniczone możliwości budżetowe gminy generują potrzebę optymalnego wydatkowania środków oraz wymagają precyzyjnych metod planowania inwestycji.

W obszarze ekonomia i finanse za najistotniejsze środki realizacji celów przyjmuje się:

· sporządzanie wieloletnich planów inwestycyjnych,
· uwzględnianie w procesie decyzyjnym efektywności ekonomicznej i korzyści społecznych z projektów transportowych,
· zachowanie właściwych proporcji pomiędzy nakładami na budowę i rozbudowę infrastruktury transportowej a utrzymaniem istniejących jej elementów,
· pozyskiwanie środków finansowych na inwestycje transportowe ze źródeł zewnętrznych,
· korzystanie z innych niż publiczne sposobów pozyskiwania funduszy na inwestycje transportowe i ich utrzymanie, m.in. z partnerstwa publiczno-prywatnego, opłat za korzystanie z infrastruktury,
· prowadzenie działań zapewniających konkurencyjność ceny przejazdów transportem zbiorowym w stosunku do kosztów poruszania się samochodem,
· przyjmowanie rozwiązań organizacyjnych sprzyjających obniżaniu kosztów finansowych i społecznych transportu, w tym wspieranie konkurencyjności usługodawców.

13) ochrona środowiska – to jedno z poważniejszych zagadnień towarzyszących rozwojowi transportu. Niekontrolowany rozwój transportu ma negatywny wpływ na środowisko przyrodnicze i zdrowie ludzi. Dlatego też kształtowanie zrównoważonego transportu będzie podstawą dążeń zmierzających do minimalizacji jego negatywnych skutków.

W obszarze ochrona środowiska za najistotniejsze środki realizacji celów przyjmuje się:

· działania zwiększające liczbę podróży realizowanych transportem zbiorowym, rowerem lub pieszo,
· działania obniżające energochłonność transportu,
· działania obniżające emisyjność transportu,
· działania obniżające oscylacje (drgania) spowodowane przez transport,
· wprowadzenie do użytku taboru transportu zbiorowego o wysokich walorach ekologicznych,
· stosowanie rozwiązań technicznych minimalizujących negatywne oddziaływanie transportu na klimat akustyczny (przy ograniczaniu stosowania ekranów akustycznych),
· stosowanie ochrony akustycznej o formie dostosowanej do specyfiki obszaru miasta,
· promowanie pojazdów ekologicznych, w tym dążenie do wprowadzenia stref o ograniczonej dostępności, uzależnionej od wpływu pojazdu na środowisko,
· prowadzenie edukacji ekologicznej.

14) monitorowanie i modelowanie zachowań komunikacyjnych – należą one do dziedzin umożliwiających obserwację rzeczywistych warunków ruchu i zachowań komunikacyjnych oraz wirtualne prognozowanie skutków planowanych rozwiązań. Modelowanie zachowań komunikacyjnych pozwala sprawdzić, jaki wpływ miały wprowadzone rozwiązania na mobilność w mieście oraz jaki wpływ mogą mieć inne planowane rozwiązania – bez konieczności ich uprzedniego wdrażania. Monitorowanie i modelowanie zachowań komunikacyjnych jest narzędziem wspomagającym proces decyzyjny w mieście.

W obszarze monitorowanie i modelowanie zachowań komunikacyjnych za najistotniejsze środki realizacji celów przyjmuje się:

· monitorowanie ruchu w mieście, w tym badanie potoków pasażerskich w komunikacji publicznej,
· cykliczne analizowanie przyczyn zmian warunków ruchu oraz zmian zachowań komunikacyjnych mieszkańców,
· prowadzenie modelowania zachowań komunikacyjnych z uwzględnieniem strategicznych założeń kształtowania mobilności w mieście,
· opracowywanie dla poszczególnych wyodrębnionych stref miasta planów mobilności, ich modelowanie oraz kształtowanie ich relacji z systemem transportowym miasta i aglomeracji.

grom
Posty: 693
Rejestracja: wtorek, 30 marca 2010, 09:15

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: grom »

Część III.


V. WDRAŻNIE POLITYKI MOBILNOŚCI MIASTA SIECHNICE

Wdrożenie Polityki mobilności miasta Siechnice oparte będzie o:

1) konieczność oceny zgodności opracowywanych dokumentów z uchwaloną polityką:
· dokumentów planistycznych gminy (studium i plany miejscowe),
· wieloletnich planów finansowych gminy,
· wieloletnich planów rozwoju systemu transportowego,
· projektów budżetu miasta w kolejnych latach,
· projektów inwestycyjnych generujących duży ruch,
· projektów organizacji ruchu,
· projektów rozwiązań taryfowych,
· konkretne decyzje inwestycyjne.
2) wprowadzenie oceny zgodności decyzji urbanistycznych z uchwalaną polityką,
3) przeprowadzanie okresowej oceny realizacji polityki oraz jej aktualizacji (raz na cztery lata).

V. MONITOROWANIE REALIZACJI POLITYKI MOBILNOŚCI MIASTA SIECHNICE

Warunkiem osiągnięcia celów zapisanych w Rozdziale II jest konsekwencja władze gminy w realizacji ustaleń Polityki ... w procesach planowania: strategicznego, przestrzennego i inwestycyjnego oraz w późniejszym wdrażaniu tych planów. Procesom tym towarzyszyć musi system monitorowania efektów działań polegający na okresowej analizie wybranych czynników i mierników skuteczności osiągania celów. W załączniku nr 1 proponujemy minimalny zestaw tych czynników i mierników:

Za najistotniejsze wskaźniki monitorujące realizację polityki, mające kluczowy charakter przy jej ocenie uznajemy:

1) udział podróży transportem niesamochodowym w ogólnej liczbie podróży z rozbiciem na poszczególne środki transportu (transport zbiorowy, rower i piesi),
2) liczbę ofiar wypadków w poszczególnych środkach transportu, w tym osób niezmotoryzowanych,
3) stopień zadowolenia mieszkańców z funkcjonowania systemu transportu zbiorowego.

VI. SŁOWO KOŃCOWE

Zmiana dotychczasowego podejścia do zagadnień transportowych przejawiająca się położeniem nacisku na kształtowanie dobrych zachowań komunikacyjnych mieszkańców i beneficjentów polityki mobilności jest warunkiem osiągnięcia celu generalnego sformułowanego w dokumencie. Należy jednak pamiętać, że proces kształtowania nowych zachowań komunikacyjnych jest długofalowy i wielowątkowy. Nie należy oczekiwać natychmiastowych pozytywnych efektów. Potrzebne są zmiany zarówno świadomości społecznej, nastawienia do problemu przemieszczania się w mieście, jak i konsekwencja w decyzjach i działaniach władzy. Fundamentem powodzenia jest przekonanie mieszkańców do idei zrównoważonej mobilności, a następnie współdziałanie mieszkańców i władz Miasta w jej kształtowaniu.

grom
Posty: 693
Rejestracja: wtorek, 30 marca 2010, 09:15

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: grom »

Część IV (ostatnia)

Część IV

Załacznik nr 1
do Polityki mobilności Siechnic

Tab. ZESTAWIENIE CZYNNIKÓW I MIERNIKÓW DO ANALIZ REALIZACJI POLITYKI:

I. Zrównoważona mobilność

1. Analizowany czynnik: udział podróży transportem niesamochodowym w ogólnej liczbie podróży z rozbiciem na poszczególne środki transportu
Okres/cykl analizy: raz na 4 lata
Parametr: % podróży transportem niesamochodowym w ogólnej liczbie podróży,
Miernik (pożądana wartość/ pożądany kierunek zmian): pozytywny powyżej 65%

2. Analizowany czynnik: wykaz inwestycji i działań wpływających korzystnie na funkcjonowanie transportu w mieście,
Okres/cykl analizy: raz na rok,
Parametr: lista inwestycji i działań,
Miernik (pożądana wartość/ pożądany kierunek zmian): wzrost liczby inwestycji i działań.

3. Analizowany czynnik: wykaz podjętych przez miasto działań na rzecz promowania transportu zrównoważonego,
Okres/cykl analizy: raz na rok,
Parametr: lista działań,
Miernik (pożądana wartość/ pożądany kierunek zmian): wzrost liczby działań.

4. Analizowany czynnik: mieszkańcy zadowoleni z funkcjonowania systemu transportu zbiorowego,
Okres/cykl analizy: raz na 4 lata,
Parametr: % mieszkańców zadowolonych
Miernik (pożądana wartość/ pożądany kierunek zmian): pozytywny > 60%.

II. Transport zbiorowy

1. Analizowany czynnik: średnia prędkość komunikacyjna w transporcie zbiorowym do Centrum Wrocławia (pociąg – dworzec Wrocław Główny, autobus – pl. Dominikański),
Okres/cykl analizy: raz na 2 lata roku,
Parametr: średnia prędkość komunikacyjnapociągów,
Miernik (pożądana wartość/ pożądany kierunek zmian): średnia prędkość komunikacyjna autobusów Vśrkt > 50 km/h, Vśrka > 30 km/h.

2. Analizowany czynnik: liczba pasażerów przewożonych komunikacją zbiorową (roczna),
Okres/cykl analizy: raz na dwa lata,
Parametr: liczba pasażerów,
Miernik (pożądana wartość/ pożądany kierunek zmian): pozytywny – przyrost.

3. Analizowany czynnik: dzienna liczba połączeń zewnętrznych Siechnic (w tym z Wrocławiem),
Okres/cykl analizy: raz na dwa lata,
Parametr: liczba połączeń (w tym z Wrocławiem),
Miernik (pożądana wartość/ pożądany kierunek zmian): pozytywny – przyrost.

III. Transport samochodowy
1. Analizowany czynnik: stan techniczny ulic w mieście,
Okres/cykl analizy: raz na 4 lata,
Parametr: % udział ulic w stanie dobrym i bardzo dobrym,
Miernik (pożądana wartość/ pożądany kierunek zmian): pozytywny – przyrost,

2. Analizowany czynnik: stan techniczny obiektów inżynierskich w mieście,
Okres/cykl analizy: raz na 4 lata,
Parametr: % udział obiektów inżynierskich w stanie dobrym i bardzo dobrym,
Miernik (pożądana wartość/ pożądany kierunek zmian): pozytywny – przyrost.

3. Analizowany czynnik: długość ulic z nawierzchnią utwardzoną,
Okres/cykl analizy: raz na dwa lata,
Parametr: długość ulic w km (% udziału w sieci),
Miernik (pożądana wartość/ pożądany kierunek zmiany): pozytywny – przyrost.

IV. Transport rowerowy

1. Analizowany czynnik: długość tras rowerowych,
Okres/cykl analizy: raz na dwa lata,
Parametr: długość tras w kilometrach,
Miernik (pożądana wartość/ pożądany kierunek zmian): pozytywny – przyrost.

2. Analizowany czynnik: liczba miejsc postojowych dla rowerów w przestrzeniach publicznych,
Okres/cykl analizy: raz na dwa lata,
Parametr: liczba miejsc,
Miernik (pożądana wartość/ pożądany kierunek zmian): pozytywny – przyrost.

V. Polityka parkingowa

1. Analizowany czynnik: liczba miejsc postojowych dla samochodów w przestrzeniach publicznych (w tym w obiektach kubaturowych),
Okres/cykl analizy: raz na dwa lata,
Parametr: liczba miejsc,
Miernik (pożądana wartość/ pożądany kierunek zmian): pozytywny – przyrost.

2. Analizowany czynnik: liczba miejsc postojowych dla samochodów w obiektach kubaturowych,
Okres/cykl analizy: raz na dwa lata,
Parametr: liczba miejsc,
Miernik (pożądana wartość/ pożądany kierunek zmian): pozytywny – wzrost.

VI. Bezpieczeństwo przemieszczania się,

1. Analizowany czynnik: liczba wypadków na drogach na obszarze gminy (w tym miasta),
Okres/cykl analizy: raz na dwa lata,
Parametr: ogólna liczba wypadków, w tym:· % wypadków z udziałem pieszych, % wypadków z udziałem rowerzystów,·% wypadków w komunikacji zbiorowej,
Miernik (pożądana wartość/ pożądany kierunek zmian): pozytywny – spadek.

2. Analizowany czynnik: liczba ofiar wypadków na drogach na obszarze gminy (w tym miasta),
Okres/cykl analizy: raz na dwa lata,
Parametr: liczba ofiar,
Miernik (pożądana wartość/ pożądany kierunek zmian): pozytywny – spadek.

VII. Transport ładunków

1. Analizowany czynnik: liczba samochodów ciężarowych (powyżej 18 ton) wjeżdżających do miasta w wybranych przekrojach ulic (z wyjątkiem obsługi budów),
Okres/cykl analizy: raz na dwa lata,
Parametr: liczba samochodów na dzień,
Miernik (pożądana wartość/ pożądany kierunek zmian): pozytywny - spadek.

2. Analizowany czynnik: liczba miejsc postojowych dla samochodów ciężarowych w mieście poza obszarem zamieszkiwania,
Okres/cykl analizy: raz na dwa lata,
Parametr: liczba miejsc,
Miernik (pożądana wartość/ pożądany kierunek zmian): pozytywny - wzrost.

IX. Ekonomia i finanse

1. Analizowany czynnik: udział w budżecie miasta rocznych nakładów na transport i przewozy pasażerskie,
Okres/cykl analizy: raz na rok,
Parametr: % udziału w budżecie.

2. Analizowany czynnik: relacja wielkości wydatków na inwestycje w infrastrukturę transportową do wydatków na jej utrzymanie,
Okres/cykl analizy: raz na rok,
Parametr: wartość relacji inwestycje/utrzymanie.

X. Ochrona środowiska

1. Analizowany czynnik: poziom emisji zanieczyszczeń z transportu w mieście w wybranych punktach,
Okres/cykl analizy: raz na dwa lata,
Parametr: wielkość emisji,
Miernik (pożądana wartość/ pożądany kierunek zmian): pozytywny – spadek.

2. Analizowany czynnik: liczba mieszkańców narażonych na ponad normatywny hałas komunikacyjny/drgania,
Okres/cykl analizy: raz na dwa lata,
Parametr: liczba mieszkańców,
Miernik (pożądana wartość/ pożądany kierunek zmian): pozytywny – spadek.

3. Analizowany czynnik: liczba samochodów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym zarejestrowanych w mieście,
Okres/cykl analizy: raz na dwa lata,
Parametr: liczba samochodów,
Miernik (pożądana wartość/ pożądany kierunek zmian): pozytywny – wzrost.

GRom
Ps. Jeszcze raz proszę o krytyczne uwagi.

mip
Posty: 32
Rejestracja: piątek, 25 października 2013, 19:30

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: mip »

Brzmi to prawie jak część pracy magisterskiej ;)
Ilość tekstu większość forumowiczów pewnie odstraszy i nie pozwoli na sensowne odniesienie się do tematu.
Mimo to starałem się przebrnąć przez treść i wyciągnąć jakieś wnioski. W mojej opinii temat trzeba znacznie uprościć i skupić się na celach realnych i możliwie szybkich do zrealizowania.
W pierwszej kolejności proponuję wysłać kilka osób z gminy do Londynu lub innego cywilizowanego miasta, kupić im oysterkę i przewieźć z jednego końca miasta na drugi. Wnioski powinny nasunąć się same :)

Ja proponowałbym w pierwszej kolejności postarać się o rozszerzenie wrocławskiej "karty miejskiej" o transport gminny. Druga sprawa to wprowadzenie połączenia kolejowego (szynobusa), które również opierałoby się o też o "urbankę". Częstotliwość kursowania w godzinach rannych powinna oscylować w granicach 4 połączeń /h z czego min. 2 połączenia powinny być "szybkie" tj. w ok. 10min z Siechnic na dworzec główny. Równocześnie należy przeprowadzić kampanię reklamową/społeczną, która w prosty sposób namawiałaby do korzystania z tej formy transportu. Podając konkretne dane dotyczące oszczędności czasu i pieniędzy dla przeciętnego kierowcy, wynikające z przesiadki.
Budowa parkingu przy dworcu oczywiście również jest niezbędna ale można to rozłożyć w czasie.

Kolejnym krokiem powinno być zorganizowanie podobnego systemu dla Oławy. W godzinach szczytu samochodów DOA nie brakuje na Opolskiej.

Zmniejszenie liczby samochodów wjeżdżających do Wrocławia pozwoli na odkorkowanie istniejących dróg.

Innym projektem nad którym należy się pochylić to budowa ścieżki rowerowej do Wrocławia oraz ewentualnego BUS pasa, który pozwoli na szybszy przejazd do centrum. Obecnie przejazd rowerem to mordęga.

Inną możliwością rozładowania komunikacji Siechnice Wrocław i Wrocław Siechnice jest sięgnięcie do starych wzorców, gdzie ludzie osiedlali się tam gdzie pracowali. W strefie mamy kilka zakładów, w których pracuje wiele osób z Wrocławia. Może któryś z deweloperów byłby skłonny wprowadzić wspólnie np. z Hasco program mieszkań pracowniczych, gdzie na preferencyjnych warunkach ludzie mogliby zakupić lub wynająć mieszkanie.
C.D.N.

mip
Posty: 32
Rejestracja: piątek, 25 października 2013, 19:30

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: mip »

A o co chodzi z tym "placem kościelnym"?? dla kogo ta opinia? dla proboszcza? kto ma być inwestorem? Dla mnie to "pieśń przyszłości".

kinaczewa
Posty: 6
Rejestracja: piątek, 24 stycznia 2014, 15:00

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: kinaczewa »

Ja również jestem za wprowadzeniem urban karty, która pozwoli na przejazdy zintegrowane - również w ramach połączeń kolejowych. Wprowadzenie podmiejskiej kolejki znacznie usprawniłoby dojazd do Wrocławia. Dojazd autobusem trwa niestety zbyt długo - zajmuje ok. godziny.

Poza tym zwróciłabym też uwagę na chodniki. Od ronda przy ul. Opolskiej do skrzyżowania z ul. św. Katarzyny nie ma ani fragmentu chodnika. Od przystanku trzeba iść nieoświetlonym poboczem, co zwłaszcza teraz, w zimie jest niebezpieczne i bardzo niekomfortowe. Chciałabym też zwrócić uwagę na rozmieszczenie przystanków autobusowych: jeden znajduje się przy rondzie przy ul. Opolskiej, a kolejny dopiero przy ul. Kolejowej. Uważam, że odległość między tymi przystankami jest stanowczo za duża. Czy nie można zrobić jeszcze jednego przystanku bliżej ul. św. Katarzyny? Zarówno autobusy jadące do Siechnic jak i z Siechnic stają daleko od ul. św. Katarzyny, a przecież przybywa tam coraz więcej mieszkańców. Czy są w planach chodniki wzdłuż ul. Opolskiej?

grom
Posty: 693
Rejestracja: wtorek, 30 marca 2010, 09:15

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: grom »

1. Polityka transportowa
Starałem się aby przedłożony projekt polityki odpowiadał standartom tego typy dokumentów,był propozycją całościowa i kompletną. Wpełni kompatybilną z dokumentami sąsiadów, zwłaszcza Wrocławia i regionu. Użyteczną w staraniach się o środki Unii Europejskiej.
Realizacja tej polityki (jej wdrożenie), wymagać będzie konkretnych rozstrzygnięć.
Dziekuję za głosy i propozycje które już padły. Liczę na kolejne.
Liczę, że w ciągu najbliższych dwóch tygodni będzie ich na tyle dużo, że będziemy mogli przejść do dolszych prac nad tym tematem. To jest do opracowania ostatecznego tekstu "Polityki ...", oraz
do przygotowania wykazu najważniejszych rozstrzygnięć wdrożeniowych (lista i kolejność inwestycji oraz lista i kolejność posunięć organizacyjnych). W obu wypadkach będę Państwa prosił o pomoc w postaci dwóch/trzech spotkań zespołowych (jeśli wyrazicie na to zgodę). Już dziś zbieram ochotników do prac w tym zespole.
2. Plac przed kościołem
Projekt placu powstaje z inicjatywy i staraniem trzech osób (Ks. Stanisława Stelmaszyka, inż. arch. Zbigniewa Maćkowa i moim). Ani Gmina, ani parafia nie płacą za niego.
Jego celem jest zaprojektowanie tej częśći centrum naszego miasta, która (z przyczyn własnościowych) nie znalazła się w przygotowanym przed paru laty, przez władze gminy opracowaniu zawierającym projekt siechnickiego rynku i ratusza. Bez tego placu siechnicki rynek nie będzie skończoną całościa.
Budowa placu kościelnego bedzie etapowana a jej największym problemem bedzie budowa dzwonnicy.
Można sobie nawet wyobrazić, że nigdy nie zostanie skończona. Znam wiele miast na świecie gdzie podobne projekty do dziś nie dobiegły końca (np. centrum Sieny, katedra w Strasburgu) lub kończone były po kilkuset latach (np. katedra w Kolonii, katedra we Wrocławiu).
Wszystko bedzie zależeć od tego czy Siechnice nadal będą się tak dynamicznie rozwijać jak dziś, czy nie zmienią się gusta i preferencje jej mieszkańców, czy nie przyjdą kataklizmy, itd).
Dobrze jest jednak mieć pomysł na konkretne rozwiązanie. Zawsze mogą pojawić się sponsorzy gotowi pomóc nam w tym dziele.
Wgląd do projektu i dyskusja publiczna nad nim odbędzie się na najbliższym posiedzeniu Rady Meszkańców Siechnic (pierwsza środa marca - 5.03. br., godzina 17.00, III p. ratusz w Siechnicach).
GRoman

siechniczanin123
Posty: 5
Rejestracja: wtorek, 17 września 2013, 22:18

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: siechniczanin123 »

Ja również jestem przeciwna budowie nowego placu przed kościołem, jak również nie widzę potrzeby budowy (tzw. przystanku wiedeńskiego) . Taki przystanek jest już we Wrocławiu i w mojej ocenie nie jest on bezpieczny, zwłaszcza dla dzieci. Gmina ma chyba ważniejsze potrzeby? Proponuję wybudować nową przychodnię zdrowia w centrum Siechnic :D .

grom
Posty: 693
Rejestracja: wtorek, 30 marca 2010, 09:15

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: grom »

Od lat uważam, że budowa nowego ośrodka zdrowia w Siechnicach jest najważniejszą inwetycją w naszym mieście. Nie tylko tak uważam ale też próbuję w tej materii coś zrobić. Opracowałem (przy wsparciu fachowców) pełną koncepcję budowy takiej placówki, przekazałem ją władzom, zorganizowałem kilka zebrań mieszkańców, prowadziłem rozmowy z potencjalnymi inwestorami.
Duży wysiłek. Efekty umiarkowane. Władze gminy w tej kadencji nic realnego w kwestii budowy Ośrodka zdrowia nie zrobią. Zainteresowanie mieszkańców tym problemem jest tylko umiarkowanie werbalne (publiczne pojedyńcze głosy takie jak Pani), inwestorzy są ale za każdym razem podkreślają konieczność nawiązania współpracy z gminą, a tu nie ma zainteresowania. Może najbliższe wybory samorządowe (jesień tego roku) korzystnie wpłyną na rozwiązanie tego bolącego problemu.

Budowa placu przed kościołem nie ma żadnego zwiazku z budową ośrodka zdrowia. W przypadku placu jest to problem parafii, w przypadku ośrodka zdrowia jest to zadanie własne gminy. Parafia nie będzie finansować budowy ośrodka zdrowia, a gmina nie będzie budować placu przed kościołem. Proszę tych spraw nie łączyć.

Co do przystanku wiedeńskiego to w ostatnich latach stają się coraz "modniejsze" w polskich miastach. Trochę powtarza się casus rond. Parę lat temu w Polsce wręcz wyklęte, dziś wszyscy je doceniają i stosują powszechnie. Myślę, że podobnie będzie z przystankami wiedeńskimi (proszę obejrzeć oddaną w ostatnich dnia do użytku ul. Purkiniego we Wrocławiu). Wyniesienie fragmentu jezdni na pewnym odcinku w celu poprawy bezpieczństwa ruchu wydaje sie lepszym rozwiązaniem niż progi.
Zresztą możemy o zastosowaniu tego rozwiąznia na ul. Kościelnej jeszcze długo dyskutować. Realność jego użycia na tej ulicy to co najmniej kilkanoście lat (ewentualnie przy pierwszym remoncie kapitalnym jej jezdni).

GRoman
PS. Firma Hasco-Lek (obecna w naszej strefie) kupuje w piatek stację samochodową firmy Wojtanowicz Wolkswagen. Podobno będzie to główna baza transportowa Hasco-Leku. Będą więc nowe miejsca pracy i nowe podatki.

grom
Posty: 693
Rejestracja: wtorek, 30 marca 2010, 09:15

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: grom »

Informacja o przebiegu posiedzenia Rady Mieszkańców Siechnic w dniu )5.02.2014 roku.

1. W związku z wnioskiem Gminy Rada upoważniła Pana Roberta Sawickiego do uczestnictwa w odbiorze prac realizowanych na działce gminnej przy cmentarzu Parafialnym (projektowane powiększenie cmentarza).
Przewodniczący Rady Pan Grzegorz Roman przedstawił informacje dotyczące stanu rozmów pomiędzy władzami Gminy a Parafią na temat budowy cmentarza.

2. Informacja o funduszu na inicjatywy społeczne.
W roku 2014 r. władze gminy oddały do dyspozycji Rady Mieszkańców kwotę 41 tys. zł. (tzw. budżet partypacyjny). W związku z powyższym Rada Mieszkańców ogłasza (jak co rok) konkurs na projekty inwestycyjne do zrealizowania na obszarze miasta. Projekty mogą zgłaszać zarówno osoby fizyczne jak i prawne. Mogą one być realizowane n własności publicznej lub prywatnej, muszą mieć charakter ogólnodostępny. Termin zgłaszania projektów (e-meil) mija z dniem 11. 03. br. na adres [email protected]. Zgłoszenie powinno zawierać dane o wnioskodawcy, opis inwestycji, szacunkowy kosztorys, lokalizację, deklaracje partycypacji w inwestycji co najmniej w 50%. Wszelkich informacji o konkursie udziela Grzegorz Roman tel. 602 260 196.
3. W związku z wnioskiem Skarbnika Rada Mieszkańców przyjęła uchwałę o przekazaniu zakupionego w grudniu 2013 roku sprzętu i wyposażenia z funduszu na inicjatywy społeczne, na rzecz MOSiR Siechnice. Sprzęt i wyposażenie może być używane przez jednostkę jedynie dla obsługi boiska „Orlik” w Siechnicach.
4. W związku z wnioskiem Pani Anny Mazurek, przedstawicielki Gminnego Centrum Kultury Rada wskazała jako optymalny dla tegorocznych obchodów "Dni Siechnic" termin 15-16.06.br.
5. Sprawy różne.
a). Przewodniczący poinformował o rozstrzygnięciu przetargu na dokończenie budowy stadionu. Wykonawca ma wejść na teren budowy w lutym br.
b). Pani Jerkiewicz zgłosiła problem przejazdu samochodów ciężarowych przez Siechnice a szczególnie przez ul. Świerczewskiego.
c). Radni pytali dlaczego nie ma programu zajęć dla dzieci na feriach w GCK.
d). Zgłoszono brak świecących lamp na krzyżówce Opolska/Św. Katarzyny na wiadukcie oraz brak tablic informacyjnych na głównych ulicach Siechnic.
e). Pani W. Woźniak pytała co słychać w sprawie budowy nowego ośrodka w Siechnicach.
f). Przewodniczący poinformował o sytuacji "żłobkowej" w gminie. Mamy 7 prywatnych żłobków częściowo z dotacjami gminy, w których nie ma obsady 100%-centowej. Budowa gminnego żłobka może doprowadzić do upadłości część z nich.

GRoman

grom
Posty: 693
Rejestracja: wtorek, 30 marca 2010, 09:15

Re: Siechnice- przyszłość miasta

Post autor: grom »

Zachęcam wszystkich do zapoznania się z dokumentami finansowymi naszej gminy na rok 2014, tj. z budżetem i wieloletnią prognozą finansową. Skóra cierpnie.
O skali grożącej nam w najblizszych latach zapaści finansowej świadczy również program najblizszej sesji Rady Gminy. Tak naprawdę sprowadza się ona do wyrażenia zgody przez Radę Gminy na zaciągnięcie przez władze gminy nowych kredytów. Tym razem już gigantycznych.
Pierwszy w kwocie 4.035.591 zł z przeznaczeniem na spłatę rat od otrzymanych wcześniej kredytów i pożyczek. Drugi w kwocie aż 17.124.942 zł z przeznaczeniem na sfinansowanie planowanego deficytu budzetowego w najblizszych latach.
Nie tylko łączna kwota jest przerażająca, również zaproponowany przez Panią Skarbnik i Burmistrza okres spłat. Proponują oni aby nasza gmina spłaciła te ponad 21 mn kredytów w latach 2020 - 2027.
Jeśli do tego dodać, że już w tym roku gmina zawiesiła płacenie czynszu za ratusz (w końcu właścicielem jest spółka gminna) a całe roczne dochody bieżące (w kwocie 63.034.733 zł) są w całości przeznaczane na wydatki bieżące (w kwocie 63.026.821 zł) to chyba ma racje jedna z żelaznych kandydatur, która ogłosiła parę dni temu że ze wzgledu na sytuacje finansową gminy rezygnuje z kandydowania w najbliższych wyborach na stanowisko jej Burmistrza.
Obawiam się, że spłata dziś zaciąganych przez władze naszej gminy kredytów nie bedzie już jej dotyczyć. Mam wrażenie, że ambicje naszych władz sięgają daleko wyżej niż fotel Burmistrza Siechnic. Ciekawe, którzy radni Rady Miasta zgodzą się dalszą eskalacje zadłużenia gminy?
GRoman

ODPOWIEDZ