Szkoła Podstawowa

Ogólne forum Mieszkańców miasta Siechnice
Jerzy Fitek
Posty: 83
Rejestracja: poniedziałek, 3 listopada 2014, 23:51

Re: Szkoła Podstawowa

Post autor: Jerzy Fitek »

[[ Naruszenie regulaminu - powielanie postów (5x). Usunięty post widoczny jest w temacie "Wybory tuż tuż. Czas na lepszego gospodarza" ]]
Ostatnio zmieniony czwartek, 27 listopada 2014, 20:40 przez admin, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: nar.reg.

Pawlik
Posty: 24
Rejestracja: wtorek, 19 września 2006, 14:24
Lokalizacja: Siechnice

Re: Szkoła Podstawowa

Post autor: Pawlik »

Strasznie dużo wszyscy tu narzekają, a nie pojawiają się żadne konkrety.
Co macie do zarzucenia SP? Pytam z ciekawości, tylko proszę bez ogólników, które o niczym nie mówią.
A pamiętacie jak wyglądała szkoła za kadencji poprzedniego dyrektora? To była totalna tragedia! Kółka wzajemnej adoracji, mobbingi, zarządzania praktycznie nie były, pupilki Dyrektora to były święte krowy. Czy wówczas coś zrobił nasz były Burmistrz Pan Jerzy F.? nie przypominam sobie. Jak się kończyła kadencja Dyrektora, to gdzie były rozpisywane konkursy? Powiem wam, nie były.

Awatar użytkownika
wocash
Posty: 54
Rejestracja: poniedziałek, 17 października 2005, 14:47
Kontakt:

Re: Szkoła Podstawowa

Post autor: wocash »

Co mam do zarzucenia?
1. (i najważniejsze) - poziom nauczania. Po szczegóły odsyłam do wątku Groma o przyszłości Siechnic. Wyniki osiągane przez uczniów SP są niestety słabe. Oczywiście można długo dyskutować o przyczynach, ale podam przykład. Czwarta klasa. Koniec pierwszego półrocza. Jedna (słownie: jedna) lektura "przerobiona" na jęz. polskim. Powód? Pewnie nie jedyny, ale znamienny.. Kwestia synchronizacji pomięszy klasami wynikająca z ograniczonego dostępu do książek w bibliotekach. Ręce opadają. Żeby nie było niedomówień, nie reprezentuję postawy typu: "to szkoła ma uczyć, a w domu dziecko ma się bawić" i doskonale zdaję sobie sprawę, że to właśnie rodzice w dużej mierze muszą przyczyniać się do edukacji dzieci i sprawić, żeby polubiły i nauczyły się uczyć. Ale powyższy przykład pokazuje, że nawet ta coraz mizerniejsza podstawa programowa nie jest realizowana. Spór czy to wina nauczycieli czy dyrektora jest dla mnie bezprzedmiotowy - za wyniki firmy odpowiada zarząd/szef i nawet jeśli firma aktualnie przynosi straty, to istotne jest, żeby przedstawiono jakiś plan działania i konsekwentnie go realizowano.
2. Sam tryb powołania pani dyrektor, czyli brak konkursu właśnie.
3. Brak zajęć z etyki, niedostosowanie planu zajęć do dzieci nieuczestniczących w lekcjach religii (umieszczonych w środku planu lekcji, w godzinach kiedy nie funkcjonuje świetlica)
4. Wspomniany już w tym wątku audyt na temat sytuacji w szkole i fakt jego nieopublikowania, sam w sobie znamienny i świadczący o relacji na linii burmistrz - dyrekcja.

To tyle na gorąco.

gryllu
Posty: 58
Rejestracja: czwartek, 20 maja 2010, 12:48

Re: Szkoła Podstawowa

Post autor: gryllu »

wocash pisze:Koniec pierwszego półrocza. Jedna (słownie: jedna) lektura "przerobiona" na jęz. polskim. Powód? Pewnie nie jedyny, ale znamienny.. Kwestia synchronizacji pomięszy klasami wynikająca z ograniczonego dostępu do książek w bibliotekach. Ręce opadają.
To akurat średni powód. Jak chodziłem do podstawówki, czy ogólniaka, to też w bibliotece było po 3 egzemplarze książki i tylko 3 pierwsze osoby miały książkę z biblioteki szkolnej. Reszta musiała sobie jakoś radzić. Są bilbioteki publiczne, znajomi, od których można pożyczyć, jest też internet, gdzie można znaleźć skany wielu książek (fakt może nie do końca legalne). Także jeśli się chce, to się książki zdobędzie. Jak nauczyciele używają tego jako argumentu, to już jest porażka. Daję sobie rękę uciąć, że też nie zawsze mieli łatwy dostęp do książek jak się uczyli, a jednak sobie jakoś radzili i nawet studia pokończyli.

Co do reszty, to ciężko mi się odnieść, bo wiele styczności z naszą podstawówką jeszcze nie miałem.

Awatar użytkownika
wocash
Posty: 54
Rejestracja: poniedziałek, 17 października 2005, 14:47
Kontakt:

Re: Szkoła Podstawowa

Post autor: wocash »

Pełna zgoda, powinna być w tym względzie krótka piłka, książkę "A" dzieci mają przeczytać do dnia tego i tego. I to po ich i rodziców stronie jest kwetsia jej zdobycia odpowiednio wcześniej.

gloan
Posty: 5
Rejestracja: piątek, 14 listopada 2014, 18:53

Re: Szkoła Podstawowa

Post autor: gloan »

Nie jestem nauczycielem szkoły w Siechnicach. O wielu sprawach wiem z Internetu n.p. z jakich podręczników uczą się uczniowie w Siechnicach ( www. szkoły). Sprawy oświaty zawsze mi były bliskie, bo w szkole przepracowałam 30 lat. Dochodzę do wniosku, że w Polsce wszyscy są nie tylko lekarzami ale i nauczycielami. Piszecie Państwo opinie, żądacie czegoś, macie pretensje a nie szukacie odpowiedzi u źródeł: w szkole u nauczyciela j.polskiego, w sprawie etyki u dyrektora, w sprawie powołania dyrektora bez konkursu u burmistrza albo po prostu w Internecie. Zadałam sobie trochę trudu i myślę, że moje odpowiedzi wyjaśnią Państwu pewne sprawy.
Ad.1
W Dzienniku Ustaw z dnia 30 sierpnia 2012 r. poz. 977 znajduje się ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół .
W załączniku nr 2 znajduje się podstawa programowa dla szkół podstawowych.
cyt. "Teksty kultury poznawane w całości – nie mniej niż 4 pozycje książkowe w roku szkolnym oraz wybrane przez nauczyciela teksty o mniejszej objętości:
Frances Hodgson Burnett Tajemniczy ogród; Jan Brzechwa Akademia Pana Kleksa; Carlo
Collodi Pinokio; Roald Dahl Charlie i fabryka czekolady; Antonina Domańska Historia żółtej
ciżemki; Irena Jurgielewiczowa Ten obcy; Stanisław Lem Bajki robotów; Clive Staples Lewis
Lew, Czarownica i stara szafa; Astrid Lindgren Bracia Lwie Serce; Kornel Makuszyński
Szatan z siódmej klasy; Aleksander Minkowski Dolina Światła; Ferenc Molnár Chłopcy
z Placu Broni; Lucy Maud Montgomery Ania z Zielonego Wzgórza; Edmund Niziurski –
wybrana powieść (np. Niewiarygodne przygody Marka Piegusa, Sposób na Alcybiadesa);
Joanna Olech Dynastia Miziołków; Joanna Onichimowska – wybrana powieść (np. Duch
starej kamienicy, Daleki rejs); René Goscinny, Jean-Jacques Sempé Mikołajek (wybór
opowiadań z dowolnego tomu); Henryk Sienkiewicz W pustyni i w puszczy; Alfred Szklarski
– wybrana powieść (np. Tomek w krainie kangurów); Dorota Terakowska Władca Lewawu;
Mark Twain Przygody Tomka Sawyera; John Ronald Reuel Tolkien Hobbit, czyli tam
i z powrotem; Juliusz Verne W 80 dni dookoła świata; Moony Witcher Dziewczynka
z szóstego księżyca; wybór mitów greckich, baśni i legend; wybór kolęd; wybór pieśni
patriotycznych; wybór poezji, w tym utwory dla dzieci i młodzieży; film i widowisko
teatralne z repertuaru dziecięcego; wybrane programy telewizyjne.
Szkoła w Siechnicach realizuje podstawę programową wg programu nauczania "Wyspy szczęśliwe" autorstwa Grażyny i Jacka Kuleszów wyd. Wiking.
Nauczyciel języka polskiego w kl. IV korzysta zapewne z przewodnika metodycznego dla klasy czwartej Elżbiety Lubczyńskiej Jeziornej " Wyspy szczęśliwe". W tym przewodniku jest rozdział " Jak planować czytanie?" i wierzę w to, że nauczyciel się do tego ściśle stosuje.

W roku szkolnym uczeń ma przeczytać minimum 4 lektury ale to nauczyciel decyduje o czasie ich przeczytania. Może nauczycielka w klasie 4 zaplanowała 1 lekturę do półrocza , a w drugim półroczu 3 lub więcej? Półrocze jeszcze trwa i może akurat teraz zada drugą lekturę?
Klasa czwarta to przechodzenie z nauczania propedeutycznego do nauczania systematycznego. Jest to okres trudny zarówno dla ucznia jak i dla nauczyciela (system promowania wszystkich dzieci w nauczaniu zintegrowanym narzucony przepisami oświatowymi nikomu nie ułatwia zadania, powtarzanie klasy może nastąpić tylko za zgodą rodziców po przebadaniu dziecka w Poradni Psychologiczno Pedagogicznej, a rodzice na pozostawienie dziecka na drugi rok w tej samej klasie często się nie zgadzają). W klasie czwartej nie wszystkie dzieci płynnie czytają, a już o czytaniu ze zrozumieniem jest jeszcze trudniej. Nie można patrzeć na ilość jak nie będzie jakości. Proces nauczania to bardzo złożona sprawa, a w klasie jest dwudziestu kilku uczniów o różnym poziomie intelektualnym.
Jak kogoś dziecko czyta to nic nie stoi na przeszkodzie aby rodzic podsuwał mu coraz to nowe książki zamiast ślęczenia przed telewizorem lub komputerem.
Zarzucanie nauczycielce , że nie realizuje podstawy programowej, bo do tej pory uczniowie "przerobili" jedną lekturę jest na dzień 11 grudnia bzdurą.

Ad.2
Dwa konkursy nie wyłoniły kandydata na dyrektora i zgodnie z prawem Pan Burmistrz powołał dyrektora bez konkursu na 5 lat. Miał takie prawo i z tego skorzystał.

Zgodnie z art. 36a ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) kandydata na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki wyłania się w drodze konkursu. Jak z tego wynika wyłanianie kandydatów na stanowiska dyrektorów szkół lub placówek w drodze konkursu jest obligatoryjną zasadą przyjętą w systemie oświaty. Ustawodawca przewidział jednak sytuację, że do konkursu w konkretnej szkole może nie zgłosić się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie zostanie wyłoniony kandydat i dopuścił możliwość, aby organ prowadzący powierzył stanowisko dyrektora szkoły lub placówki ustalonemu przez siebie kandydatowi. Zostało to jednak dodatkowo obwarowane obowiązkiem zasięgnięcia przez organ prowadzący opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej. Zostało to zawarte w art. 36a ust. 4, który określa, że: "Jeżeli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata, organ prowadzący powierza to stanowisko ustalonemu przez siebie kandydatowi, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej". Dodatkowo, co jest bardzo istotne i o czym należy bezwzględnie pamiętać, aby organ prowadzący mógł zastosować cytowany przepis art. 36a ust. 4, czyli powierzyć stanowisko dyrektora szkoły lub placówki, który nie został wyłoniony w drodze konkursu musi uzyskać zgodę organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Wynika to z art. 36a ust. 4 drugie zdanie, które określa, że przepis art. 36a ust. 2 stosuje się odpowiednio, co oznacza, że powierzenie przez organ prowadzący stanowiska dyrektora szkoły lub placówki może nastąpić, jeżeli organ sprawujący nadzór pedagogiczny nie zgłosi, w terminie 14 dni od przedstawienia kandydata na to stanowisko, umotywowanego zastrzeżenia. Stanowisko w tej sprawie zajął Naczelny Sąd Administracyjny, który z wyroku z dnia 7 grudnia 2000 r. - I SA 1572/00 - orzeka, że zarówno gdy konkurs wyłoni kandydata jak i nie da takiego rezultatu, powierzenie stanowiska dyrektora szkoły może mieć miejsce, jeżeli organ sprawujący nadzór pedagogiczny nie zgłosi umotywowanych zastrzeżeń (art. 36a ust. 3 i 4 ustawy z 1991 r. o systemie oświaty).

Ad.3
Nie da się tak ustawić planu lekcji aby wszyscy uczniowie rozpoczynali lub kończyli zajęcia religią. Ktoś musi mieć te zajęcia w środku planu.
Nauka etyki jest organizowana w szkołach publicznych na życzenie rodziców, według zasad określonych przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. Nr 36, poz. 155, z późn. zm.).
Jeżeli uczeń nie korzysta w szkole z nauki religii lub etyki, szkoła ma obowiązek zapewnić temu uczniowi w czasie trwania lekcji religii lub etyki opiekę lub zajęcia wychowawcze (§ 3 ust. 3 przywołanego rozporządzenia) - świetlica, biblioteka lub inne zajęcia.
Od 1 września 2014 obowiązują zmiany i naukę etyki organizuje się nawet dla jednego ucznia.
Problem jest jednak ze znalezieniem nauczycieli. W szkołach podstawowych, gimnazjach i w szkołach ponadgimnazjalnych zajęcia z etyki może prowadzić nauczyciel, który ukończył studia wyższe w zakresie filozofii lub etyki, lub ukończył inne studia wyższe i studia podyplomowe w tym zakresie i posiada przygotowanie pedagogiczne. Możliwe jest również – na podstawie innych przepisów – powierzenie prowadzenia zajęć z etyki nauczycielowi, który ukończył studia wyższe w innym zakresie niż filozofia/etyka, jeśli ich program obejmował treści nauczanego w szkole przedmiotu etyka, w zakresie wynikającym z podstawy programowej przedmiotu, określone dla danego etapu edukacyjnego.
Podejrzewam, że na pełny etat ktoś by przyszedł ale na 2 lub 4 godziny to sprawa beznadziejna. Jest przepis ale to tzw. martwy przepis.

Ad. 4
Nie znam sytuacji więc się nie wypowiem na ten temat.

Awatar użytkownika
wocash
Posty: 54
Rejestracja: poniedziałek, 17 października 2005, 14:47
Kontakt:

Re: Szkoła Podstawowa

Post autor: wocash »

Przede wszystkim, dziękuję za obszerne wyjaśnienia. Spróbuję odnieść się do niektórych punktów ponownie.
Na początek komentarz do kąśliwej uwagi - tak, wszyscy rodzice są też nauczycielami swoich dzieci. Lepszymi lub gorszymi, ale są.

Ad.1. Kwestia lektury w czwartej klasie była tylko przykładem, mającym zilustrować sedno tego punktu, czyli słabe wyniki osiągane przez uczniów siechnickiej szkoły. Ja również wierzę, że do końca roku te "nie mniej niż 4 pozycje książkowe" uda się "przerobić". Tylko czy powyższe wyjaśnienie nie oznacza przypadkiem, że cały system edukacji w szkole podstawowej niejako zakłada pewne "równanie w dół"? Bo trudna czwarta klasa, bo nowe przedmioty, bo niektórzy jeszcze płynnie nie czytają... Tak jak napisałem w swoim poście powyżej - możemy bardzo długo dyskutować o przyczynach, brakuje mi natomiast jasnego komunikatu, że zdajemy sobie sprawę z nienajlepszych wyników i mamy jakiś pomysł, co z tym zrobić. Tylko tyle.

Ad.2. Kwestię konkursu zostawiam w spokoju.

Ad.3. Oczywiście, że nie wszystkie klasy mogą mieć religię na pierwszej lub ostatniej lekcji. Ale po pierwsze - zapewne w części klas uczestniczą w niej wszyscy uczniowie, a po drugie - plan zajęć układany jest przed rozpoczęciem roku, a deklaracje o uczestniczeniu w zajęciach religii są zbierane już w jego trakcie, co uniemożliwia wzięcie tego czynnika pod uwagę. Domyślam się, że "usiądź, dziecko, w sekretariacie i rysuj sobie" jest formą opieki i zajęć wychowawczych?

gloan
Posty: 5
Rejestracja: piątek, 14 listopada 2014, 18:53

Re: Szkoła Podstawowa

Post autor: gloan »

Ad. 3
Rodzice tylko raz składają deklarację ( nie corocznie), którą w każdej chwili mogą odwołać. Stan uczniów uczęszczających na religię jest znany w momencie zapisu dziecka do szkoły.W klasach starszych tylko odwołanie rodzica zmienia sytuację. Można więc rzeczywiście wziąć pod uwagę propozycję Pana/Pani wocash.
Przebywanie dziecka w sekretariacie (... "usiądź, dziecko, w sekretariacie i rysuj sobie")? A co to za nowe zajęcia opiekuńczo - wychowawcze? To jest NIEDOPUSZCZALNE !!!

Rodzice i nauczyciele uczniów SP w Siechnicach dla dobra swoich dzieci powinni naprawdę zgodnie współpracować. Sprawdzian w 2015 roku będzie miał inną formę i wg mojej oceny jest trudniejszy. Poniżej zamieszczam linki, warto tam zaglądnąć.
http://oke.wroc.pl/images/library/File/pdfy/Spr2015/InforRodzic.pdf
http://www.cke.edu.pl/index.php/sprawdzian-left/2013-07-27-11-38-36

Życzę owocnej współpracy Rodzicom i Nauczycielom.

Selena
Posty: 2
Rejestracja: czwartek, 27 marca 2014, 22:19

Re: Szkoła Podstawowa

Post autor: Selena »

Czytam i czytam te posty o niskim poziomie nauczania i nasuwa mi się jedno: Szanowni Rodzice, jeśli jest tak źle, niski poziom, słabi nauczyciele, słaba dyrekcja- naprawdę nikt Was nie zmusza, aby dzieci chodziły do tej szkoły. Jest tyle innych szkół we Wroclawiu czy okolicy- możecie tam zapisać Wasze dzieci, zamiast tu ciągle narzekać bez podawania konkretów. Pójdziecie do innej szkoły- też tam cos znajdziecie i będziecie narzekać. Tak mają narzekający. Jeśli nie jest się zadowolonym z czegoś- to szuka się czegoś innego. Jest dużo rodziców i nauczycieli zadowolonych z tej szkoły , ale oni tu nie siedzą i nie piszą, gdyż zajmują się czyms pożytecznym, dlatego wydaje się, że wszyscy są niezadowoleni. A krzyczą zawsze te same osoby.

Lokator
Posty: 23
Rejestracja: wtorek, 13 września 2011, 12:10

Re: Szkoła Podstawowa

Post autor: Lokator »

Droga Seleno,
w związku z tym, że szkoła utrzymywana jest z naszych podatków(Pani wynagrodzenie również) mamy prawo wymagać aby placówka w najbliższej okolicy prowadzona była na odpowiednim poziomie.

Rodzic

ewawolska
Posty: 32
Rejestracja: poniedziałek, 30 czerwca 2014, 16:58

Re: Szkoła Podstawowa

Post autor: ewawolska »

Seleno - wszyscy mogą odejść - ważne, aby została dyrekcja.
Ale poważnie. Pierwszy zabrał dzieci siechnicki radny poprzedniej kadencji. Niedawno to samo zrobił przewodniczący rady rodziców.

resis777
Posty: 1
Rejestracja: czwartek, 26 marca 2015, 20:05

Re: Szkoła Podstawowa

Post autor: resis777 »

http://zsp7wroc.edupage.org/text/?text=text/text2&subpage=0&

Chodzą słuchy, że poprzedni dyrektor kompletuje sobie zaufaną ekipę :D

euio
Posty: 9
Rejestracja: środa, 24 października 2012, 18:27

Re: Szkoła Podstawowa

Post autor: euio »

Szczerze mówiąc nie wiem co do szkoły podstawowej w Siechnicach (a o niej jest ten wątek, prawda?) ma jej BYŁY dyrektor. Ale z ciekawości sprawdziłam- nie ma w prowadzonej przez niego placówce nikogo kogo kojarzyłabym z sp w Siechnicach. A może za mało osób stąd pamiętam?
Aktualna Pani Dyrektor też sprowadza tu swoich. To chyba normalna praktyka- chcieć pracować z ludźmi których się zna, sprawdziło i im ufa, czy nie?
Serio nie wiem czemu miał służyć ten wpis...

Berek
Posty: 2
Rejestracja: poniedziałek, 20 sierpnia 2018, 11:40

Re: Szkoła Podstawowa

Post autor: Berek »

Moja córka nie uczy się dobrze języka polskiego, ponieważ przeprowadziliśmy się do Niemiec, myślę, że jest to związane z jej nauczycielem, ona jest zła w nauczaniu. Czy ktoś zna dobrego nauczyciela od ciebie?

ODPOWIEDZ