Re: rozpoczęcie roku szkolnego
: piątek, 14 listopada 2014, 22:24
autor: ewawolska
Kończy się kampania.
Dominowały w niej, co zrozumiałe, wątki finansowe.
Na zakończenie należy przypomnieć nie mniej ważne wątki dotyczące stosunków międzyludzkich.
W ostatnich 4 latach mieliśmy istny tajfun - wódz wymiatał wszystkich - nie tylko przeciwników, ale głównie myślących niezależnie, perspektywicznie. Chyba bał się samodzielnie myślących.
Zmiany, które dokonały się w Urzędzie Miasta i jednostkach podległych budzą smutek i przerażenie: strach się bać. Czy tak ma być dalej? Nie musi.
Jednym z przykładów jest sytuacja w Szkole Podstawowej w Siechnicach.
„Eksperyment” zrealizowany przez wodza, trójkę jego radnych i byłą już przewodniczącą rady rodziców kieruje placówkę po równi pochyłej do katastrofy. Powodują ja nie finanse, ale fatalne stosunki międzyludzkie i brak umiejętności zarządzania. Przykład – dlaczego małe dzieci muszą chodzić do przedszkola, podczas, gdy w szkole jest zdemolowana sala biblioteczna o pow . ok. 130m2. Czy niszczy się pomieszczenie nie mając pieniędzy na remont? Mogą tam być dwie sale. Efektem ubocznym jest praktyczna likwidacja biblioteki.
Znaczne ograniczenie i tak małego pokoju nauczycielskiego to też przejaw złej woli.
Przykłady można mnożyć.
Dlaczego do tego doszło ? Dwie panie chciały porządzić, ale efekty są opłakane i rakiem się wycofały.
Aktualna szefowa szkoły została przedstawiona przez wodza jako wybitny dyrektor. Po ponad dwóch latach nie wiemy, gdzie była tak wybitna. Na pewno nie w Polakowicach, gdzie radość z jej odejścia trwa do tej pory. Nic nie wiadomo o jej wcześniejszych miejscach pracy – są ściśle ukrywane. Chyba nie ma się czym chwalić. Ciekawe, dlaczego wódz specjalnie dla niej zmienił uchwałę rady gminy o dodatku motywacyjnym? Jaki był powód takiej przychylności? Czy standardowy?
Burmistrz nie odpowiedział na pytania dotyczące szkoły – zapewne odpowiedź jest twierdząca.
Do SP Siechnice uczęszcza ok. 550 dzieci. To potężny, w znacznej części niezadowolony elektorat. To około 1000 dorosłych rodziców plus dziadkowie, rodzina. Ten elektorat sam może rozstrzygnąć wynik wyborów, idąc na nie i zmieniając władze. Nowy burmistrz może dać szansę szkole na wyjście z tego stanu .
Proszę nie kasować wpisu – mam kopię.
Re: rozpoczęcie roku szkolnego
: poniedziałek, 2 marca 2015, 00:46
autor: ewawolska
Przypominam koncepcję przekazaną Radzie Miasta Siechnice ponad rok po mianowaniu przez burmistrza.
Pierwotnie udostępnił ją GROM 14 .10.2013r.
Pierwsze pytanie
Dlaczego mianowano na to stanowisko osobę, która nie miała koncepcji przez ponad rok?
"poniedziałek, 14 października 2013, 10:04
W związku z przekazaniem przez Panią Dyrektor Szkoły Podstawowe w Siechnicach jej osobistej koncepcji zarządzania placówka w najbliższych 5-ciu lata przkazuje ją do wiadomości mieszkańców i liczę na szeroką dyskusję na temat zawartych i nie zawartch w niej propozycji.
GROMAN"
"Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Siechnicach
Priorytety istotne dla wizerunku Szkoły Podstawowej im. M. Kopernika w Siechnicach na lata 2012-2017
I. Rozwój aktywności szkoły w obszarze działań dydaktyczno –wychowawczo-opiekuńczych
1. ATMOSFERA
Dążenie do stworzenia rodzinnej, przyjaznej atmosfery w szkole w celu zapewnienia bezpieczeństwa, zabawy, komfortu nauki i pracy oraz motywacji do niej. W takich sprzyjających warunkach kształtowanie, wspomaganie, wspieranie, aktywizowanie, wyzwalanie, inspirowanie, wzmacnianie umożliwi i ułatwi osiągnięcie wszechstronnego rozwoju osobowego każdego dziecka.
Uczniowie: wzbogacenie Programów Szkolnych : Wychowawczego i Profilaktycznego o istotne inicjatywy rozwijania u uczniów aktywności w zakresie współodpowiedzialności za siebie i inne osoby, organizowania życia szkolnego opartego na zaufaniu i wzajemnej pomocy
- wprowadzenie do realizacji programów adaptacyjnych:
1. „Mój młodszy kolega”: uczniowie klas VI sprawują opiekę nad młodszymi kolegami,
2. „Poznajmy się na dzień dobry” jednodniowa wycieczka integracyjna, w której uczestniczą wszyscy nauczyciele uczący w klasach pierwszych, opiekunowie z klas starszych, rodzice, dyrekcja;
- wdrażanie do zadań szkolnych nowych programów mających na celu kształtowanie pożądanych zachowań, obyczajów, nawyków poprzez dostarczenie wzorców empatycznych, asertywnych, wzmacniających poczucie własnej wartości, propagowanie zdrowego stylu życia, wzajemnej pomocy w nauce, podejmowanie działań w obszarze uwrażliwiania uczniów na problemy osób niepełnosprawnych a także porzuconych (współpraca z Domem Małego Dziecka, Domem Pomocy Społecznej dla Osób Starszych, ośrodkami i instytucjami sprawującymi pieczę nad osobami niepełnosprawnymi)
Nauczyciele i pracownicy szkoły, rodzice: dbanie o własny wizerunek w środowisku szkolnym i lokalnym, kreowanie postaw twórczych i współpracujących
- integracja nauczycieli poprzez współpracę w pracy zespołowej, wzajemne poznawanie
i akceptacja w czasie organizowania uroczystości , imprez, wyjazdów ; celebrowanie
Dnia Edukacji Narodowej: wspólne świętowanie z uczniami uroczystych obchodów tego dnia w placówce, wręczanie medali dla wybitnych nauczycieli spełniających wymagane kryteria, sprawowanie opieki nad nauczycielami nowo przyjętymi do placówki, zabieganie o pomoc zewnętrzną dla działalności szkolnej: sponsorzy, przyjaciele szkoły, współpraca z rodzicami jako nadrzędny cel w prawidłowym wszechstronnym rozwoju dziecka- realizacja Programu Szkolnego: „Pedagogizacja i współpraca z Rodzicami”, w którym na pierwsze miejsce wyłania się konieczność wzajemnej wymiany doświadczeń, wiedzy i pomocy:
1. organizowanie wspólnych imprez ogólnoszkolnych i pozaszkolnych, wspólnych zajęć wskazujących pożądane formy spędzania wspólnie wolnego czasu,
2. wzmocnienie więzi rodzinnych przy współpracy ze szkołą oraz spełniania własnych potrzeb emocjonalnych i relacji międzyludzkich,
3. wspieranie w zapewnieniu dzieciom właściwych warunków do nauki i zabawy,
4. czynne uczestniczenie w edukacji dziecka („Razem przygotujemy się do sprawdzianu szóstoklasisty”), uczestniczenie w warsztatach dla rodziców, lekcjach przedmiotowych,
5. program służy budowaniu zaufania i współpracy
- wprowadzenie i stosowanie przepisów wewnętrznych regulujących prawa i obowiązki wszystkich członków społeczności szkolnej
- realizowanie programów wspomagających dla uczniów: dożywanie, wyprawka szkolna, stypendia, ”Szklanka mleka”, „Owoce w szkole”,
- sprawne funkcjonowanie w szkole świetlicy i zajęć wychowawczo – opiekuńczych
2. JAKOŚĆ
Ukierunkowanie działań na podniesienie jakości pracy szkoły , wzmocnienie warunków procesu dydaktycznego, ścisła współpraca z rodzicami i środowiskiem.
Kształcenie umiejętności przedmiotowych: szczególny nacisk kładzie się na zastosowanie nowoczesnych metod przeprowadzania ewaluacji wewnętrznej, motywowanie uczniów do uczestnictwa w konkursach przedmiotowych, rozwijanie zainteresowań przedmiotami ścisłymi
- cykliczne wprowadzanie kontroli wiedzy i umiejętności uczniów poprzez rzetelne i trafne diagnozy wewnętrzne oraz zewnętrzne testy kompetencji (IBK), wdrażanie w klasie, w pracy
z uczniami nowych sposobów prowadzenia ewaluacji stosowanych programów, projektów, innowacji,
- w zakresie dydaktyki położenie nacisku na nauki ścisłe (matematyczno-przyrodnicze)
z wykorzystaniem aktywnych metod pracy, środków audiowizualnych i tablic multimedialnych (rozszerzenie zakresu pracy w pracowni przyrodniczej). Nawiązanie szerokiej współpracy z oświatowymi instytucjami zewnętrznymi (np. zajęcia w gimnazjum dla klas szóstych, praktyczne zastosowanie matematyki, przyrody – zajęcia z fachowcami-praktykami, zajęcia prowadzone przez pracowników uczelni wrocławskich, poprzez zabawę wykonywanie doświadczeń i eksperymentów przez uczniów, itp).
Projekty edukacyjne, programy własne, innowacje:
- powołanie zespołu do wyszukiwania propozycji projektów unijnych i za ich realizację (wybranie koordynatora odpowiedzialnego za cykliczność prac),
- realizacja projektów: edukacyjny program unijny „Przedszkolak przyszłości-program edukacji przedszkolnej”, rozszerzenie zajęć specjalistycznych w pracowni przyrodniczej dla klas I-III oraz wzbogacenie treści zajęć przyrodniczych dla klas IV-VI, uczestnictwo w programie: Dolnośląska szkoła liderem projakościowych zmian w polskim systemie edukacji, współpraca z instytucjami zewnętrznymi, udział w programie „Uniwersytet Dziecięcy” - spotkania z ciekawymi ludźmi, warsztaty przedmiotowe, tworzenie projektów edukacyjny międzyprzedmiotowych, realizacja programu edukacyjnego „Kosmikus”,
- wprowadzanie programów własnych : „Klub czwartoklasisty”,” Program pedagogizacji i współpracy z rodzicami” – w zakresie przygotowania uczniów do sprawdzianu i pracy z dziećmi w domu, „Zobacz mnie”- program własny, obowiązujący w kl. 0-VI obejmujący sferę zapewnienia uczniom bezpieczeństwa na drodze, program promujący zajęcia praktyczne, programy edukacyjne ekologiczne, realizujące zadania chroniące i tworzące środowiska sprzyjające zdrowiu,
- wpisanie szkoły do Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia, uzyskanie certyfikatu oraz realizacja zadań w ramach Szkolnego Programu Wspierania Uzdolnień. Nawiązanie ścisłej współpracy ze szkołami w Gminie Siechnice oraz z gmin ościennych, czerpanie dobrych wzorców do uzyskiwania najwyższych wyników edukacyjnych. Współpraca z Gimnazjum im. Ks. Anny z Przemyślidów w Siechnicach, organizacja zajęć przedmiotowych w gimnazjum, wspólnych wyjazdów naukowych, realizacja wspólnego programu mającego na celu zmianę podejścia i sposobu myślenia do nauki, przyszłości , preorientacja zawodowa - „Jak przygotować uczniów do następnego etapu edukacyjnego”,
- w szkole podstawowej jednym z najważniejszych elementów jej działalności jest wychowanie prozdrowotne. Szkoła dążyć będzie do uzyskania Certyfikatu „ Szkoły Promującej zdrowie” i realizacji w szerokim zakresie programu, którego celem są zdania związane z prowadzeniem warsztatów, spotkań z ciekawymi ludźmi , fachowcami od kreowania zdrowego stylu życia, profilaktyki uzależnień, pogadanki i szkolenia o chorobach cywilizacyjnych i przeciwdziałaniu im, organizowaniem imprez o charakterze zdrowotnym: np. „3-maj się prosto”, „zajęć rekreacyjno – sportowych czy lekcji wychowania fizycznego wspólnych z rodzicami”,
- innowacje metodyczne- wprowadzanie nowych metod terapeutycznych w pracy uczniami wymagającymi pomocy psychologiczno – pedagogicznej, nowoczesne formy prowadzenia zajęć edukacyjnych,
- realizacja działań z zakresu przeciwdziałania demoralizacji i niedostosowaniu społecznemu,
- podjęcie działań w celu uzyskania znaku jakości JSO 9001-2008 w zakresie kształcenia i zarządzania szkołą,
Konkursy wewnętrzne i zewnętrzne: szczególne zabieganie o motywowanie, przygotowywanie uczniów do udziału w konkursach przedmiotowych różnego szczebla, organizowanie w szkole rywalizacji w nowych dziedzinach nauki,
- szkolne konkursy, gminne powiatowe, dolnośląskie, ogólnopolskie: - Liga angielska – konkurs j. angielskiego, ”Olympus” konkursy matematyczne: „Alfik”, „Sudoku” i inne, , przyrodnicze „ Wiedzy o Unii Europejskiej”, „Przyroda wokół nas”, „Świetlik”, „Ekoplaneta” historyczne „Solidarności”, teatralny: „Bom-Bel”- czytelniczy, kaligrafii, ortograficzny, recytatorski, matematyczny, piosenki, długoterminowy konkurs czytelniczy MBP w Siechnicach dla kl. II-III, pierwszej pomocy” - Mały ratowniczek”, itd.
Nowe rozwiązania jako istotny element podnoszący jakość kształcenia:
- wprowadzenie drugiego języka w szkole,: języka francuskiego,
- językowe zajęcia fakultatywne w zależności od zainteresowania: język włoski, język hiszpański, język rosyjski, język niemiecki.,
- nawiązanie współpracy ze szkołami z innych krajów Europy,
- kontynuacja wprowadzonego programu pilotażowego o współpracy ze szkołą we Francji ECOLE ÉLÉMENTAIRE PAUL LANGEVIN w GUYANCOURT,
- nawiązanie współpracy ze szkołami z Polski, ze szczególnym uwzględnieniem placówek, których patronem jest M. Kopernik,
Motywacja i współpraca z instytucjami samorządowymi
- poszukiwanie i zmiana metod pracy nad motywacją szczególnie uwzględniających możliwości, zainteresowania uczniów na podstawie rzetelnej diagnozy,
- dzięki rozbudowie zaplecza sportowego w szkole o boiska z programu „Orlik” zostaną wzbogacone zajęcia pozalekcyjne o charakterze sportowym, zwłaszcza gry zespołowe, założeniem przedsięwzięcia jest połączenie sportu, rekreacji z powszechnością uprawiania aktywności ruchowej. Ważnym aspektem w tej dziedzinie jest poszerzenie współpracy z GOSiRem i innymi ośrodkami zajmującymi się aktywnością sportową i zaangażowanie się w organizację imprez, zajęć o ogólnodostępnym charakterze sportowym, pokazy, zawody, olimpiady na różnych szczeblach i przy udziale całej społeczności lokalnej,
- uaktywnienie uczniów poprzez rozbudzanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień oraz zaspokajanie ich indywidualnych potrzeb na pozalekcyjnych zajęciach posiadających w swojej propozycji szeroką ofertę: sportowe: gry zespołowe, gimnastyka artystyczna, taniec, basen; artystyczne: chór, plastyczne, orgiami, teatralne; naukowe: przyrodnicze, ekologiczne, matematyczne, czytelnicze, ortograficzne i kaligrafii, językowe, informatyczne itp.
- wprowadzenie ceremonii wręczania najlepszym uczniom medalu „Kopernikus” oraz nagrody – statuetki na dwóch poziomach I-III i IV-VI, nagrody za osiągnięcia w określonej dziedzinie, np. artystycznej, sportowej, przyrodniczej …
- wprowadzenie zdrowej rywalizacji połączonej z integracją i pożądanymi relacjami interpersonalnymi - rozbudzanie samorządności poprzez podejmowanie przez uczniów twórczych form włączania się w życie obywatelskie i patriotyczne na terenie szkoły i gminy: szczególnie wolontariat i utworzenie Parlamentu Dziecięcego Gminy Siechnice oraz kreatywna działalność w Samorządzie Uczniowskim,
- dbałość o kultywowanie tradycji szkoły, organizacja uroczystości kształtujących postawy patriotyczne, znajomość symboli historycznych i patriotycznych występują w naszej gminie i kraju,
- dla sprawnego funkcjonowania szkoły podstawowej podejmowane będą zadania we współpracy z Burmistrzem i Radą Miejską, Radą Mieszkańców, Gminnym Centrum Kultury, Komisją Oświaty, Ochotniczą Strażą Pożarną, Strażą Miejską, Policją, stowarzyszeniami, lokalnymi firmami, Gminną Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, oraz innymi instytucjami,
- propagowanie dóbr kultury, zachowania savoir vivre poprzez uczestnictwo w życiu kulturalnym : teatr, filharmonia, muzea, ośrodki kultury, kino itp.
II. Rozwój bazy szkoły i zarządzanie placówką :
- przejmowanie współodpowiedzialności za prawidłowe funkcjonowanie szkoły i współdziałania wszystkich pracowników szkoły, wzmocnienie kompetencji komunikacyjnych, pożądanych relacji interpersonalnych poprzez kierowanie zespołami, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, delegowanie uprawnień, wdrażanie systemów służących sprawnemu zarządzaniu szkołą,
- wykorzystanie platform edukacyjnych oaz nowości w zakresie ITI do planowania, doskonalenia procesu kształcenia,
- poprawa systemu komunikacji i informacji w szkole: wprowadzenie kont informatycznych dla nauczycieli, rozbudowanie strony internetowej szkoły - umieszczanie aktualnych informacji na stronie szkoły, w gazetce szkolnej, gminnej,
- poręczeniem jakości pracy szkoły jest właściwe wykorzystanie narzędzi kontrolujących ujętych w nadzorze pedagogicznym, służących rzetelnej ewaluacji wewnętrznej i kontroli, celowemu wsparciu rozwoju nauczycieli,
- współpraca z instytucjami działającymi w środowisku lokalnym-pozyskiwanie sponsorów na nowe inwestycje,
- kontynuacja organizowanych przez szkołę cyklicznych imprez szkolnych, zawodów sportowych na różnych szczeblach,
- rozbudowa bazy szkoły: odnowienie parkietu w sali gimnastycznej, zakup pomocy dydaktycznych, pozyskiwanie środków na doskonalenie nauczycieli (projekty unijne), rozbudowa sali gimnastycznej, budowa patio, wzbogacenie bazy szkoły o nowe sprzęty, remonty sal lekcyjnych w starej części szkoły – sufity z wymianą oświetlenia, odnowienie ścian, wymiana podłóg i stolarki drzwiowej, stworzenie pracowni językowej i pracowni komputerowych.
Koncepcja pracy szkoły została opracowana przy współudziale zespołu nauczycielskiego i dyrekcji szkoły, uwzględniono w niej przede wszystkim potrzeby uczniów włączając oczekiwania rodziców oraz pokładane nadzieje ze strony organu prowadzącego szkołę na kreowanie pożądanego wizerunku Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w gminie, województwie i kraju. Stworzenie przyjaznego klimatu i prawidłowych warunków nauki, pracy, zabawy dla wszystkich podmiotów szkolnych zbliży nas znacznie do europejskich standardów kształcenia, wychowania i opieki nad młodym pokoleniem. Koncepcja pracy szkoły jest stale monitorowana i ulega systematycznej ewaluacji.
Dyrektor szkoły Anna Kuczyńska"
grom
Posty: 693
Rejestracja: wtorek, 30 marca 2010, 10:15