Opłaty

Dyskusje mieszkańców osiedla

Postautor: arenty » piątek, 18 stycznia 2008, 14:37

Witam

My również podpisaliśmy akt 16 stycznia
arenty
 
Posty: 25
Rejestracja: środa, 5 lipca 2006, 12:59
Lokalizacja: Siechnice

Re: Opłaty

Postautor: mazaj » czwartek, 7 lutego 2008, 09:34

Witam sąsiadów,

Powiedzcie mi, co sądzicie o wysokości opłat przedstawionych przez firmę Admiakt ? Czy nie wydaje Wam się dziwne, że domofon, sieć telwizyjna itp. jest liczona za metr kwadratowy mieszkania ? Przecież nieważne jakie ktoś ma mieszkanie to i tak domofon ma jeden.

Poza tym prowizja bankowa (cokolwiek to jest) liczona za metr mieszkania też dziwnie wygląda. Jaka jest Wasza opinia na ten temat ?
Ostatnio zmieniony czwartek, 7 lutego 2008, 19:36 przez mazaj, łącznie zmieniany 1 raz
mazaj
 
Posty: 8
Rejestracja: środa, 21 listopada 2007, 12:14

Re: Opłaty

Postautor: Orion » czwartek, 7 lutego 2008, 16:54

[quote="mazaj"]Czy nie wydaje Wam się dziwne, że domofon, sieć telwizyjna itp. jest liczona za metr kwadratowy mieszkania? Przecież nieważne jakie ktoś ma mieszkanie to i tak domofon ma jeden. Poza tym prowizja bankowa (cokolwiek to jest) liczona za metr mieszkania też dziwnie wygląda. Jaka jest Wasza opinia na ten temat ?[/quote]

Jeśli Ci chodzi o koszty konserwacji tych instalacji w części wspólnej nieruchomości (poza lokalami), to takie koszty ponosi się według udziałów (czyli, jeśli nie ma pomieszczeń przynależnych, według stawki od m2 powierzchni lokalu). Moim zdaniem, naliczono prawidłowo.
Podobnie z kosztami prowadzenia rachunku bankowego - one również wchodzą w skład kosztów zarządu nieruchomości wspólnej, które zgodnie z ustawą o własności lokali pokrywa się według udziałów.

Prowizja bankowa to opłata za prowadzenie konta oraz inne opłaty (np. za przelewy, dostęp przez Internet itp.).
Orion
 
Posty: 268
Rejestracja: czwartek, 24 listopada 2005, 19:57
Lokalizacja: Święta Katarzyna

Re: Opłaty

Postautor: mazaj » czwartek, 7 lutego 2008, 19:52

Oczywiście rozumiem, że płacimy w zalezności od metrażu za część rzeczy ale dziwi mnie opłata za domofon w zalezności od metrażu.

Znalazłam aki artykuł (może nie jest to żadna ustawa ale postaram się znaleźc coś bardziej fachowego) :

http://kobieta.gazeta.pl/poradnik-domow ... 28574.html

W skrócie to co znalazłam w artykule:

a) "Opłaty za wywóz śmieci - są proporcjonalne do liczby zamieszkujących w lokalu osób" - u nas za metr
b) "Opłata za domofon. Jest jednakowa dla każdego mieszkania, każdy ma bowiem jedną linię i jeden aparat w lokalu." - u nas za metr
c) "Opłata za antenę zbiorczą. Powinna być proporcjonalna do liczby gniazd antenowych w danym lokalu." - nie wiem czy to to samo co u nas "konserwacja telewizji", ale my to tez mamy za metr

Wiec nei wiem czy to jest prawidlowe, że u nas jest wszystko liczone za m2.
mazaj
 
Posty: 8
Rejestracja: środa, 21 listopada 2007, 12:14

Re: Opłaty

Postautor: pinkf » piątek, 8 lutego 2008, 10:20

Wg mnie koszty wywozu nieczystości powinny być rozliczane na osobę:
http://www.zarzadca.pl/content/view/151/48/ oraz
http://www.zarzadca.pl/content/view/147/48/

Post o domofonie:
http://www.wspolnota.net.pl/viewtopic.php?t=306
Wynika z niego, że zazwyczaj wartość opłaty jest liczona jako X zł za lokal.

Z tego zo czytałem wspólnota powinna zwrócić się do zarządcy w sprawie ustalenia stawek za eksploatację części wspólnych.

Jeśli chodzi o ustawy, to poniżej wrzucam link oraz fragment o ustaleniu opłat:
http://www.prawo.lex.pl/bap/student/Dz. ... 0.903.html
"Art. 17. Za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej odpowiada wspólnota mieszkaniowa bez ograniczeń, a każdy właściciel lokalu - w części odpowiadającej jego udziałowi w tej nieruchomości."

Problem z ustawą jest taki, że nie posiada ustalonej jednostki opłaty (czyli tak jak w naszym przypadku, mamy rozliczać za m2, czy też od lokalu/osoby ?).

Być może należy zorganizować spotkanie nas - wspólnoty z naszym zarządcą - frimą ADMIAKT.
Pozdrawiam
pinkf
 
Posty: 30
Rejestracja: środa, 5 września 2007, 09:20

Re: Opłaty

Postautor: Orion » piątek, 8 lutego 2008, 20:52

pinkf pisze:Wg mnie koszty wywozu nieczystości powinny być rozliczane na osobę

I najczęściej tak to jest rozliczane. Chociaż są też metody "od lokalu" (jednakowa opłata) lub "od metra". Pamiętajmy jednak, że jest to koszt utrzymania lokalu, a nie nieruchomości wspólnej. Wspólnota tylko pośredniczy w zbieraniu pieniędzy na ten cel i organizuje wywóz.
pinkf pisze:Post o domofonie:
http://www.wspolnota.net.pl/viewtopic.php?t=306
Wynika z niego, że zazwyczaj wartość opłaty jest liczona jako X zł za lokal.

To zależy od przyjętych uchwał. Jeżeli instalacja domofonowa została zaliczona do nieruchomości wspólnej (zgodnie z ustawą, NW to nie tylko elementy konstrukcyjne budynku i działka gruntu, ale też urządzenia, służące więcej niż jednemu właścicielowi lokalu), to konserwacja powinna być opłacana według udziałów (z wyłączeniem unifonów w lokalach, bo te powinny być własnością właściciela lokalu).
pinkf pisze:Z tego zo czytałem wspólnota powinna zwrócić się do zarządcy w sprawie ustalenia stawek za eksploatację części wspólnych.

To wspólnota decyduje uchwałą, zarządca powinien przedstawić wyliczenia i propozycje wariantowe.
pinkf pisze:Jeśli chodzi o ustawy, to poniżej wrzucam link oraz fragment o ustaleniu opłat:
http://www.prawo.lex.pl/bap/student/Dz. ... 0.903.html
"Art. 17. Za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej odpowiada wspólnota mieszkaniowa bez ograniczeń, a każdy właściciel lokalu - w części odpowiadającej jego udziałowi w tej nieruchomości."
Problem z ustawą jest taki, że nie posiada ustalonej jednostki opłaty (czyli tak jak w naszym przypadku, mamy rozliczać za m2, czy też od lokalu/osoby ?).

Masz u mnie plusa za popularyzację ustawy o własności lokali :wink: To biblia wspólnot mieszkaniowych. Zachęcam do uważnego przestudiowania, w Waszym interesie.
Sam sobie odpowiedziałeś cytatem z ustawy: koszty związane z NW ponosi się według udziałów (są one określone w aktach notarialnych). W przybliżeniu, jest to "od metra" (zwłaszcza, jeśli lokale nie mają tak zwanych pomieszczeń przynależnych). Jeśli koszt miesięczny jakiejś usługi wynosi 100 zł a Twój udział to 3%, to Twój koszt to 3 złote miesięcznie.
Orion
 
Posty: 268
Rejestracja: czwartek, 24 listopada 2005, 19:57
Lokalizacja: Święta Katarzyna

Re: Opłaty

Postautor: Lucyna » niedziela, 10 lutego 2008, 00:18

Witam !
Mam pytanie. Jak można liczyć ile osób mieszka w danym lokalu, może się zdarzyć, że nikt nie jest zameldowany - jak wtedy należy liczyć opłaty? - na podstawie deklaracji, czy obserwacji?
Pozdrawiam.
Lucyna
 
Posty: 33
Rejestracja: niedziela, 10 lutego 2008, 00:06

Re: Opłaty

Postautor: Orion » niedziela, 10 lutego 2008, 10:00

Lucyna pisze:Jak można liczyć ile osób mieszka w danym lokalu, może się zdarzyć, że nikt nie jest zameldowany - jak wtedy należy liczyć opłaty? - na podstawie deklaracji, czy obserwacji?

Na podstawie pisemnego oświadczenia właściciela lokalu. Nie chodzi o meldunek, lecz o osoby faktycznie mieszkające w lokalu.

Z tą metodą jest najwięcej problemów, bo liczba mieszkańców często się zmienia. O ile właściciele chętnie informują o zmniejszeniu ilości osób w lokalu, bo wtedy mniej płacą za śmieci, to niezbyt chętnie informują o odwrotnej sytuacji... Jest to powód do sąsiedzkich kłótni. Jest takie powiedzenie: "wiedzą sąsiedzi, jak kto siedzi" ;) Sąsiedzi ochoczo "donoszą" o częstych gościach w innych mieszkaniach i domagają się zwiększenia opłat od tych lokali.
Orion
 
Posty: 268
Rejestracja: czwartek, 24 listopada 2005, 19:57
Lokalizacja: Święta Katarzyna

Re: Opłaty

Postautor: ryniu5 » niedziela, 10 lutego 2008, 15:38

A ja myślałem że będzie zebranie i dowiemy się o kosztach i będzie jakaś dyskusja!!! a tu cisza :?: . Nic nie idzie się dowiedzieć dostajemy tylko pisma podrzucane do skrzynek.
Jeśli chodzi o opłaty to momentami jakaś abstrakcja.
1. Fundusz remontowy: np.jeśli będzie malowana klatka i koszt będzie 500 zł to z racji swojego metrażu zapłacę więcej niż ktoś o metrażu mniejszym a dostęp do klatki mamy taki sam.
2. Domofon podobnie jak ktoś się wypowiadał- każdy ma taką samą instalacje i domofon więc skąd myśl naliczania na m2 :?: :?:
3.Konserwacja telewizji to samo .
4. energetyka wspólna kolejny przykład większy metraż zmusza mnie do płacenia więcej !!!! dlaczego ?
itd itd z wieloma innymi punktami, ale jest jeszcze jeden "sprzątanie zewnętrzne i odśnieżanie" to już w ogóle sci fixin pobierają od nas opłaty np:jak policzyłam moja klatka ma płacić 114,64 na/mc ale jeszcze nigdy nie było przed klatka nawet odśnieżone nie mówiąc jak miałem lodowisko przed klatką to nie było posypane :!: no jak stopniał lud. To jeden problem tego punktu, A w lato będą pobierać tą opłatę dalej?
na moje oko to jakieś 500-600 za free co mc :!: :!: :!: do tego 1500 wynagrodzenie zarządu?(no nieźle i kaska się kręci) w takim wypadku też chcę do niego :lol:
Awatar użytkownika
ryniu5
 
Posty: 60
Rejestracja: czwartek, 10 sierpnia 2006, 08:39
Lokalizacja: Kępno


Re: Opłaty

Postautor: Madzia i Piotr » niedziela, 10 lutego 2008, 16:34

Wiele pkt. rodzi zastrzeżenia. Podobie jest z pobieraną opłatą za podatek od gruntu i nieruchomości.... bowiem podatek ten płacimy w gminie Św. Katarzyna i wynosi on za cały rok w naszym przypadku 33 złote, a wg zestawienia które dostaliśmy 47,28 zł i jakim prawem jest naliczany.

Odśnieżanie.... jakie odśnieżanie skoro nie ma zimy,
Dbanie o zieleń to kolejna pomyłka bo jak policzyć tylko to że ktoś wysypał ziarenka trawy to dośc dużo sobie leczą zwłaszcza gdy w tej chwili nic z trawką nie robia tu kolejna sprawa dot. sprzątania zewnętrznego bo też nie jest sprzątane. Płacić mamy za coś czego nie ma.

Odnośnie wynagrodzenia zarządcy.... to licząc że każda klatka ma tylko najmniejsze mieszkania, czyli 33 metry to razy 16 mieszkań w klatce daje: 288 zł razy 5 klatek w bloku daje: 1443 zł i to razy dwa bloki daje 2886 zł miesięcznie.
Dodajmy do tego kolejny długi blok który jest jak dwa nasze i tez przyjmijmy, że są tam tylko najmniejsze mieszkania czyli 33 metry to daje 5772 zł a dodając kolejne 4 bloki które powstaną to zarzadcy wynagrodzenie wyniesie ponad 8 tysięcy, a nalezy podkreślić że są rózne wielkości mieszkań, i kwota ta wzrasta, a roboty w sensie pracy zarządca nie ma zbyt wiele.

czyba czas zorganizować spotkanie, by chyba ktoś nas robi w "trochę" w konia ...?
Madzia i Piotr
 
Posty: 70
Rejestracja: niedziela, 10 grudnia 2006, 20:13

Re: Opłaty

Postautor: Orion » niedziela, 10 lutego 2008, 21:01

ryniu5 pisze:1. Fundusz remontowy: np.jeśli będzie malowana klatka i koszt będzie 500 zł to z racji swojego metrażu zapłacę więcej niż ktoś o metrażu mniejszym a dostęp do klatki mamy taki sam.

Tu nie chodzi o dostęp, tylko o współwłasność i wielkość udziałów. Jeśli nawet nie będziesz mieszkał w swoim mieszkaniu, to na koszty zarządu nieruchomością będziesz musiał płacić według swoich udziałów.

Wiele wątpliwości wyjaśni się po przeczytaniu ustawy o własności lokali. Zachęcam do lektury, treść ustawy znajdziecie np. tutaj: http://www.prawo.lex.pl/bap/student/Dz. ... 0.903.html
Z ustawy:
"Art. 12.2. Pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów. W takim samym stosunku właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach."
ryniu5 pisze:jest jeszcze jeden "sprzątanie zewnętrzne i odśnieżanie" to już w ogóle sci fixin pobierają od nas opłaty np:jak policzyłam moja klatka ma płacić 114,64 na/mc ale jeszcze nigdy nie było przed klatka nawet odśnieżone nie mówiąc jak miałem lodowisko przed klatką to nie było posypane :!: no jak stopniał lud.

Pamiętajcie, że Wasze opłaty to tylko zaliczki, z których zarządca musi się przed Wami rozliczyć. Jeśli nie były świadczone usługi (np. odśnieżania), to pieniądze nie zostały wydane i będziecie mieli nadpłatę - powinno to być zaliczone na opłaty za kolejne miesiące (czyli powinniście płacić mniejszą zaliczkę po rozliczeniu). Okresem rozliczeniowy we wspólnotach jest rok kalendarzowy. Zebranie rozliczeniowe powinno sie odbyć najpóźniej do końca pierwszego kwartału, czyli do 31 marca.

Co do kosztów konserwacji domofonów, TV itp. - co do zasady należy naliczać opłaty według udziałów, ale możecie przyjąć uchwałę ws. sposobu naliczania takich opłat według innej metody, np. jednakowa kwota na każdy lokal.

Pamiętajcie, że we wspólnotach władza to Wy, właściciele lokali. Zarządca czy administrator jest Waszym pracownikiem i wykonuje Wasze uchwały.
Orion
 
Posty: 268
Rejestracja: czwartek, 24 listopada 2005, 19:57
Lokalizacja: Święta Katarzyna

Poprzednia

Wróć do Osiedle Zielony Pagórek

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości


Popularne w serwisie Siechnice.com.pl